قاچاق گسترده کالا برخی صنوف را در کشور از بین برد

عصر کالا- دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان این که با ورود کالای قاچاق عرصه را بر کالای داخلی تنگ می کنیم گفت: در سال های گذشته شاهد بوده ایم، بعضی از صنوف به دلیل هجوم کالای خارجی محو شدند که این مسئله در برهه ای برای صنعت کفش اتفاق افتاد.

قاچاق گسترده کالا برخی صنوف را در کشور از بین برد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از  نماینده، آرمان خالقی درباره ریشه های پدیده قاچاق گفت: نیاز به یک کالا در بازار باعث می شود آن کالا عرضه شود و مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گیرد. ورود کالای قاچاق طبیعتا به دلیل وجود یک تقاضا و پذیرش توسط مصرف کنندگان ایرانی است.
    وی ادامه داد: این کالای قاچاق همچنین باید نسبت به کالای ایرانی یا قیمت پایین تری داشته باشد یا از نظر فرم و تنوع وضعیت بهتری داشته باشد و یا اینکه از نظر تبلیغاتی مصرف کننده ایرانی را برای استفاده ترغیب کند زیرا مصرف کننده نسبت به آن کالا احساس نیاز پیدا می کند.
    دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران ورود کالا از خارج از مرز به داخل را تابع ضوابطی دانست و عنوان داشت: به طور طبیعی باید برای حضور کالا در ایران سختگیری هایی وجود داشته باشد و حتی با نرخ تعرفه ای که برای ورود تعریف می شود ممکن است این کالا به سمت قاچاق سوق داده شود.
    وی به دامپینگ نیز اشاره داشت و اظهار داشت: برخی کشورها قصد دامپینگ دارند یعنی می خواهند بازار شکنی کنند و با وارد کردن کالای ارزان تر رقیب بازار ایران شود. البته دامپینگ برای رقابت بین رقبای خارجی در بازار ایران نیز ممکن است رخ دهد تا انحصار کالای رقیب را بشکند.
    عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قاچاق سود بالایی دارد، اظهار داشت: کالای قاچاق از بازرسی های معمول و استاندارد رد می شود و به همین جهت از نظر کیفیت و سلامتی مورد تائید قرار نمی گیرند. بنابراین نخستین مسئله این است که کالای قاچاق احتمالا فاقد کیفیت و گارانتی و خدمات پس از فروش است.
    آرمان خالقی تصریح داشت: با ورود کالای قاچاق بازار و عرصه را بر کالای داخلی تنگ می کنیم و در حقیقت هم بازار را از دست می دهیم و برخی از واحدهای تولیدی به سمت ورشکستگی می روند. در سال های گذشته شاهد بوده ایم، بعضی از صنوف به دلیل هجوم کالای خارجی محو شدند که این مسئله در برهه ای برای صنعت کفش اتفاق افتاد.
    در ادامه سید رضا نورانی با انتقاد از وضعیت موجود گفت: با این وضعیت باید کارت بازرگانی را کنار گذاشت. مگر می شود دفاتر را ارائه دهیم ولی هر دفعه این دفاتر را به دلایل واهی رد کنند چون صادرات محصولات کشاورزی معاف است. به این شکل باید وقت و انرژی بگذاریم و در دفاتر حل اختلاف، مشکل را حل کنیم.
    وی با بیان اینکه ارز باید تک نرخی شود، اظهار داشت: با تک نرخی نکردن ارز، فقط به ایجاد رانت کمک می کنیم. چرا باید دو نوع واردات بر اساس نرخ دولتی و نرخ آزاد داشته باشیم؟ همه اینها مصبت برای کشور است.
    ریاست اتحادیه واردات و صادرات عنوان داشت: وقتی در نظام نرخ گذاری ارز دستوری عمل می کنیم، باید هم دچار این مشکلات از جمله افزایش قاچاق باشیم زیرا هر سال 20 درصد تورم داشتیم اما با دستور تورم نرخ ارز را یک یا دو درصد گذاشته ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر