‌تسخیر جهان تصویر با دوربین‌های موبایل

عصر کالا- در سال‌های آغازین حضور تلفن همراه در بازار آنچه اهمیت بسیاری داشت و باعث جلو زدن از رقبا می‌شد کیفیت آنتن‌دهی موبایل‌ها بود ولی حالا شرایط به‌گونه‌ای تغییر کرده که هیچ کس هنگام خرید تلفن همراه، کیفیت آنتن‌دهی آن را مد نظر قرار نمی‌دهد و درواقع حالا بحث سر این مسائل نیست. در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و رشد روزافزون قابلیت‌های متفاوت در تلفن‌های همراه و هوشمندشدن آنها ملاک‌های متعددی برای انتخاب گوشی برتر وجود دارد. از رزولوشن صفحه‌نمایش و اندازه آن گرفته تا مقدار حافظه و رم آن.

‌تسخیر جهان تصویر با دوربین‌های موبایل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان، یکی از مهم‌ترین مواردی که برای اغلب کاربران اهمیت بسیاری دارد دوربین موبایل است. حالا دیگر تلفن‌های هوشمند برای بسیاری از کاربران نقش دوربین را هم ایفا می‌کنند. درواقع به غیر از مواردی که شخص می‌خواهد عکاسی حرفه‌ای کند در باقی موارد دوربین موبایل اگر کیفیت مناسبی داشته باشد به‌راحتی می‌تواند نیاز کاربر را حتی در میهمانی یا سفر برآورده کند. در همین راستا و مطابق نیاز کاربران تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند هم در تلاش هستند تا موبایل‌های تولید‌شده خود را به بهترین دوربین مجهز کنند و به این ترتیب مشتریان بیشتری به دست بیاورند. تشخیص اینکه کدام تلفن هوشمند دوربین بهتری دارد کار ساده‌ای نیست. همان‌طور که می‌دانیم صرف دانستن اینکه دوربین موبایل به چند مگاپیکسل مجهز است برای تشخیص کیفیت آن کافی نیست. موارد بسیاری در کیفیت دوربین تاثیر دارند که تشخیص آن نیاز به دانش بالا دارد. در همین راستا وب‌سایت معروف

    DxO Mark مدتی است که اقدام به امتیاز دادن به دوربین‌های موبایل کرده تا کار را برای کاربرانی که به دوربین موبایل اهمیت می‌دهند، ساده کند. این وب‌سایت در واقع پیش از اینکه به بررسی و امتیازدهی دوربین‌های موبایل بپردازد یکی از معتبرترین مراجع بررسی و رده‌بندی دوربین‌های دیجیتال بوده است. چند سالی هم هست که بخش دوربین موبایل را افزوده است. DxO Mark دوربین تلفن‌های هوشمند را از نظر رنگ تصاویر، ‌فوکوس خودکار، عملکرد زوم و موارد دیگر بررسی می‌کند و نتیجه را در قالب جدول رده‌بندی به ترتیب بهترین کیفیت منتشر می‌کند. در این بین جایگاه پرچمداران دائما در حال افت و خیز است و هریک سعی می‌کنند از رقبا پیشی بگیرند. چند ماه پیش اچ‌تی‌سی یو11 رتبه یکم را از آن خود کرده بود. در دوره‌ای نوبت به آی‌فون رسید و حالا هم جایگاه یکم در جدول رده‌بندی DxO به تلفن‌های هوشمند پیکسل رسیده و بعید نیست که با معرفی پرچمدار جدید گوگل این جایگاه را از دست بدهد. در حال حاضر اگر قصد خرید یکی از پرچمداران حاضر در بازار موبایل را دارید و کیفیت دوربین برایتان اهمیت ویژه‌ای دارد بد نیست سری به وب‌سایت بزنید تا ببینید متخصصان این شرکت پس از تحلیل‌ها و آزمایش‌های خود به کدام گوشی بهترین نمره را داده‌اند. در ادامه به معرفی و بررسی تلفن‌های هوشمندی می‌پردازیم که از نظر کارشناسان DxO بهترین دوربین در میان پرچمداران حال حاضر را دارند.

    پیکسل 2
    گوگل را تا چندی پیش همه به‌عنوان موتور جست‌وجو می‌شناختند، ولی حالا دو، سه سال است که این غول تکنولوژی وارد بازار سخت‌افزار شده و جالب اینکه در این حوزه خوب هم عمل کرده است. این کمپانی کمتر از یک ماه پیش از دومین نسخه از تلفن هوشمندش رونمایی کرد. پیکسل 2 و پیکسل ایکس‌ال 2 هردو ویژگی‌های فنی یکسانی دارند و تنها تفاوتشان فقط در سایز صفحه‌نمایش است. پیکسل 2 جدا از ویژگی‌های فنی مقبولی که دارد به دوربین پیشرفته‌ای مجهز شده است و توانسته از وب‌سایت DxO رتبه یکم را بگیرد. DxO در جدیدترین رده‌بندی خود به دوربین این گوشی امتیاز 98 داده که در نوع خود جالب توجه است. البته نسل اول این گوشی هم دوربین چشمگیری داشت و تحسین بسیاری از کارشناسان را به همراه داشت.

    یکی از ویژگی‌های دوربین پیکسل 2 این است که می‌تواند تصاویر پرتره را با محوکردن پس‌‌زمینه محو کند. البته این ویژگی را چند دوربین دیگر هم دارند ولی تفاوت در اینجاست که گوگل در دوربین موبایلش از دوربین دوگانه استفاده نکرده و درواقع بدون داشتن دو لنز این ویژگی را در موبایل‌هایش جا داده است. نکته جالب اینجاست که با دوربین جلوی پیکسل 2 هم می‌توان تصاویر این‌چنینی ثبت کرد. استفاده از فناوری پیکسل دوگانه رمز موفقیت گوگل در این دوربین‌ها بوده است. درواقع در سنسور این دوربین‌ها هر پیکسل، دو پیکسل است و این فناوری نیاز به دو لنز را از بین می‌برد.

    عملکرد دوربین گوشی‌های پیکسل در محیط‌های کم‌نور، فوکوس خودکار دوال پیکسل و همچنین سیستم لرزشگیر اپتیکال این گوشی‌ها به طرز چشمگیری با دوربین دیگر پرچمداران متفاوت است و تصاویر باکیفیت‌تری را ارائه می‌دهد. دوربین پیکسل 2 به حسگر 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F 1/ 8 مجهز شده است که البته همانگونه که در بالا گفتیم این اعداد و ارقام نشانگر کیفیت دوربین نیست و المان‌های بسیار دیگری در این حوزه نقش بسزایی ایفا می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه این دوربین مجهز بودن به فناوری استفاده از واقعیت مجازی است.

    آی‌فون 8 پلاس
    اپل یکی از شرکت‌هایی است که همواره در رتبه‌بندی DxO سری میان سرها دارد. در این دوره از امتیازدهی DxO نیز مقام دوم به آی‌فون 8 پلاس رسید. این گوشی در سپتامبر سال جاری یعنی کمتر از یک ماه پیش رونمایی شد و پس از معرفی با امتیاز 94 در رتبه‌بندی DxO رتبه یکم را از آن خود کرد؛ هرچند گوگل به این گوشی مهلت چندانی نداد و با معرفی پیکسل 2 آی‌فون 8 پلاس به مقام دوم رسید. دوربین آی‌فون 8 پلاس از نوع دوگانه و 12 مگاپیکسل است که با گشودگی دیافراگم F 1/ 8 و F 2/ 8 عرضه شده‌اند. وب‌سایت DxO پس از بررسی این دوربین اعلام کرد که قابلیت بزرگنمایی و همچنین قابلیت حالت پرتره در آی‌فون 8 پلاس کیفیتی بی‌نظیر دارد. همچنین این وب‌سایت در گزارش خود آورده است که عملکرد این گوشی در استفاده از HDR و تشخیص چهره فوق‌العاده است. البته در محیط‌های کم‌نور نویزهایی در تصاویر به چشم می‌خورد و همچنین گاهی در بخش فوکوس خودکار به خوبی عمل نمی‌کند و با تاخیر انجام‌ می‌شود. درنهایت با وجود معایبی که به چشم خورده، دوربین آی‌فون 8 پلاس روی هم رفته چنان کیفیتی داشته که توانسته مقام نخست در رتبه‌بندی DxO را از آن خود کند؛ البته پیش از ظهور پیکسل 2.

    گلکسی نوت 8
    کمپانی سامسونگ چند سالی است که در حوزه تلفن‌ همراه توانسته رقیبی جدی برای بزرگان این عرصه شود. این کمپانی همراه سعی کرده جزو اولین‌ها باشد و سیل مشتریانش نشان می‌دهد که به‌خوبی موفق هم بوده است. حتی مشکل آتش‌گرفتن نوت 7 هم نتوانست سامسونگ را زمین بزند و این کمپانی با قدرت هرچه‌تمام توانست بر این مشکل فائق بیاید و خاطره‌های تلخ مربوط به آن را از ذهن همه پاک کند؛ کاری که معلوم نیست کمپانی‌های رقیب و مطرح بازار موبایل در چنین شرایطی می‌توانستند با موفقیت انجام بدهند یا خیر. ‌این کمپانی در آگوست سال جاری گلکسی نوت 8 را معرفی کرد و تحسین بسیاری را برانگیخت.

    نوت 8 جدا از قابلیت‌های فنی‌اش دوربین باکیفیتی هم دارد. این گوشی در رتبه‌بندی DxO امتیاز 94 را کسب کرده است؛ یعنی امتیازی برابر آی‌فون 8 پلاس. گلکسی نوت8 دوربینی دوگانه مجهز به 12 مگاپیکسل دارد که گشودگی دیافراگم لنزها برابر F 1.8 و F 2.4 است. یکی از ویژگی‌های جذاب دوربین این گوشی این است که شما می‌توانید دکمه شاتر را به راست و چپ یا هرجای صفحه نمایش بکشید تا راحت‌تر بتوانید با یک دست تصویر خود را ثبت کنید.

    در عین حال می‌توانید با زدن دکمه X2 که در صفحه‌نمایش می‌بینید مستقیما از لنز تله‌فوتوی به کار رفته در این مدل استفاده کنید. بخش لایو فوکوس هم یکی از ویژگی‌های جالب توجه در نوت 8 است. لایو‌فوکوس همان حالتی است که اپل آن را پرتره و گوگل آن را Lens Blur نامیده است. این بخش برای گرفتن عکس‌هایی با پس‌زمینه مات استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید هنگام استفاده از حالت پس‌زمینه مات، مقدار مات‌بودن پس‌زمینه را حتی پیش از عکس‌گرفتن به دلخواه خود کم یا زیاد کنید. البته حالت پس‌زمینه مات در مقایسه با دوربین‌های پیکسل و آی‌فون به‌خوبی عمل نمی‌کند به ویژه هنگامی که نور کمی داشته باشید.

    مقام‌های بعدی
    در جدول رتبه‌بندی DxO پس از گلکسی نوت 8، آی‌فون 8 را با امتیاز 92 می‌بینیم. آی‌فون 8 مجهز به دوربین 12 مگاپیکسلی با F 1/ 8 است. سپس گوگل پیکسل را می‌بینیم که سال گذشته هنگام معرفی با رتبه 90 در این جدول در جایگاه نخست نشسته بود. دوربین این گوشی 12 مگاپیکسل با F 2/ 0 است.

    پیکسل گوگل با اینکه سال گذشته معرفی شد قابلیت تاری پس‌زمینه را دارد. نکته مهم در این میان این است که گوگل این قابلیت را بدون استفاده از لنز دوم در دوربین‌هایش جا داده است. پس از پیکسل در جدول DxO اچ تی‌سی یو 11 دیده می‌شود که هم‌رتبه با پیکسل است یعنی امتیاز 90 را از آن خود کرده است. البته این اتفاق چندان هم عجیب نیست، زیرا همان‌طور که می‌دانید پیکسل گوگل هم به دست اچ‌تی‌سی ساخته شده است. رتبه بعدی به آی‌فون‌های 7پلاس و 7 به ترتیب با امتیازهای 88 و 85 می‌رسد. پس از این دو گوشی نیز پرچمدار سونی را می‌بینیم؛ اکسپریا Z1 پریمیوم با 83 امتیاز.

    وب‌سایت DxO در جدول رده‌بندی خود به‌طور کلی دوازده تلفن هوشمند را جا داده است که در ادامه به این ترتیب آمده است: سامسونگ گلکسی S6 اج با 82 امتیاز؛ آی‌فون 6 با 73 امتیاز و در نهایت هم نوکیا 808 PureView با 61 امتیاز جای گرفته است. در پایان باید به نکته مهمی اشاره کنیم که در رتبه‌بندی DxO همه گوشی‌ها بررسی نشده‌اند. حتی گوشی‌های برتری مانند آی‌فون X یا پرچمداری مانند V30. بنابراین اگر تلفن هوشمندی را در این جدول ندیدید و به نظرتان دوربین باکیفیت و پیشرفته‌ای دارد بهتر است پیش از هر قضاوتی در وب‌سایت DxO گوشی مورد نظر خود را جست‌وجو کنید و اگر نتیجه‌ای نگرفتید، بدانید که این وب‌سایت گوشی مورد نظر شما را بررسی نکرده تا امتیازی بدهد.  نکته مهم دیگر این است که DxO بنا به دلایلی که خیلی هم مشخص نیست برخی گوشی‌ها را با اینکه رتبه خوبی دارند در جدول خود جا نداده است؛ مثلا گوشی ال‌جی V20 هنگام جست‌وجو با رتبه 85 می‌آید؛ در حالی که در جدول جایی ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر