پای گوشی‌های رجیستر نشده به بازار باز شد

عصر کالا- در آشفته بازار موبایل علاوه بر انواع تخلف قبلی از جمله فروش گوشی مسافری، گوشی بدون گارانتی و دارای گارانتی اینتر، فروش گوشی‌های رجیستر نشده یا به اصطلاح بدون کد فعال سازی نیز انجام می‌شود.

پای گوشی‌های رجیستر نشده به بازار باز شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، بازار گوشی موبایل این روزها به شدت تحت تاثیر افزایش نرخ دلار و محدودیت واردات رسمی است.

    در حال حاضر اغلب گوشی‌های موجود در بازار به صورت واردات عمده از مسیر سامانه گمرکی گوشی مسافری تامین شده‌اند که در این شیوه تخلفات متعددی وجود دارد.

    اما علاوه بر فروش مسافری، مشاهدات خبرنگار فارس از بازار موبایل نشان می‌دهد به تازگی گوشی‌های جدیدی با عنوان گوشی رجیستر نشده یا به اصطلاح بدون کد فعال سازی خرید و فروش می‌شوند.

    فعال‌سازی این گوشی‌ها به عهده خریدار و روی پاسپورت وی گذاشته می‌شود و قیمت این گوشی‌ها نیز برای مثال روی گوشی 8 میلیون تومانی حدود یک میلیون تومان ارزان‌تر است. البته اگر گوشی‌‌ای به درستی رجیستر نشوند تنها یک ماه مهلت استفاده دارد.

    در پیگیری خبرنگار فارس از ریشه این موضوع، فروشندگان موبایل گفتند که این پدیده در نتیجه برخورد با افرادی که به صورت عمده کار ثبت گوشی در گمرک و دریافت کد فعال سازی را انجام می‌دادند ایجاد شده است.

    یکی از آنها توضیح می‌دهد: «اخیرا افرادی را از روی تعدد تراکنش‌هایی که با سایت پرداخت گمرکی تلفن همراه داشته‌اند دستگیر کرده‌اند؛ البته آنها اصل کاری‌ها نبوده‌اند و در ازای دریافت پول بابت هر گوشی این کار را می‌کردند، بعد از این اتفاق دیگر کسی در تیراژ بالا گوشی رجیستر نمی‌کند و دردسر این کار زیاد شده است، به همین خاطر برخی فروشنده‌ها، گوشی های بدون رجیستری را همان طور بدون کد رد می‌کنند و خریدار باید روی پاسپورت خود گوشی را رجیستر کند.»

    در حال حاضر دو مشکل کمبود کالای وارد شده از مبادی رسمی و افزایش نرخ دلار، گریبان‌گیر بازار موبایل است؛ اگرچه پیش از این، تصور می شد با ترخیص کالاهای در گمرک مانده و کالاهای توقیفی بازار موبایل از وضعیت فعلی خارج شود، اما اخیرا وزیر ارتباطات گفت که قیمت‌ موبایل به نرخ دلار وابسته است و مردم انتظار نداشته باشند قیمت گوشی مثل قبل شود. بنابراین اگرچه اکنون کاهش قیمت گوشی پیش بینی نمی‌شود اما با رفع مشکل واردات رسمی انتظار می‌رود تخلف‌های بازار برچیده شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر