پرونده رجیستری ۹۶ بسته شد

عصر کالا- پس از ۶ ماه تلاش ضربتی دولت برای ساماندهی بازار گوشی های موبایل، بیش از ۵۰ درصد بازار از گوشی های وارداتی قاچاق پاک شد و پرونده رجیستری تلفن همراه در سال ۹۶ به اتمام رسید.

پرونده رجیستری ۹۶ بسته شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، اجرای طرح ثبت و شناسه دار کردن گوشی های وارداتی به کشور با هدف جلوگیری از قاچاق موبایل در بازار، حمایت از حقوق مصرف کننده و ارائه خدمات پس از فروش، از مهرماه سال 96 با تشکیل کمیته ای متشکل از وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز و پیش بینی شد که تا پایان امسال این بازار عاری از گوشی قاچاق شود.

    تا پیش از اجرای این طرح و طی 10 سال اخیر، بالغ بر 90 درصد گوشی هایی که وارد کشور می شد از مبدا غیر رسمی و به صورت قاچاق بود که این موضوع علاوه بر ضرر و زیانی که برای کشور داشت، مشکلات بسیاری را نیز برای خریداران این کالا ایجاد کرده بود.

    تلاش ضربتی برای جمع آوری قاچاق از بازار موبایل

    پس از 6 ماه تلاش ضربتی دولت برای اجرای ساماندهی بازار گوشی های تلفن همراه، پرونده رجیستری گوشی های تازه وارد به کشور برای سال 96 به اتمام رسید و بالغ بر 10 برند گوشی که بیش از 50 درصد بازار کشور را در اختیار دارند مشمول این طرح قرار گرفتند.

    به این ترتیب با عملیاتی شدن طرح رجیستری گوشی موبایل از آذرماه امسال، وارد کنندگان گوشی های موبایل به کشور، ملزم شدند که قبل از واردات گوشی، آن را در سامانه گمرک ثبت و پس از آن در سامانه رجیستری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ثبت برسانند تا در شبکه مخابراتی کشور قابل شناسایی باشند.

    پس از آن به مرور برندهای مختلف گوشی، مشمول طرح قرار گرفتند و به خریداران یک ماه زمان داده شد که نسبت به انجام عملیات رجیستری برای گوشی های خود اقدام کنند. در همین حال فروشندگانی که گوشی های قاچاق می فروختند ملزم به بازپس گیری گوشی از خریدار و عودت مبلغ دریافتی، شدند.

    رجیستری به سامسونگ نرسید

    تا روز گذشته 26 اسفندماه، با اعلام آخرین برندهای مشمول این طرح، 10 برند آیفون، موتورولا، گوگل پیکسل، بلک بری، ال جی، نوکیا، هواوی، سونی، تکنو، شیائومی و نیز دو مدل گوشی گلکسی S9  و S9+ مشمول اجرای رجیستری شدند. گفته شده است که این برندها بیش از 50 درصد سهم بازار موبایل ایران را در اختیار دارند. درهمین حال مقرر شد سایر برندهای گوشی که یکی سامسونگ هم با در اختیار داشتن بیشترین سهم بازار، در میان آنها است، پس از پایان تعطیلات نوروز 97 رجیستر شوند.

    حمیدرضا دهقانی نیا معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار مهر در این مورد گفت: برنامه رجیستری سایر مدلهای گوشی در بازار به زودی در کمیته فنی طرح رجیستری استخراج می شود و پس از اعلام به کمیته راهبری این طرح، برای اجرای آن تصمیم گیری شده و اعلام عمومی می شود.

    وی در مورد زمان اجرای این برنامه اضافه کرد: زمان اعلام برندهای جدید رجیستری منوط به برگزاری جلسه کمیته راهبری این طرح است و احتمالا این جلسه، بعد از تعطیلات عید نوروز برگزار خواهد شد.

    معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا خاطرنشان کرد: نزدیک به نیمی از حجم بازار موبایل در بازه زمانی 6 ماهه دوم امسال رجیستر شده و هم اکنون گوشی های سامسونگ که سهم 45 تا 52 درصدی بازار برای آن متصور است، در نوبت رجیستری قرار دارند. از طرف دیگر سایر برندهای گوشی موبایل که سهم زیادی در بازار ندارند نیز در نوبت آینده مشمول طرح رجیستری قرارگرفته و بعد از عید تحت پوشش رجیستری می روند.

    درآمد دولت از واردات گوشی موبایل 127 درصد رشد کرد

    دهقانی نیا در مورد نتایج موفقیت آمیز اجرای طرح رجیستری نیز به مهر گفت: از ابتدای مهرماه سال 95 تا اسفند سال 95 میزان واردات گوشی تلفن همراه 642 میلیارد ریال بود که امسال در این بازه زمانی یعنی از مهر تا اسفند 96 به 10 هزار و 647 میلیارد ریال رسیده است.

    وی افزود: از سوی دیگر از نقطه نظر عایدی دولت از واردات گوشی موبایل نیز در بازه زمانی 6 ماهه دوم سال 95 درآمد دولت 830 میلیارد ریال بود اما با اجرای طرح رجیستری این رقم به یکهزار و 844 میلیارد ریال رسیده است؛ به بیان دیگر واردات گوشی موبایل در 6 ماهه دوم سال 96 رشد 127 درصدی داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر