رکود، نرخ لوازم خانگی را شکست

عصر کالا- افزایش تیراژ تولید برندهای داخلی، تشدید رکود و رشد عرضه محصولات قاچاق زمینه شکست قیمت‌ها را در بازار لوازم خانگی فراهم کرده است.

رکود، نرخ لوازم خانگی را شکست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از همشهری، این روزها بازار لوازم خانگی با کمبود و افزایش قیمت محصولات خارجی دارای گارانتی معتبر، مواجه است؛ عاملی که باعث‌شده سهم محصولات قاچاق از بازار افزایش یابد. مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد در 2 هفته اخیر کاهش قدرت خرید مشتریان، زمینه تشدید رکود حاکم بر بازار، شکست مقاومت‌ برخی عرضه‌کنندگان و نزولی‌شدن قیمت انواع لوازم خانگی را در بازار فراهم آورده است. 

    کمبود و گرانی لوازم خانگی در حالی‌است که شرکت‌های تولید‌کننده داخلی گرچه هنوز قادر به تامین نیاز بازار با محصولات خود نیستند اما از بهبود روند تامین قطعات و راه‌اندازی خطوط جدید تولید با همکاری برخی برندهای چینی تا پاییز امسال خبر می‌دهند. شرایط بازار لوازم خانگی به‌گونه‌ای است که فقط مشتریان واقعی که به تهیه اینگونه اقلام مانند تهیه جهیزیه ناچار هستند، به خرید لوازم خانگی گران، فارغ از نوع خدمات و گارانتی روی آورده‌اند اما بیشتر متقاضیانی که به فکر به‌روزرسانی و ارتقای کیفیت لوازم خانگی موجود در منازل خود بوده‌اند، به‌دلیل رشد قیمت‌ها، خرید را به تعویق انداخته و به تعمیر و تداوم استفاده از لوازم خانگی قبلی خود روی آورده‌اند.

    سهم 60 درصدی محصولات وارداتی با تکنولوژی‌های خاص
    سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه لوازم خانگی قاچاق در حال پرکردن جای خالی بازار 20 هزار میلیارد تومانی لوازم خانگی خارجی است، گفت: در استان‌های مرزی و استان‌های نزدیک به آن، 90 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالا‌های قاچاق است. حمیدرضا غزنوی با تأکید بر اینکه قاچاق لوازم خانگی فراگیر شده، افزود: این کالا‌ها به‌صورت کاروانی با خودرو‌های تویوتا وارد می‌شود و در برخی شرکت‌ها، بیمه و از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل به مشتریان تحویل داده می‌شود. او با بیان اینکه قاچاق لوازم خانگی نسبت به سال گذشته 100 درصد رشد داشته، گفت: با توجه به اینکه نیمه‌دوم سال به عید نوروز ختم می‌شود، قاچاقچیان در حال دپو‌کردن کالا برای نیمه دوم سال هستند.

    غزنوی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی به 3 بخش تقسیم می‌شود، افزود: محصولات 25 درصد پایین بازارتوسط تولیدکنندگان ایرانی تامین می‌شود. همچنین در 15درصد بالا که شامل محصولات لاکچری و واردات ممنوع است مشکلی برای بازار ایجاد نمی‌شود اما 60 درصد محصولات قیمت متوسط که شامل کالاهای لوکس و شبه لوکس مانند یخچال ساید و ماشین ظرفشویی بوده و به تکنولوژی‌های خاص نیازدارد و فقط در یک تا2 شرکت امکان تامین دارد، قاچاق زیاد است.

    ریزش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی
    بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع لوازم خانگی در بازار حاکی از شکست مقاومت فروشندگان و سیرنزولی نرخ این اقلام به‌دلیل تشدید رکود حاکم بر بازار است؛ فروشندگانی که اکنون به راحتی انواع لوازم خانگی قاچاق را به نام محصولات شرکتی در کنار محصولات تولید داخل، فارغ از هرگونه نظارتی در بازار عرضه می‌کنند. رشد سریع قیمت‌ها، کاهش قدرت خرید مشتریان و سهم 20 هزار میلیارد تومانی لوازم خانگی خارجی قاچاق از بازار موجب رشد عرضه و کاهش قیمت‌ها شده است. یکی از فروشندگان لوازم خانگی در سه‌راه امین حضور از کاهش قیمت انواع لوازم خانگی در 3هفته گذشته به‌دلیل سیر نزولی نرخ ارز، تشدید رکود و کاهش تقاضای بازار خبر داد و اعلام کرد: قیمت لباسشویی 7 کیلویی ال‌جی از7میلیون تومان به 4میلیون و 300 هزار تومان، کولر گازی از 7میلیون تومان به 5میلیون و 600 یا 400 هزار تومان، مایکروفر از 2میلیون و 400 هزار به 2 میلیون و 100 هزار تومان، یخچال از 12 میلیون و 800 هزار به 11 میلیون و 200هزار تومان، تلویزیون 49 اینچ سامسونگ و ال‌جی از 7میلیون و 400هزار به 6میلیون و 200 هزار تومان و یخچال ساید بای ساید از 20 میلیون تومان به 15 میلیون و 500‌ هزار تومان کاهش یافته است.


    نبض بازار
    قیمت ماشین لباسشویی 7 کیلویی ال‌جی از7 میلیون تومان به 4 میلیون و 300 هزار تومان، کولر گازی از 7 میلیون تومان به 5 میلیون و 600 یا 400 هزار تومان، مایکروفر از 2 میلیون و 400 هزار تومان به 2 میلیون و100 هزار تومان، یخچال از 12 میلیون و 800 هزار به 11 میلیون و 200هزار تومان، تلویزیون 49 اینچ سامسونگ و ال‌جی از 7 میلیون و 400هزار به 6میلیون و 200 هزار تومان و یخچال ساید بای ساید از 20 میلیون تومان به 15 میلیون و 500‌هزار تومان کاهش یافته است

    20 هزارمیلیارد تومان سهم قاچاق لوازم خانگی

    %100 رشد  قاچاق لوازم خانگی نسبت به سال گذشته

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر