افزایش قیمت لوازم خانگی مجوز رسمی ندارد

عصر کالا- در حالی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌کند اجازه افزایش قیمت لوازم خانگی را نداده است، رییس اتحادیه لوازم خانگی می‌گوید: عده‌ای از قاچاقچیان به‌واسطه عوامل خود در بازار به دنبال گرانی هستند.

افزایش قیمت لوازم خانگی مجوز رسمی ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از  صمت، بازی موش و گربه‌ای که بین فروشندگان لوازم خانگی و مسئولان مبارزه با قاچاق شروع شده ابعاد گسترده‌ای دارد و به نظر می‌رسد منافذی که در سال‌های گذشته برای قاچاق کالا باز شده به این سادگی‌ها بسته نخواهد شد. براین اساس، اجناس قاچاق از مرزهای کشور وارد شده و سر از مغازه‌هایی در وسط شهر درمی‌آورد و از آنجایی که قیمت این اجناس نسبت به سایر کالاهای رسمی، ارزان‌تر است، خریداران بیشتری هم به سراغ این اجناس می‌روند. به گزارش مهر، فروشندگان هم که در شرایط رکود به فکر فروش اجناس خود هستند، ترجیح می‌دهند کالای قاچاق را ارزان‌تر بفروشند بنابراین با واردکنندگان غیرمجاز همکاری داشته و اجناس آنها را خریداری می‌کنند. اما در روزهای اخیر به دنبال طرح مبارزه با قاچاق کالا، مغازه‌داران اجناس خود را به انبارها منتقل کردند که همین موضوع موجب کاهش عرضه و در نتیجه گرانی برخی محصولات شده است. بنا به گفته مغازه‌داران تا چند روز آینده همه لوازم خانگی وارداتی مشمول گرانی خواهد شد. اما موضوع این است که در شرایط کنونی نمایندگی‌های مجاز هم با فروشندگان همراه شده و گران‌فروشی را آغاز کرده‌اند. کسبه بازار امین‌حضور هم می‌گویند وقتی عرضه جنس در بازار کاهش پیدا کرد، کارخانه‌های لوازم خانگی هم عرضه خود را محدود کردند تا آن را گران‌تر بفروشند زیرا با کاهش عرضه کالاهای قاچاق، آنها یکه‌تاز بازار خواهند شد و می‌توانند با نرخ‌هایی که تعیین می‌کنند بازار را در اختیار بگیرند.
    یکی از کسبه بازار امین‌حضور در این‌باره می‌گوید: نمایندگی‌ها اجناس را گران‌تر می‌فروشند بنابراین وقتی مشتری می‌بیند که می‌تواند با نرخ کمتری همان کالا را خریداری کند، طبیعی است به سراغ اجناس ما می‌آید. وی که اصرار زیادی بر این دارد که این اجناس قاچاق نیست بلکه به طور غیررسمی وارد کشور می‌شود، می‌افزاید: نمایندگی‌های رسمی هم با عملکردی که دارند بر این امر دامن می‌زنند چراکه وقتی مبارزه با کالاهای وارداتی قاچاق شروع شد، عرضه لوازم خانگی به بازار را کم کرده‌اند تا در زمان گرانی بفروشند. این فروشنده با بیان اینکه برخی نمایندگی‌های رسمی لوازم خانگی نیز خود به قاچاق کالا دامن می‌زنند، می‌گوید: برخی نمایندگی‌های رسمی در قالب واردات برخی قطعات مورد نیاز، کالاها را به کشور قاچاق می‌کنند.


    اجازه افزایش قیمت نداده است
    هرچند که کسبه بازار امین‌حضور گرانی لوازم خانگی در روزهای اخیر را تایید می‌کنند و از افزایش رسمی قیمت برخی نشان‌های لوازم خانگی در روزهای آینده خبر می‌دهند اما مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکید دارند اجازه افزایش قیمت لوازم خانگی را نداده‌اند. شهرام میرآخورلو مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در گفت‌وگو با مهر درباره افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار، گفت: براساس دستورالعمل و بخشنامه‌های ستاد هدفمندی یارانه‌ها، لوازم خانگی در اولویت قیمت‌گذاری نیست، اما سقف قیمتی با همکاری سازمان حمایت تعیین می‌شود. وی با اشاره به اینکه بازار لوازم خانگی از دو سال پیش در رکود بود و تغییر قیمتی نداشت، افزود: این نمایندگی‌ها از دو ماه پیش درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت داده بودند اکنون هم افزایش قیمت اتفاق نیفتاده و تغییر قیمت مثبت نداشتند بلکه تخفیف‌هایی که از قبل برای فروش اعمال می‌کردند را برداشته‌اند. میرآخورلو ادامه داد: واحدهای عرضه‌کننده‌ای که به طور رسمی کار می‌کنند تخفیف‌های خود را در فروش برداشتند و به همان قیمت‌های سال 94 رسیدند و اگر قصد افزایش قیمت در این بخش را داشته باشند مدارک را به اتحادیه یا انجمن‌های مربوط می‌دهند و آنها هم با سازمان حمایت هماهنگی‌های لازم را خواهند داشت. وی با اشاره به درج قیمت‌های سازمان حمایت و خوداظهاری فروشندگان در سایت این سازمان، گفت: درخواست افزایش قیمت از سوی اتحادیه‌های لوازم خانگی ارائه شده اما هنوز اعمال نشده است.


    برخی عرضه را کاهش دادند
    همچنین محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با مهر درباره افزایش قیمت لوازم خانگی در روزهای اخیر، گفت: گزارش‌هایی درباره افزایش قیمت لوازم خانگی به اتحادیه رسیده و در این‌باره خودم با یکی از مدیران کارخانه‌ها صحبت کردم. وی با بیان اینکه آنها اعلام کردند جنس برای عرضه به بازار به اندازه کافی نداریم، افزود: به آنها گفتم درصورتی که به زودی اجناس برای عرضه به بازار ارسال نکنند، با آنها برخورد می‌شود. رییس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: البته هنوز هیچ شرکتی فهرست قیمت جدید نداده اما افزایش قیمت برخی اقلام در مغازه‌ها گزارش شده است.


    قاچاقچیان به دنبال گرانی
    طحان‌پور با اعلام اینکه فروشندگان به ما گفتند کالاهای خرده‌ریز را گران نکرده‌ایم، اظهار کرد: عده‌ای از قاچاقچیان به‌واسطه عوامل خود در بازار به دنبال گرانی هستند که ما به شدت با آنها برخورد می‌کنیم. وی با بیان اینکه تعداد انگشت‌شماری از کارخانه‌های ایرانی هم بین 6 تا 8 درصد افزایش قیمت داشتند، ادامه داد: به هر صورت ما به دنبال این هستیم که با قاچاق کالا مقابله کنیم و در این میان اگر کارخانه‌ای هم از عرضه اجناس به بازار خودداری کند، با آن برخورد می‌شود. رییس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به اینکه وقتی اتحادیه و سازمان تعزیرات به دنبال جمع‌آوری کالاهای قاچاق هستند چرا تولیدکنندگان داخلی به جای عرضه بیشتر، آن را محدود کرده‌اند، گفت: وقتی کالای قاچاق جمع‌آوری می‌شود به این معنا است که تولید داخلی رونق می‌گیرد، بنابراین باید عرضه بیشتر شود و حتی فروشندگان شرایط اقساطی را برای رونق بازار فراهم کنند، اما متاسفانه برخی از شرکت‌ها به این موضوع عمل نمی‌کنند. طحان‌پور با تاکید بر اینکه البته افزایش قیمت تا 8 درصد طبیعی است زیرا در چند سال گذشته کارخانه‌ها افزایش قیمتی نداشتند، اظهار کرد: درخواست افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان از مدتی پیش به سازمان حمایت داده شده اما هنوز سازمان حمایت با آن موافقت نکرده است. وی با اشاره به اینکه تمام کالاهای بدون فاکتور موجود در بازار قاچاق نیستند، افزود: گاهی واردکننده 10 کانتینر کالا به کشور وارد می‌کنند و فقط برای 3 کانتینر برگ سبز می‌گیرند، ما هم اعلام کردیم برگ سبز را قبول نداریم و واردکنندگان باید فاکتور بدهند. رییس اتحادیه لوازم خانگی دلیل این موضوع را فرار از مالیات عنوان کرد و گفت: فروشندگانی که کالاها را در انبار نگه دارند و به بازار عرضه نکنند با برخورد شدیدی روبه‌رو می‌شوند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر