میزان آمادگی ایرانیان برای خرید کالای ساخت داخل

عصر کالا- المانیتور در گزارشی ضمن اشاره به نام گذاری امسال به نام "حمایت از کالای ایرانی" نوشت: این موضوع نشان می‌دهد تمرکز این کشور بر روی مساله اقتصاد ادامه می‌یابد.

میزان آمادگی ایرانیان برای خرید کالای ساخت داخل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، در بخشی از گزارش المانیتور آمده است: دیدگاه ایرانیان در خصوص کالای ایرانی متفاوت است، عده ای کاملا معتقد به خرید کالای ایرانی هستند و از نظر آن ها، این کار تنها راه برای ارتقای کیفیت تولیدات ملی است. گروهی دیگر معتقد به خرید کالای ایرانی هستند اما تنها کالاهای با کیفیت و رقابتی، با قیمت مناسب را خریداری می کنند و گروه آخر کسانی هستند که به برند حساس هستند. گروه آخر که عموما شامل جوان تر ها و ثروتمندان هستند کالاهای خارجی و به ویژه آن هایی که با برندهای معروف عرضه می شوند را ترجیح می دهند.

    مصرف کالاهای خارجی که در بین برخی از جوانان به فرهنگ تبدیل شده است تا جایی رشد کرده است که عده ای حتی خرید کالای با کیفیت پایین از یک برند خارجی را به کالای با کیفیت تولید داخل ترجیح می دهند. تقاضا برای کالای خارجی باعث شده است برخی از تولید کنندگان ایرانی، کالای خود را با برند خارجی عرضه کنند. یک فروشنده در میدان تجریش که از مراکز اصلی خرید تهران است گفت: خیلی از لباس هایی که می فروشیم ایرانی هستند اما از آن جا که برند برای مشتریان مهم است، تولیدکنندگان آن ها را با مارک های خارجی عرضه می کنند.

    با این حال بسیاری از ایرانیان به جز صنایع پوشاک، لوازم خانگی و اتومبیل، معتقد به تولیدات داخلی هستند. یک مرد حدودا 55 ساله که خواست نامش فاش نشود گفت: به جز صنایع خودروسازی، صنایع ایرانی کالاهای باکیفیت و با قیمت های معقولی عرضه می کنند. صنایع غذایی، لباس، کفش، فرش، صنایع دستی و مبلمان ما مثال های خوبی از این دست هستند. این ها برخی از محصولات خوب ایرانی هستند که علاوه بر مصرف داخلی حتی به اروپا و آمریکا صادر می شوند.

    هر چند که دیدگاه ایرانیان در خصوص کیفیت کالاهای داخلی متفاوت است اما اکثر ایرانی ها بر اینکه کیفیت خدمات پس از فروش بسیاری از تولیدات داخلی پایین است هم عقیده اند و این مساله فاکتوری تعیین کننده در هنگام خرید است.

    المانیتور می افزاید: مقبولیت و تغییر ذهنیت ایرانی ها برای ترجیح دادن کالاهای ایرانی به خارجی سال ها طول خواهد کشید. مقامات نیز باید با چاره اندیشی در خصوص مسائلی هم چون نرخ بالای کالای قاچاق، نرخ بهره بالا، بروکراسی پیچیده و قانون گذاری های مربوط به کسب و کار، به یاری صنایع داخلی بشتابند و تا زمانی که این مسائل برطرف نشوند، تولیدکنندگان ایرانی برای رقابت پذیرتر شدن با مشکل مواجه خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر