پردازنده های تردریپر در سال ۲۰۱۷ تنها در محصولات دل استفاده خواهند شد

عصر کالا- بنا به اعلام دل، پردازنده‌های تردریپر AMD تا اوایل سال ۲۰۱۸ در انحصار این شرکت و کامپیوترهای از پیش‌ ساخته‌ی Area ۵۱ خواهند بود.

پردازنده های تردریپر در سال ۲۰۱۷ تنها در محصولات دل استفاده خواهند شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از زومیت، ای‎ام‎دی تابستان امسال مجموعه‌ی جدیدی از پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen را با نام Ryzen Threadripper روانه‌ی بازار خواهد کرد که بالارده‌ترین آن‌ها از 16 هسته و 32 ترد استفاده می‌کنند. درست مانند پردازنده‌های Core i9 اینتل که از چیپ‌های تغییریافته‌ی پردازنده‌های سری اینترپرایز زئون استفاده می‌کنند؛ چیپ‌های پردازنده‌های تردریپر AMD نیز تقریبا نصف چیپ‎های متناظر پردازنده‌های سرور این شرکت با نام اپیک هستند. این یعنی پردازنده‌های تردریپر از رم DDR4 چهار کاناله، 64 لاین PCle و 40 مگابایت کش استفاده می‌کنند.

    بنا به اعلام دل، طبق توافق صورت گرفته با AMD، این شرکت تنها OEM مجاز به استفاده از پردازنده‌های تردریپر در سال 2017 خواهد بود و دیگر شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوترهای از پیش آماده مانند اچ‌پی و لنوو برای استفاده از این پردازنده‌های بالارده در محصولات خود باید تا سال 2018 منتظر بمانند. دل اعلام کرده است که اولین محصول ساخت این شرکت که از تردریپر استفاده می‌کند، کامپیوتر از پیش‌ ساخته‌ی Alienware Area-51 خواهد بود.

    اما شاید موضوع جالب‌تر از اولین کامپیوترهای مجهز به تردریپر، قیمت این پردازنده باشد. در موثق‌ترین گزارش‌ها آمده است که ارزان‌ترین مدل 16 هسته‌ای تردریپر 849 دلار قیمت خواهد داشت. با توجه به اینکه در این شایعات به پردازنده‌ی مذکور لقب «پایین‌رده‌ترین پردازنده‌ی 16 هسته‌ای تردریپر» داده شده است؛ می‌توان انتظار داشت AMD چندین مدل پردازنده‌ی 16 هسته‌ای با قیمت‌های متفاوت روانه‌ی بازار کند.

    مورد بعدی قیمت پلتفرم جدید X399 است. X399 درست همانند دیگر پلتفرم‌های HEDT (دسکتاپ بالارده)، قطعا قیمت بالاتری نسبت به پلتفرم‌های میان‌رده خواهد داشت. دلیل این قیمت بالا، افزایش پیچیدگی مادربرد و وجود چیپست‎های پیشرفته‎تر است. بنا به گزارش‌ها، مادربردهای X399 اختلاف قیمت نسبتا زیادی با X370 خواهند داشت؛ اما اینکه قیمت X399 نزدیک به X299 تعیین شود یا خیر هنوز مشخص نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر