اخطار اتحادیه نسبت به نوسانات قیمتی محصولات

نگرانی بازار از طرح رجیستری

عصر کالا- بازار کامپیوتر در روزهای اخیر بیشتر از آنکه تحت‌الشعاع رخدادهای داخل بازار باشد تحت تاثیر زمان اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل و تبلت قرار گرفته است تبی که حالا با نشانه‌هایی از افزایش قیمت در این بازار نیز در حال بالا گرفتن است. چراکه بازار تجهیزات سیم‌کارت خور و مرتبط با موبایل حالا در حال تغییرات قیمتی است و از همین حالا نیز برخی از این کالاها که در زمره کالاهای کامپیوتری و ابزارهای اداری قرار دارند تحت تاثیر اجرای طرح رجیستری با دگرگونی قیمت مواجه شده‌اند.

نگرانی بازار از طرح رجیستری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه کامپیوتر تهران خبر داده که پیش از اجرای طرح رجیستری برخی از کالاهای این بازار بین10 تا 12 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. او در این باره می‌گوید: « نمی‌توان دلایل خاصی برای این افزایش قیمت پیش از اجرای طرح رجیستری اعلام کرد اما آنچه مشخص است این موضوع در آینده نزدیک به شدت قیمت‌ها را در این بازار متحول می‌کند موضوعی که بازار موبایل را هم متحول کرده است.» اما اخیرا برخی از فروشگاه‌ها در بازارهای پایتخت اقدام به پایین آوردن قیمت‌ها و فروش محصولات به‌صورت ویژه کرده‌اند. مساله‌ای که حالا مسوولان این اتحادیه اعلام می‌کنند که موجب برهم خوردن توازن قیمت در این بازار می‌شود و رقابت به‌صورت نابرابر را رقم می‌زند و همین موضوع دستمایه صدور اخطارهایی از سوی این اتحادیه به فروشندگان شده است. مولایی یکی از فروشندگان بازار می‌گوید: زیر قیمت فروشی در بازار کامپیوتر به دلیل رکود در این بخش رخ می‌دهد. او می‌گوید که به‌صورت دوره‌ای در این بازار کاسبان با واگذار کردن محل کارشان یا از این صنف می‌روند یا اعلام ورشکستگی می‌کنند.

    این دلایل اما موجب قانع شدن اتحادیه رایانه نشده و مسوولان آن با صدور اطلاعیه‌ای از فروشندگان بازار کامپیوتر خواستند که روند فروش زیر قیمت در این بازار را متوقف کنند. در این اطلاعیه آمده است: «اجازه بدهید مشتری خود در خرید تصمیم‌گیری کند نه اینکه شما با فروش زیر قیمت بازار مشتری را ترغیب به خرید کنید. چه سود قانونی دریافت کنید و چه سود کم و حتی اگر با ضرر کالایی را بفروشید، سازمان امور مالیاتی این موضوع را در نظر نمی‌گیرد و مالیات بر فروش را دریافت خواهد کرد. پس اگر همه ما طبق قانون پیش برویم و سود قانونی دریافت کنیم در مورد پرداخت مالیات مشکلی پیش نخواهد آمد.» این اطلاعیه می‌افزاید: «چرا باید واحد صنفی در این صنف متضرر شود و به دلیل گردش سرمایه که با سود همراه نیست از اصل سرمایه خود مالیات بدهد. این کار به هیچ عنوان صحیح نیست؛ کالای باکیفیت، سالم و آکبند به مشتری تحویل دهید و سود قانونی دریافت کنید، مالیات پرداخت کنید ومطمئن باشید با چنین عملکردی هیچ واحد صنفی تعطیل و ورشکسته نخواهد شد.»  روزهای پر فراز و نشیب در بازار کامپیوتر همچنان در حال گذر است و فروشندگان با تطبیق خود با شرایط فعلی دست به راه‌های جایگزین برای کمتر متضرر شدن در این بازار می‌زنند. تغییرات در نرخ ارز و احتمال افزایش قیمت کالاهای مرتبط با موبایل حالا بازاریان کامپیوتر را بیشتر از گذشته ترغیب می‌ کند که به دنبال حل مشکلاتشان در درازمدت باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر