تلفن همراه در ایران ۲۴ ساله شد

عصر کالا- ۲۴ سال از واگذاری نخستین سیم کارت های تلفن همراه در ایران می گذرد؛ در این مدت صنعت ارتباطات سیار در کشور رشد شتابانی تجربه کرده به شکلی که امروز تعداد سیم کارت های فعال به نزدیک ۱۶۰ میلیون فقره رسیده است.

تلفن همراه در ایران ۲۴ ساله شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، 19 مرداد 1373 با واگذاری چهار سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران به طور رسمی آغاز شد.
    بهره برداری از نخستین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال 1373 در شهر تهران با 24 سایت BTS و با ظرفیت 9200 شماره آغاز شد.
    به دنبال استقبال غیرمنتظره و بی نظیر مردم از این پدیده، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور برآمد. بنابراین با توجه به نیاز و تقاضای مردم به این پدیده، فعالیت هایی متناسب با جهت گیری جهانی برای توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالی مجموعه مخابرات کشور صورت گرفت.
    در ادامه این برنامه، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه 2 هزار میلیارد ریالی تصویب کرد و همه وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیارایران واگذار شد.
    با جدی شدن خصوصی ‌سازی صنعت مخابرات کشور و اهمیت حضور در بازار رقابت تجاری، این شرکت از سال 1386، با نام «همراه اول»، نشان دو حلقه، رنگ فیروزه ای و نارنجی و شعار «هیچکس تنها نیست» فعالیت خود را ادامه داد.
    همچنین در سال 1389 پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. شرکت ارتباطات سیار ایران در 28 آذر 1389، پنج درصد سهام (معادل 103 میلیون سهم) خود را در فرابورس عرضه کرد. روز 29 مرداد 1392 نماد همراه اول در بازار بورس بازگشایی شد و این شرکت از آن سال در بازار سرمایه حضور دارد.
    شرکت ارتباطات سیار ایران که برای دومین بار پیاپی موفق شده رتبه اول در استفاده حداکثری از منابع و مهارت های ایرانی در ارزیابی عملکرد اپراتورها توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را کسب کند، با بیش از 100 میلیون سیم کارت واگذار شده در 1246 شهر (100درصد شهرها) و بیش از 43 هزار روستا (حدود 90 درصد روستاها) و بیش از 70 هزار کیلومتر از جاده های کشور، بیش از 97 درصد پوشش جمعیتی کشور را تحت پوشش دارد.
    ضریب نفوذ اپراتور اول 90.3 درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با 270 اپراتور در 112 کشور جهان برقرار است. همراه اول، علاوه بر این که پیشتاز عرضه سیم کارت در کشور بوده، با نوسازی مداوم شبکه خود، به روزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را نیز داراست.
    همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور در هر دو حوزه مکالمه و دیتا، مجوز ارتقای پروانه ارائه خدمات تلفن همراه به نسل 3 و نسل های بالاتر را در تاریخ 4 شهریور ماه 1393، دریافت کرد و اکنون با گذشت کمتر از 4 سال، 19 هزار و 330 سایت نسل سه و 17 هزار و 400 سایت نسل چهار و چهار و نیم در شبکه این اپراتور فعال است و بر این اساس همراه اول تنها اپراتور کشور است که در تمامی شهرها پوشش اینترنت پرسرعت دارد.
    علاوه بر این، اپراتور اول در پنج سال گذشته، در ارزیابی رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) که بر اساس استاندارد EFQM صورت می گیرد، برترین جایگاه اپراتورهای تلفن همراه کشور را برای خود حفظ کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر