رئیس هیات تحقیق و تفحص از مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

بیشترین حجم قاچاق به پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی مربوط است

عصر کالا- احمد انارکی محمدی گفت: متاسفانه هم اکنون با حجم بالایی از قاچاق مواجه هستیم.علاوه بر آنکه کم اظهاری و بد اظهاری در گمرک فراوان به چشم می‌خورد ، ما از ابتدای اردیبهشت ماه امسال کار تحقیق و تفحص و بازدیدهای میدانی را آغاز کردیم و نتیجه نهایی را تا پایان سال اعلام خواهیم کرد.

بیشترین حجم قاچاق به پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی مربوط است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایلنا، محمدی انارکی رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص حجم بالای ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی به کشور اظهار داشت: پدیده قاچاق از دولت‌های گذشته وجود داشته و متاسفانه هم اکنون با حجم و آمار بالایی از قاچاق مواجه هستیم.

    وی افزود: آماری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ورود قاچاق به کشور اعلام کرده رقمی به ارزش 12.5 میلیارد دلار است که تنها آمار قاچاق پوشاک 3 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

    محمدی‌انارکی خاطرنشان کرد: البته مجلس شورای اسلامی قانون جامع و کاملی برای مبارزه با بحث قاچاق در دست دارد که در سال 94 نوشته شده و در حال حاضر اصلاحیه قانون در حال انجام است. هر چند موادی از قانون اصلاح و در کمیسیون نیز مطرح شده و رای گیری هم شده اماهنوز نهایی نشده است.

    این نماینده مجلس تصریح کرد: کلیه مسائل به صورت قانونی در حال انجام است و قانون نیز دست ما را باز گذاشته که اگر مواردی نیازمند اصلاح باشد و یا مواردی که غیر قابل اجراست، بتوان آنرا حل کرد.

    وی ادامه داد: قوانین نوشته شده و آیین‌نامه‌های آن هم به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده اما برخی دیگر از موارد قانونی مانند ماده 13 قانون که در خصوص کد رهگیری و یا کدینگ ، ایران کد و یا کد شناسه است متاسفانه به جایی نرسیده و آیین‌نامه آن به درستی اجرا نشده است.

    محمدی انارکی گفت: ما نمی‌توانیم تفاوت کالای قاچاق و غیر قاچاق را در سطح عرضه متوجه شویم. مردم زمانی که برای خرید به بازار می‌روند نباید کالای قاچاق را خریداری کنند زیرا به جز بحث سلامت محوری، موضوع کالای استاندارد مطرح است.

    این نماینده مجلس افزود: در حال‌حاضر بحث تحقیق و تفحص از مبادی ورودی رسمی برای ورود کالای قاچاق به کشور مطرح است که در حال بررسی است و جلسات متعددی هم برگزار شده و پیگیری‌های لازم صورت گرفته  و نامه‌ها به دستگاه‌های مختلف ارسال شده است.

    وی با بیان اینکه از مرزهای مختلف و به اسم های متفاوت قاچاق انجام می‌شود گفت: از مرزهای رسمی و از محل مناطق آزاد قاچاق صورت می‌گیرد حال یا به اسم کوله‌بری و یا ته لنجی این کالاها وارد کشور می شوند اما در نهایت به کام افراد سودجو می‌شود.

    محمدی انارکی افزود: به دلیل گستردگی مناطق آزاد این مشکلات وجود دارد ومحل فنس‌کشی شده‌ای در این مناطق وجود ندارد.

    وی در مورد تناقض در آمارهای قاچاق گفت: آماری که از دستگاه‌های مختلف دریافت کرده‌ایم متفاوت است و هنوز آمار دقیقی از قاچاق وجود ندارد  اما ما از روش‌های مختلفی برای رسیدن آمار استفاده می‌کنیم تا به صورت جداگانه محاسبه شود.

    این نماینده مجلس با اشاره به کالاهای قاچاق افزود: مواد اولیه، مبلمان منزل تا یخچال و گاز و وسایل آشپزخانه و سایر لوازم خانگی و وسایل آرایشی و بهداشتی همه قاچاق هستند.

    وی گفت: ضمن آن که کم اظهاری و بد اظهاری در گمرک فراوان به چشم می‌خورد ، ما از ابتدای اردیبهشت ماه امسال کار تحقیق و تفحص و بازدیدهای میدانی را آغاز کردیم و نتیجه نهایی را تا پایان سال اعلام خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر