بازار رایانه در آستانه نوروز یخ زد

افزایش ۲۰درصدی قیمت تجهیزات دیجیتال

عصر کالا- صنف رایانه و تجهیزات دیجیتال مانند دیگر اصناف هر ساله در اواسط دی‌ماه ، شاهد رونق نسبی به دلیل نزدیک شدن به سال نوی شمسی و به قول معروف بازار شب عید می‌شوند و مردم برای خرید تجهیزات رایانه‌ای و یا گوشی‌تلفن همراه به بازار هجوم می‌آورند. اما به نظر می‌رسد امسال این رویه حداقل تا به حال چندان محقق نشده است و فعالان بازاری از رکود بی‌سابقه‌ای رنج می‌برند.

افزایش ۲۰درصدی قیمت تجهیزات دیجیتال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اقتصاد آنلاین، با گشتی در بازار متوجه می‌شویم که قیمت‌ها نسبت به تابستان رشد نسبتا زیادی داشته‌اند و شاید بتوان این موضوع را یکی از دلایل بی‌رغبتی مردم به خرید لوازم کامپیوتری دانست. این روند در بازار موبایل نیز به چشم می‌خورد، مدل‌های لوکس مانند آیفون10، خریدار زیادی ندارد و تنها جعبه و ماکت‌ آن‌ها پشت ویترین‌ها چشم‌نوازی می‌کند.
    بیشتر فروشندگان علت این رکود بی‌سابقه را افزایش نرخ ارز عنوان می‌کنند و معتقدند که مردم قدرت خریدشان کم شده است و تلاش می‌کنند تا بودجه خود را صرف مایحتاج ضروری زندگی خود کنند.
    سیدمهدی میرمهدی، رییس اتحادیه صنف رایانه تهران در این باره می‌گوید: بدون شک افزایش نرخ ارز یکی از دلایل اصلی رکود در بازار است و مردم تا جایی که امکان دارد از خرید لوازم رایانه‌ای اجتناب می‌کنند.
    وی افزود: با توجه به اینکه 97 درصد تجهیزات بازار رایانه وارداتی است بنابراین نرخ ارز به ویژه دلار ، تاثیر مستقیمی روی قیمت‌ها در بازار دارد و این عامل باعث شده تا قیمت‌های لوازم رایانه‌ای حدود  15 تا 20 درصد نسبت به قبل افزایش داشته باشد.
    میرمهدی ادامه داد: البته رکود در بازار شب عید تنها برای امسال مصداق ندارد و طی چند سال اخیر گریبان‌گیر فعالان صنف رایانه شده است؛ اما رکود امسال بیش‌از سال‌های دیگر است و فکر می‌کنم اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، بسیاری از فعالان این بازار پروانه خود را باطل و به شغل دیگری رجوع کنند.
    رییس اتحادیه صنف رایانه تهران افزود: با این رکود بی سابقه‌ای که در بازار حکم‌فرما شده است، بسیاری از فعالان بازار از پس هزینه‌های شب عید خود نیز بر نخواهند آمد و فکر می‌کنم بسیاری از آن‌ها مجبور به اخد وام برای گذراندن تعطیلات نوروز شوند.
    به گفته میرمهدی فروشندگان و دستندرکاران بازار رایانه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و یکی از این مشکلات، اخذ مالیات بالا توسط دولت است که می‌توان با کاهش آن از فعالان بازاری حمایت کرد.
    وی با بیان آن که مردم منتظر کاهش قیمت‌ها در بازار هستند گفت: با تبلیغاتی که دولتمردان در رسانه‌ها مبنی بر کاهش نرخ ارز طی هفته‌های آینده می‌کنند، خریداران به امید پایین آمدن قیمت دستگاه‌های دیجیتال به بازار نمی‌آیند و منتظر مانده‌اند تا این وعده‌ محقق شود.
    فرشید علیمردانی یک از فروشندگان گوشی‌همراه درباره وضعیت بازار این صنف می‌گوید: بازار ما طی دو هفته اخیر کمی با رونق روبه‌رو بوده، اما بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها است، امیدواریم رونق در هفته‌های آتی به بازار برگردد.
    وی افزود: متاسفانه در بازار موبایل تنها افزایش نرخ ارز تاثیرگذار نبوده و اجرای طرح رجیستری نیز یکی از بازیگران این عرصه بوده است.
    به گفته این فروشنده رجیستری تاثیر زیادی روی قیمت همه مدل‌ها به ویژه انواع آیفون‌ها داشته است و مردم طی چند هفته اخیر استقبال چندانی از مدل‌های این برند نداشته‌اند.
    علیمردانی درپاسخ به این سوال که آیا با اجرای رجیستری مردم از گوشی‌های ساخت داخل استقبال کرده‌اند گفت: گوشی‌های ایرانی اصلا در بازار یافت نمی‌شوند و اگر کسی به دنبال یکی از آن‌ها باشد به سختی می تواند آن را پیدا کند.
    وی افزود: درحال حاضر برند‌های سامسونگ و هواوی بیشترین تقاضا را از سوی مردم دارند به همین دلیل این مدل‌ها بیشتر بازار را اشباع کرده‌اند.
    رضا میرشفیعی یکی از واردکنندگان تجهیزات رایانه‌ای نیز درباره رکود در بازار می‌گوید: معمولا واردکنندگان براساس میزان تقاضا، زودتر از سایرین می‌توانند رونق و یا رکود بازار را پیش‌بینی کنند و رکود بازار شب عید امسال نیز از اوایل پاییز قابل پیش‌بینی بود.
    وی با بیان اینکه صنف رایانه رکود بی‌سابقه ای را تجربه می‌کنند، افزود: در حال حاضر بیشتر خریداران تجهیزات رایانه‌ای را، شرکت‌ها و سازمان‌ها تشکیل داده‌اند که به دلیل نیاز آن‌ها به این دستگاه‌ها است.
    به گفته میرشفیعی این امید وجود دارد که در اسفند ماه خریداران بیشتری پا به بازار بگذارند چون حقوق و عیدی کارمندان هنوز به دستشان نرسیده است و احتمالا در هفته‌های آخر سال شاهد استقبال بیشتر مردم هم در بازار رایانه و هم تلفن‌همراه خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر