توسط گمرک تشریح شد؛

مقررات واردات تلفن همراه مسافری و تجاری اعلام شد

عصر کالا- گمرک قوانین و مقررات واردات تلفن همراه به صورت مسافری و تجاری را با در نظر گرفتن شرایط طرح رجیستری موبایل اعلام کرد.

مقررات واردات تلفن همراه مسافری و تجاری اعلام شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایبِنا، گمرک جمهوری اسلامی ایران مقررات واردات موبایل به صورت مسافری و تجاری را اعلام کرده است.

    مقررات واردات تلفن همراه مسافری

    مسافرینی که به کشور وارد می شوند در صورتی که  خارج از کشور گوشی همراه خریداری کرده باشند، موظف هستند تلفن همراه خود را از طریق سامانه آنلاین رجیستری گوشی تلفن همراه پس از ورود به گمرک اظهار کنند.

    بر این اساس گمرک ایران با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیر تجاری صرفا یک دستگاه تلفن همراه، با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض متعلقه مراتب اظهار ذی نفع را در بخش مسافری سامانه جامع گمرکی از طریق گزینه ثبت اطلاعات وارد کرده و سپس از آیکون مقابل هر رکورد ثبت شده نسبت به درج اطلاعات شناسه IMEI و مبالغ عوارض مربوطه اقدام می کند.

    در صورت عدم اظهار تلفن همراه و عدم پرداخت حقوق ورودی و درج موارد فوق در سامانه مذکور در هنگام ورود به کشور امکان رجیستری تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسئولیت آن با مسافر است.

    مقررات واردات گوشی تلفن همراه تجاری

    واردات انواع گوشی تلفن همراه به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی و داشتن مجوز ثبت سفارش است. حقوق ورودی و سود بازرگانی انواع گوشی تلفن همراه پنج درصد بر اساس ارزش پایه  گوشی موبایل که گمرک مشخص کرده است، محاسبه و  بر مبنای آن 5% حقوق و عوارض دریافت می شود. بهای خرید کالا در مبداء به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل مبنای محاسبه و اخذ حقوق ورودی کالاها در گمرک است که اصطلاحا ارزش سیف کالا عنوان می شود.

    برای واردات انواع گوشی تلفن همراه به صورت تجاری علاوه بر 5 درصد حقوق ورودی و سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده نیز دریافت می شود.

    بر اساس طبقه بندی بین المللی کالایی(HS) و جداول پیوست کتاب مقررات صادرات و واردات کشورمان تعرفه گمرکی ترخیص گوشی موبایل در ردیف تعرفه ای 85171210 قرار دارد.

    ارزش پایه انواع گوشی های تلفن همراه بر اساس قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات به تفکیک انواع برندها و مدل های مختلف در سامانه آنلاین ارزش کالایی گمرک (TSC) که یکی از دستاوردهای سامانه جامع گمرکی و پنجره

    واحد تجارت فرامرزی است قرار داده شده و برای تمامی شهروندان قابل دسترسی است.

    نکاتی در رابطه با ورود گوشی تلفن همراه به صورت مسافری و تجاری:

    چگونگی استعلام قاچاق یا غیر قاچاق نبودن گوشی های تلفن همراه برای خریداران عمده

    امکان استعلام قاچاق یا غیر قاچاق نبودن گوشی های تلفن همراه برای خریداران عمده و به صورت تجاری به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شده است.

    خریداران عمده گوشی تلفن همراه وارداتی می توانند از طریق کد پروانه الکترونیکی از قاچاق و غیر قاچاق بودن گوشی های تلفن همراه خریداری شده مطمئن شوند.

    در حال حاضر امکان استعلام پته های گمرکی برای مطمئن شدن خریداران عمده کالا از اینکه آن کالا از مبادی گمرکی وارد شده و یا قاچاق است از طریق این آدرس اینترنتی epl.irica.ir/ecl فراهم شده و در دسترس همگان قرار گرفته است.

    خریداران انواع گوشی‌های تلفن همراه همچنین می توانند با شناسه (IMEI) 15 رقمی گوشی از طریق لینک پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک به آدرس https://epl.irica.ir/ImeiInfoView?0 استعلام بگیرند و اطلاعات گوشی های تلفن همراه خریداری شده را دریافت نمایند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر