آخرین جزئیات داوری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران

عصر کالا- دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با بیان اینکه در انتخاب بازی‌های برتر، نظر داوران ایرانی و خارجی بسیار مشابه بوده که نشان می‌دهد روند داوری در کشور ما حرفه‌ای و استاندارد شده، درباره جشنواره فروش نوروزی هم گفت: بازی‌های برتر جشنواره وارد فروش نوروزی ‌می‌شوند و بنیاد بازی‌ها به ازای ۴۰ درصد از فروشی که هر بازی داشته باشند، به آن‌ها بازی جایزه خواهد داد.

آخرین جزئیات داوری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد حاجی‌میرزایی با بیان اینکه یکی از تفاوت‌های جشنواره امسال این است که تیم داوری بین‌المللی که سال گذشته هم حضور داشتند، خیلی جدی‌تر وارد شدند، ‌ افزود: ما 14 داور داخلی داشتیم که از بازی‌سازان بودند و در زمینه کاری خود خبره محسوب می‌شوند زیرا در جشنواره قبلی جایزه بردند. 20 داور بین‌المللی هم از کشورهای مختلف جهان با توانایی‌های مختلف داشتیم که خیلی‌هایشان در استودیوهای معتبری در سطح دنیا کار می‌کنند. با این تعداد داور خارجی ما ‌توانستیم از 10 داور امتیازهایی بگیریم که برای انتخاب بهترین بازی در ژانرهای مختلف با یک نسبت مورد توجه قرار گرفتند.

    وی خاطرنشان کرد: برنده‌ها در شش ژانر مختلف اکشن، اکشن-ماجرایی، ماجرایی، ورزشی، سکوبازی و ساده در روز اختتامیه معرفی می‌شوند. هم‌چنین بهترین بازی از نظر مخاطبان هم با بررسی پیامک کسانی که از بین 150 بازی به مرحله نهایی رفتند، به بازی مورد علاقه خود رای دادند، انتخاب می‌شود. نکته جالب این است در انتخاب بازی‌های برتر، نظر داوران ایرانی و خارجی برای بسیاری از بازی‌ها در ژانرهای مختلف یکسان بوده و حتی امتیازشان بسیار نزدیک بود. این موضوع نشان می‌دهد روند داوری که در کشور ما جریان دارد، حرفه‌ای و استاندارد شده که امتیازهایی که از 10 به بازی‌ها داده بودند، تفاوت خیلی معناداری با داورهای بین‌المللی نداشته است.

    دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به تعداد آثار جشنواره اظهار کرد: در این جشنواره 172 اثر بازی و 20 بازی‌نامه داشتیم که از این تعداد، 20 بازی مخصوص کامپیوتر و 152 بازی موبایلی بودند که برگزیدگان آنها در ژانرهای مختلف در روز اختتامیه معرفی می‌شوند. در جشنواره سال‌ گذشته حدود 200 اثر داشتیم؛ البته بازی‌سازان یک سال و نیم فرصت داشتند در آن شرکت کنند زیرا بازی شش ماه به تعویق افتاده بود. در جشنواره هفتم این زمان به 9 ماه رسید، اما تقریبا 192 عنوان اثر به جشنواره آمده که با توجه به زمان کم رشد محسوب می‌شود.

    بازی‌های موبایلی ما قابلیت رقابت با بازی‌های خارجی را دارند

    حاجی‌میرزایی درباره سطح کیفیت بازی‌های ایرانی توضیح داد: رویکرد جشنواره به سمت رونق دادن به کسب‌وکار داخلی بازی‌سازهاست. رویکرد تبلیغات هم این است که مخاطبان داخلی و کسانی که بازی‌های خارجی بازی می‌کنند، به سمت بازی‌های ایرانی بیایند. زیرا خصوصا در پلت‌فرم موبایل توانایی بازی‌سازهای داخلی آن قدر بالا رفته که بتوانند با بازی‌های خارجی رقابت کنند.

    وی در ادامه با اشاره به روش معرفی بازی‌های ایرانی به ناشران بین‌المللی بیان کرد: البته علاوه بر اینکه تعداد زیادی از داورهای بین‌المللی که حضور داشتند، خودشان ناشران بین‌المللی هستند که این بازی‌ها را دیدند، به آنها امتیاز دادند که شانس انتشار را بالا می‌برد، یکی از جوایز عملی که برای برگزیدگان بازی‌ها در این دوره در نظر گرفتیم این است که با کمک هزینه بنیاد بازی‌ها، سال آینده در جشنواره گیمزکام آلمان شرکت کنند و آنجا هم از کلاس‌ها استفاده کرده و هم بتوانند بازی‌شان را معرفی کنند و شاید بتوانند قرارداد نشر بین‌المللی امضا کنند.

    دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به راه‌اندازی جشنواره نوروزی بیان کرد: 40 عنوان از بازی‌های برتر جشنواره انتخاب شدند که وارد جشنواره فروش نوروزی ‌شوند. جشنواره فروش نوروزی کار جدیدی است که از امسال اضافه شده و اگر بتوانیم آن را موفقیت‌آمیز اجرا کنیم و بین بازیکنان و بازی‌سازها، استقبال خوبی از آن شود، امیدواریم که تابستان هم بتوانیم جشنواره فروش تابستانی را در رویداد TGC داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر