نکات مهم امنیتی برای کاربران اندروید

عصر کالا- امنیت در اندروید اغلب به عنوان یکی از مهمترین موضوعات خبری مطرح می‌شود. اگر شما نیز از اندروید استفاده می‌کنید، احتمالا نگران پیدا شدن سر و کله تهدیدهای گوناگون شده‌اید. این مهم است که تلفن همراه هوشمند شما امن باشد، اما داشتن امنیت الزاما نیاز به انجام فرآیندی گران‌قیمت و پیچیده ندارد.

نکات مهم امنیتی برای کاربران اندروید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، چند گام ساده برای حفاظت از دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد که استفاده از آن‌ها نیاز به هزینه زیادی ندارد. راهکارهای زیر محدود به برند خاصی از تلفن همراه اندرویدی نیستند و شامل برندهای مختلف از جمله گوشی‌های سامسونگ، گوگل، هواوی، شیائومی و غیره می‌شوند.

    گوگل چهار توصیه امنیتی در وبلاگ خود ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها استفاده از گوگل‌پلی برای دانلود برنامه‌هاست. این یک نکته هوشمندانه است، گرچه گزینه‌های امنیتی دیگری مانند آمازون آندرگراوند (Amazon Underground) و سامسونگ و سایر فروشگاه‌های نرم‌افزاری شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه وجود دارد. اگر برنامه‌ای را که دوست دارید در یک فروشگاه نرم‌افزاری دیگری پیدا کردید، کاملا از امن بودن آن اطمینان حاصل کنید: ابتدا سازنده برنامه را بررسی کنید و بررسی‌ها را قبل از دانلود انجام دهید.

    همچنین لازم است استفاده از یک برنامه امنیتی برای محافظت از گوشی‌های هوشمند یا تبلت خود در برابر نرم‌افزارهای مخرب را مدنظر قرار دهید. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، لیستی از ابزارهای امنیتی نظیر Avast  پیشنهاد می‌شود؛ ابزار امنیتی آواست ویژگی‌های قدرتمندی حتی در نسخه‌های رایگان خود ارائه می‌دهد و در نسخه‌های بالاتر (15 دلار در هر سال) شامل ابزارهای حفظ حریم خصوصی و لیست سیاه قابل تنظیم است. همچنین این ابزار دارای ویژگی‌های تلفن‌های روت‌شده است. این لیست شامل برنامه‌های دارای هزینه مانند بیت دیفندر ( 15 دلار در سال)، کسپرسکی (14.95 دلار در سال) و ای‌وی‌جی (11.99 دلار) است.

    روت کردن، به شما امکان کنترل دستگاهتان را می‌دهد، از جمله نصب نرم‌افزار امنیتی قوی و دسترسی سریع به به‌روزرسانی نرم‌افزارهای اندروید که اغلب شامل وصله‌های امنیتی هستند. به‌روز نگه داشتن  نرم‌افزارها یک راه عالی برای جلوگیری از آسیب‌پذیری‌های اندروید است.

    صفحه خود را با استفاده از رمز عبور، پین، الگو یا اثر انگشت قفل کنید. در حالی که این کار می‌تواند برای باز کردن قفل گوشی شما آزاردهنده باشد، یک تمرین خوب برای جلوگیری از نفوذ هکر یا کرکرهای احتمالی است. شما همچنین می‌توانید صفحه قفل خود را به اعلان (نوتیفیکیشن)‌های سطحی و سایر اطلاعات سفارشی کنید.

    تظیمات گوگل برای یافتن گوشی تلفن همراه را تنظیم کنید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد گوشی خود را از راه دور قفل کنید، اگر دستگاه را از دست بدهید، با استفاده از این ابزار می‌توانید مکان گوشی را ردیابی کرده و تمام اطلاعات را پاک کنید.  این کار بسیار آسان و سریع است،  و دفعه بعد که گوشی خود را گم کنید یا از دست ‌دهید، پشیمان نخواهید شد. البته توجه داشته باشید که ردیابی موقعیت مکانی نیاز به فعال شدن تنظیمات موقعیت مکانی دارد که باتری گوشی را سریع‌تر تخلیه می‌کند.

    دسترسی‌های برنامه‌های خود را بررسی کنید. در نسخه‌های اندروید مارشمالو و نسخه‌های بعد از آن، می‌توانید دسترسی‌هایی که برنامه‌های شما دارند را سفارشی‌سازی کنید  و آن‌ها را کم یا زیاد و مشاهده کنید یا از همه مهم‌تر آن‌ها را تغییر دهید. یا در حالی که در آن برنامه هستید، کمی تمیزکاری انجام دهید؛ برنامه‌هایی که از آن‌ها هرگز استفاده نمی‌کنید را پاک کرده و از این طریق فضای ارزشمندی را در دستگاه خود آزاد کنید.

    نکته دیگر گوگل این است که داده‌های دستگاه (فایل‌ها، تصاویر، برنامه ها و غیره) را رمزگذاری کنید. شما می‌توانید این مورد را در تنظیمات، در بخش امنیت بررسی کنید. گوگل به طور پیش‌فرض دستگاه‌های پیکسل‌ را رمزگذاری می‌کند، اما شما باید آن را با اکثر دستگاه‌های دیگر فعال کنید. توجه داشته باشید که این فرآیند ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد و شما باید دستگاه خود را فعال نگه دارید، بنابراین بهتر است قبل از شروع این فرایند، آن را در شب انجام دهید. رمزگذاری کردن گوشی شما نیاز به استفاده از یک رمز عبور یا اثر انگشت برای باز کردن قفل دستگاه شما دارد.

    با غریبه ها صحبت نکنید، تردید نکنید؛ روی لینک‌های ارسال‌شده از سوی شماره‌ها یا آدرس‌های ایمیل ناشناس کلیک نکنید. در عوض، محتوا را بلافاصله حذف کنید. در حالی که برخی از این لینک‌ها بی‌ضرر هستند؛ اکثر آن‌ها این طور نیستند و ممکن است محتوای مخربی داشته باشند.

    این راهنمایی‌ها جهت حفظ امنیت گوشی‌های هوشمند یا تبلت اندرویدی شما بیان شد با این حال، در مورد آسیب‌ها و تهدیدات سایبری به‌روز باشید تا بتوانید اقدامات امنیتی لازم را انجام دهید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر