سخنگوی ناجا عنوان کرد:

کشفیات تریلیونی قاچاق کالا و ارز

عصر کالا- سخنگوی ناجا گفت: متاسفانه در سال ۹۶ با افزایش ۲ درصدی سرقت های خرد و افزایش ۳ درصدی سرقت از منزل مواجه بوده هر چند در این زمینه شاهد افزایش ۲ درصدی کشف به کشف بوده ایم.

کشفیات تریلیونی قاچاق کالا و ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، سردار سعید منتظر المهدی در بیستمین  نشست خود با خبرنگاران رسانه های مختلف مکتوب، دیداری و شنیداری با اعلام این که 27 هزار گشت همزمان پلیس های تخصصی در ایام نوروز را خواهیم داشت، گفت: 3770 گشت خودرویی، 2010، گشت موتوری و 2900 پاس پیاده، در راستای ایجاد آرامش مردم عزیزمان انجام می شود.

    وی با اشاره به پیش بینی پلیس برای طرح نوروزی گفت: 1330 کانکس و 450 چادر نوروزی برپا می شود و همچنین 700ایستگاه بازرسی موقت، 104 ایستگاه بازرسی ثابت توسط پلیس پیشگیری، آماده خدمات رسانی هستند.

    معاون اجتماعی ناجا افزود: 30 فروند بالگرد هوا ناجا نیز از 25 اسفند 96 تا 14 فروردین 97 همگام با سایر نیروها برای خدمات رسانی، ایجاد آرامش، افزایش نشاط و تسهیل در آمد و شد شهروندان در طرح نوروزی پلیس در خدمت مردمان خوب ایران سرفرازمان هستند.

    وی با رونمایی از شعار نوروزی پلیس با عنوان «آرامش بهاری با نظم و امنیت»، گفت: در واقع آرامش و امنیت خواستگاه همگان است و با رعایت نظم و قانونمندی و مشارکت و همکاری با پلیس و دستگاه های امنیت آفرین، انشاالله بهاری پر نشاط توام با آرامش در سایه امنیت خواهیم داشت.

    افزایش 32 درصدی صدور گواهینامه اولی

    منتظر المهدی در ادامه نشست با اشاره به آمار و عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی در سال جاری، گفت: همکاران پر تلاش و زحمتکش راهور  1 میلیون و 388 هزار و 455 خودروی جدید را شماره گذاری کرده و برای 2 میلیون و 214 هزار و 727 نفر گواهینامه اولی صادر کردند که این رقم نسبت به سال گذشته با افزایش 32 درصدی همراه بوده است.

    وی افزود: 10 هزار و 352  دستگاه موتورسیکلت جدید شماره گذاری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 79 درصدی همراه بوده است.

    این مقام ارشد انتظامی با بیان این که در حال حاضر 20 میلیون و 977 هزار و 569 خودرو و 11 میلیون و 687 هزار و 246 موتورسیکلت در سراسر کشور در حال تردد هستند، گفت: علی رغم افزایش وسایل نقلیه و افراد نوگواهینامه و افزایش تصادفات، تعداد جان باختگان نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

    کاهش جانباختگان حوادث رانندگی از 27 هزار تن به 16 هزار تن

    به گفته وی روند رو به کاهش جان باختگان حوادث رانندگی از سال 85 که 27 هزار تن بوده و امروز به 16 هزار تن رسیده است، حاصل همکاری تمامی دستگاه های مربوطه و ارتقاء فرهنگ رانندگی و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی بوده است و امیدواریم روزگارانی برسد که حتی یک تن کشته در تصادفات نداشته باشیم.

    رتبه اول جانباختگان تصادفات به موتورسیکلت ها

    منتظر المهدی با ابراز تاسف از این که رتبه اول جان باختگان سوانح رانندگی به راکبین موتورسیکلت ها با سهم 25 درصد از کل جانباختگان و سپس عابرین پیاده با حدود 21 درصد تعلق می گیرد، گفت: بیشترین علت تصادفات در سال 96 با ضریب 8/35 درصد به علت عدم توجه به جلو و رعایت فاصله طولی است و عدم رعایت حق تقدم 6/21 درصد، عدم رعایت سرعت مطمئنه 1/13 درصد و انحراف به چپ 2/8 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

    به گفته وی بیشترین زمان تصادفات بین ساعات 16 تا 20 رخ می دهد.

    افتتاح بانک اطلاعاتی چهره

    سخنگوی ناجا با اشاره به راه اندازی و افتتاح بانک اطلاعاتی چهره با ثبت میلیون ها نمونه و ایجاد آزمایشگاه ادله الکترونیک جنایی در جهت کشف علمی جرم، گفت: توسعه بانک های اطلاعاتی بیومتریک و غیربیومتریک و مکانیزه کردن روند صدور گواهینامه عدم سوء پیشینه در کشور و تجهیز خودروهای پلیس آگاهی به دوربین های پلاک خوان از جمله اقداماتی است که در پلیس آگاهی به منظور مقابله با مجرمین و کمک به تامین امنیت هر چه بیشتر انجام شده است.

    وی افزود: انهدام 3 هزار و 400 باند فعال در کار سرقت و دستگیری 499 مالخر، کشف بالغ بر 90 درصد خودروهای مسروقه و کاهش 34 درصدی سرقت از بانک ها، کاهش 10 درصدی سرقت از طلا فروشی ها، کاهش 8 درصدی سرقت از اتومبیل ها، کاهش 7 درصدی سرقت به عنف و کاهش 3 درصدی سرقت مسلحانه از جمله فعالیت های ستودنی ماموران پلیس آگاهی است که شبانه روز در حال مقابله با مجرمان در حوزه مختلف هستند.

    افزایش سرقت در سال 96

    معاون اجتماعی ناجا با بیان این که بیشترین سرقت ها بین ساعات 18 تا 21 رخ  داده است، گفت: متاسفانه در سال 96 با افزایش 2 درصدی سرقت های خرد و افزایش 3 درصدی سرقت از منزل مواجه بوده هرچند در این زمینه شاهد افزایش 2 درصدی کشف به کشف بوده ایم.

    وی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از افزایش 63 درصدی کشفیات پرونده های بالای 500 میلیون تومان خبر داد و گفت: ارزش ریالی کشفیات بالغ بر 38 تریلیون و 147 میلیارد و 209 میلیون و 726 هزار و 707 ریال بوده است.

    سخنگوی ناجا اجرای طرح های ویژه، پاکسازی پیرامون محیط های آموزشی به ویژه مدارس از عناصر توزیع کننده مواد مخدر و راه اندازی یگان های ضربت مبارزه با مواد مخدر در مناطق 22 گانه پایتخت و تشدید نظارت بر پایانه ها، گاراژها، اماکن عمومی را از جمله اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا دانست و گفت: در راستای مبارزه بی امان و خستگی ناپذیر ماموران ما در این حوزه و با استفاده از سگ های کارآمد پلیس، تمرکز بر مرز ها، تقویت یگان های انتظامی در کویر، مبارزه در استان های شرقی کشور و با محوریت سیستان و بلوچستان در اولویت برنامه ها قرار گرفته است.

    کشف 77درصد مواد مخدر در بدو ورود به استانها

    وی خاطر نشان کرد: پیاده سازی برنامه های ذکر شده، باعث کشف 77 درصد از موادمخدر در همان بدو ورودی برخی از استان های شرقی شده و از ورود مواد مخدر به شهرها و محله ها جلوگیری کرده است و همچنین شاهد افزایش 14 درصدی کشفیات مواد مخدر بوده ایم به گونه ای که بالغ بر 684 تن از انواع مواد مخدر ، کشف و ضبط گردیده است که همین میزان بر مبنای تریاک به میزان 990تن تولید کشور افغانستان می باشد.

    منتظر المهدی در راستای مبارزه بی وقفه پلیس با سوداگران مواد مخدر از افزایش 7 درصدی درگیری ها و افزایش 12 درصدی دستگیرشدگان موادفروش (حدود 98 هزار و 89 نفر) خبر داد و گفت: بالغ بر 155 هزار و 240 نفر از معتادان متجاهر که نشان از افزایش 19 درصدی دارد و همچنین افزایش 104 درصدی کشفیات قرص های روان گردان و پیش سازهای شیشه از جمله ترامادول، ریتالین، زولپیدم، متافتامین به میزان 34 میلیون بوده است.

    ایجاد 20 مرکز مشاوره پیشگیری از اعتیاد

    این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: در حوزه ایجابی بالغ بر 20 مرکز مشاوره پیشگیری از اعتیاد ایجاد شده، 3 هزار و 30 ساعت برنامه های رادیویی و تلویزیونی، 4 هزار و 50 جلسه آموزشی از جمله مدارس، مساجد و 1 میلیون و 570 هزار آموزش چهره به چهره  انجام شده است تا بتوانیم هر چه بیشتر رنگ نازیبای اعتیاد را چهره کشور عزیزمان پاک کنیم.

    ضرورت توجه ویژه به ایستگاه های خانواده و مدارس در راستای پیشگیری از اعتیاد و توجیه و ایجاد تاب آوری روانی در بین جوانان و نوجوانان با آموزش و مشاوره های لازم، از دیگر صحبت های سخنگوی ناجا در این نشست بود.

    منتظر المهدی در ادامه افزود: پلیس فتا که این روز ها تبدیل به چشم و گوش همیشه بیدار جامعه شده با رصد های آنی و گشت زنی در فضای مجازی علی رغم افزایش 44 درصدی جرایم در این فضا، خوشبختانه توانسته اند 84 درصد جرایم را کشف کنند که در مقایسه با پلیس سایر کشورهای پیشرفته بیش از 50 درصد رشد داشته است.

    46 درصد از جرایم در فضای تلگرامی و 25 درصد در اینستاگرام رخ می دهد

    وی با بیان این که 46 درصد از جرایم در فضای تلگرامی و 25 درصد در اینستاگرام رخ می دهد، گفت: بیشترین جرایم در حوزه کلاهبرداری های مالی و برداشت های غیرمجاز با 35 درصد است؛ شناسایی وبرخورد با 3 هزار و 320 کانال،گروه و سایت در حوزه خرید، فروش و آموزش  وتولید مواد مخدر از جمله فعالیت های مردان تیز بین پلیس فتاست که مجرمان حقیقی در پس فضای مجازی را  به طرفه العینی شکار می کنند.

    روزانه 200 کانال مسدود می شود

    این مقام ارشد انتظامی تاکید کرد: مسدود شدن روزانه حدود 200 کانال که در حوزه انواع جرایم فعالیت می کنند نشان از چیره دستی پلیسی دارد که پشت پرده دستان ناپاک را آشکار کرده و نقاب از رخ شیادان بر می دارد؛ هر چند که ضرورت ارتقاء دانش رسانه ای و سواد فضای مجازی کاربران برای ناکام ماندن مجرمان کاملا احساس می شود.

    برگزاری سه نشست بین المللی با حضور روسای پلیس های سایبری سایر کشورها، اجرای طرح کوآ (کودک و اینترنت) با همکاری وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش با بیش از 700 کارگاه و آموزش 210 هزار دانش آموز از دیگر فعالیت های پلیس فتا در سال جاری بود که سخنگوی ناجا به آن اشاره کرد.

    کشف 26 میلیون مواد محترقه

    منتظر المهدی با اعلام این که بالغ بر 26 میلیون مواد محترقه طی ماه های اخیر کشف و ضبط شده است، گفت: 18 میلیون و 500 هزار عدد آن در محدوده زمانی یک ماه گذشته ضبط شده که 8 میلیون آن  مواد محترقه پر خطر بوده است؛ در این رابطه 150 نفر دستگیر و تحویل مراجع ذیصلاح شده اند.

    وی با ابراز خرسندی از این که خوشبختانه با کاهش چشمگیر خرید انواع مواد محترقه از سوی مردم مواجه بوده ایم، گفت: این امر حکایت از هوشیاری، دقت و توجه خانواده ها و جوانان و نوجوانان دارد.

    سخنگوی ناجا با تاکید بر این که به سبب همکاری مردم در ایجاد نظم و امنیت با پلیس، به طور حتم امسال با مشکلات کمتری در چهارشنبه پایان سال مواجهیم گفت: طبیعی است با بر هم زنندگان و اخلالگران نظم و امنیت و کسانی که موجب سلب آرامش مردم شوند برخورد جدی و قانونی صورت می گیرد.

    افزایش 7 درصدی صدور گذرنامه

    منتظر المهدی با اعلام این که در سال جاری بالغ بر 3 میلیون و 925 هزار و 677 جلد گذرنامه صادر شده که افزایش 7 درصدی نسبت به سال 95 را نشان می دهد، گفت: صدور پروانه اقامت 74 هزار و 300 تبعه خارجی و همچنین طرد 430 هزار و 200 نفر اتباع بیگانه غیر مجاز، افزایش 5 درصدی تردد مسافرین خارجی و ایرانی به خارج و داخل کشور که شامل 28 میلیون و 227 هزار و 609 نفر  می شود، از جمله دیگر اقدامات همکارانم در پلیس گذرنامه است.

    وی از افزایش 27 درصدی انهدام باند جعل مدارک مسافرتی و دستگیری 23 نفر در این خصوص و همچنین افزایش 15 درصدی کشف مدارک مسافرتی و هویتی جعلی به میزان 5  هزار و 411 فقره خبر داد و گفت: انهدام 104 باند قاچاق انسان و افزایش 82 درصدی جلوگیری از ورود و خروج افراد غیرمجاز، افزایش 7 درصدی کشفیات سلاح و 7 درصد کشفیات سوخت، افزایش 13 درصدی کشفیات مشروبات الکلی و همچنین ایجاد سامانه کنترلی در مرز اروند رود  و کمک شایان به توسعه اقتصادی در وضعیت معیشتی استان های همجوار از دیگر اقدامات پلیس گذرنامه است که در سال جاری محقق شده است.

    معاون اجتماعی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که طی 352 روز گذشته بالغ بر 24 میلیون و 875 هزار و 998 تماس با سامانه پلیس 110 برقرار شده که از این میان 16 میلیون و 887 هزار و 443 تماس و مراجعه آن عملیاتی شده است، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته نشان از افزایش 9/2 درصدی عملیلاتی شدن تماس ها و مراجعات دارد؛ میزان رضایتمندی از پلیس 110 نیز حدود 5/82 درصد بوده است.

    وی افزود: در اجرای طرح دریا در این تابستان خوشبختانه شاهد کاهش 25 درصدی غرق شدگان بودیم و در این رابطه 687 نفر توسط پلیس نجات یافتند.

    سخنگوی ناجا در ادامه با اشاره به فعالیت های پلیس یگان ویژه گفت: ماموریت های مهم گروگانگیری و رهایی سال 96 در استان های تهران، اصفهان، کرمانشاه، مشهد و همچنین مجلس شورای اسلامی و ... صورت گرفته است در حالی که در سال 95 در حوزه ماموریت های مهم رهایی گروگان در سطح کشور 7 مورد داشتیم.

    بازداشت و استرداد 24 نفر از مجرمین فراری به خارج از کشور و رهایی 2 گروگان و بازگشت آنها به کشور از جمله اقدامات پلیس اینترپل بود که سخنگوی ناجا به آن اشاره کرد.

    وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ایجاد زیر ساخت های نوین و ایجاد سامانه های اینترنتی، پیامکی و تلفنی در سازمان وظیفه عمومی ناجا، گفت: این سازمان با برخورداری از 428 رده وظیفه عمومی و 939 هیئت رسیدگی توانسته خدمات قابل قبولی را ارائه کند.

    صدور 525 هزار کارت پایان خدمت و معافیت در 11 ماه گذشته

    منتظر المهدی خبر از صدور حدود 525 هزار کارت پایان خدمت و معافیت در 11 ماهه سال 96 داد و گفت: صدور 412 هزار و 200 فقره معافیت تحصیلی و همچنین ثبت نام 53 هزار و 169 نفر که مشمول پرداخت جریمه سربازی بوده اند که در این سازمان انجام شده است؛ لازم به ذکر است طی دوسال گذشته حدود 533 هزار  نفر از مشمولان غایبی که 8 سال از غیبت آنان می گذرد ثبت نام کرده  که برای  346 هزار نفر آنان کارت معافیت صادر شده است.

    وی همچنین در حوزه اقدامات پلیس پیشگیری با بیان این که 15 هزار نفر از کارکنان ناجا در کلاس های استانداردسازی، تعالی رفتار و افزایش آستانه تحمل در مواجهه با شرایط پیش بینی نشده حضور یافته اند، گفت: در سال 96 بالغ بر 1 میلیون نفر تحت آموزش های مختلف قرار گرفته اند و 50 درصد آموزش های حین خدمت و تکمیلی از طریق سامانه های مجازی انجام می شود.

    این مقام ارشد انتظامی با تاکید بر این که معاونت اجتماعی با فعالیت 65 مرکز مشاوره و 654 دایره مشاوره و مددکاری در کلانتری ها گام های بلندی در راستای نهادینه کردن فرهنگ دوری از جرم برداشته است، گفت: در سال 96 بالغ بر 406هزار و 939نفر به این دفاتر مراجعه کرده و خوشبختانه با حضور به موقع مشاوران ناجا 76 درصد پرونده ها منجر به صلح و سزش شده و از چرخه قضایی و انتظامی خارج گردیده است.

    افزایش 35 درصدی حمایت و پشتیبانی از فیلم ها و سریال ها توسط موسسه ناجی هنر، برگزاری بیش از 36 هزار و 560 جلسه آموزش همگانی در مدارس، تولیدات انبوه رسانه ای وبرنامه های رادیو و تلوزیونی و .. از دیگر اقدامات شاخص معاونت اجتماعی ناجا در سال 96 بود که سخنگوی ناجا در مورد آن ها سخن گفت.

    منتظرالمهدی با بیان این که مرزبانان غیور و غیرتمند نیروی انتظامی از 7 هزار و 500 کیلومتر مرز از مجموع هشت هزار و 725 کیلومتر مرز، با جان و دل حراست و نگهبانی می کنند، گفت: مرزبانی ناجا با ایجاد پروژه فیبر نوری در جوار مرزها و استقرار سامانه  عنبیه کنترل الکترونیکی و راه اندازی 16 سایت ارتباطی در ارتفاعات و توسعه سامانه سیستم نظارت تصویری در برخی از مرز های کشور تلاش می کنند امنیت و آرامش کشورمان را هماره مهیا کنند.

    دستگیری 622 شرور در مرزهای کشور

    به گفته وی طی 11 ماهه گذشته 177 درگیری مرزبانان از جان گذشته با اشرار و قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر رخ داده که در این اثنا 622 نفر دستگیر شده اند.

    سخنگوی ناجا با اعلام این که در سالی که گذشت تیز پروازان هواپیمایی نیروی انتظامی با 7 هزار سورتی پرواز به ارائه خدمات مشغول بوده اند؛ گفت: از آن جایی که پرواز در کریدور های هواییِ مناطق انبوه و منطقه هشدار و احتیاط، فقط کار خلبانان ورزیده (به اصطلاح) استاد خلبان، خلبان فرمانده و خلبان آزمایشگر است؛خلبانان ما در حادثه های مختلف به سرعت، برای کمک رسانی حاضر می شوند که از جمله آن می توان به زلزله کرمانشاه اشاره کرد.

    به گفته وی درحوزه اورژانس هوایی و تصادفات جاده ای هوا ناجا بسیار مثمر ثمر بوده ؛ 629 ماموریت انجام و 1250 مصدوم جا به جا شده که بیش از 95 درصد آنها نجات یافته و وضعیت جسمانیشان رو به بهبود رفته است که جای بسی خوشحالی دارد.

    معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: پهبادهای هوا ناجا برای ماموریت های مختلف از جمله پایش مرز ها، شناسایی، تصویر برداری  و 159000  ساعت سورتی پرواز داشته اندکه نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش  داشته است.

    وی گفت: با عنایت به تجربه بالای خلبانان هوا ناجا در قیاس با سایر خلبانان ، روزانه عازم ماموریت های متنوع، سخت و منحصر به فردی از جمله چتر ریزی، راپل، پرواز در کوهستان، گشت مرزی، فیلمبرداری، ناوبری، عملیاتی و ... می شوند و اغلب در مقام مقایسه با سایر خلبانان هم رده خود در سایر نیرو های مسلح 3 تا 4 برابر ساعت پروازی دارند.

    به گفته وی در طرح نوروزی نیز با 30 بالگرد  و در 13 نقطه  پایگاه هوایی مستقر و در صورت لزوم امداد رسانی و خدمات دهی خواهند داشت.

    منتظرالمهدی در ادامه نشست با اعلام این که تعداد 1 میلیون و 365 هزار 563نفر در11 ماهه سال جاری با مرکز نظارت همگانی تماس گرفته اند که با افزایش(19) درصدی نسبت به مدت مشابه مواجه بوده ایم .

    این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: بیش از 948 جلسه ارتباط مستقیم فرماندهان و مسئولین  با مردم ، پاسخگویی و دیدار چهره به چهره با 41 هزار و 696 نفر از مردمان عزیز کشورمان انجام شده است؛ افزایش 6/10 درصدی تقدیر و 7/10 انتقاد و کاهش 2/7 درصدی شکایات مردمی را در 11 ماه سال جاری شاهد بوده ایم.

    منتظر المهدی در پایان از همراهی و همدلی خبرنگاران برای انعکاس اخبار حوزه انتظامی و امنیت قدر دانی کرد و گفت: به همه همکارانم و خانواده هایشان خسته نباشیدی جانانه دارم که بی وقفه در پی جاری و ساری کردن امنیت، آرامش و آسایش در این مرز و بوم هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر