بعد از رجیستر بودن گوشی؛

انتقال مالکیت و فعالسازی گوشی های اپل از ۱۴ بهمن الزامی است

عصر کالا- طبق اعلام سامانه طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه، طی کردن فرآیند انتقال مالکیت برای همه گوشی های مدل اپل چه نو و چه کارکرده از روز شنبه الزامی می شود، بنابراین خریداران قبل از خرید نخست از رجیستر بودن گوشی اطمینان حاصل کرده و سپس فرایند انتقال مالکیت را انجام دهند.

انتقال مالکیت و فعالسازی گوشی های اپل از ۱۴ بهمن الزامی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، براساس اعلام سامانه اطلاع رسانی طرح رجیستری، فرآیندهای فعالسازی و انتقال مالکیت از روز شنبه 14 بهمن، برای همه تلفن‌های همراه با نشان تجاری اپل اعم از نو و کارکرده الزامی خواهد بود.
    بنابراین افرادی که قصد خرید و فروش تلفن همراه با نشان تجاری اپل را دارند، باید نسبت به انجام این فرآیندها اقدام کنند.
    در همین رابطه «حمیدرضا دهقانی نیا» مدیرکل فناوری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سوم بهمن ماه در یک نشست خبری گفت که طرح رجیستری هفته آینده فرایند انتقال مالکیت را در بر می گیرد و مشمول همه تجهیزات تلفن همراه خواهد شد.
    وی ادامه داد: بدین ترتیب گوشی های دست دوم هم مشمول طرح شده و خریداران این نوع گوشی ها نیز باید گوشی را پیش از خرید به تنظیمات کارخانه برگردانده و رجیستری کنند.
    این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد که خریداران گوشی های دست دوم باید فرایند انتقال مالکیت را در سامانه طرح رجیستری به طور کامل انجام دهند.
    دهقانی نیا گفت: لازم است فروشنده گوشی دست دوم ابتدا با مراجعه به سامانه طرح رجیستری و ارسال پیامک به سرشماره #7777* و انتخاب گزینه انتقال مالکیت، مالکیت خود از گوشی را سلب کند و خریدار گوشی دست دوم نیز ضمن برگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه، مراحل انتقال مالکیت و سپس فعال سازی را در این سامانه به طورکامل انجام دهند تا گوشی آنها با مشکل مواجه نشود.
    وی با تاکید بر اینکه ورود گوشی های کارکرده و به روز شده به کشور ممنوع است، افزود: کسانی که نسبت به واردات چنین گوشی هایی اقدام کنند، پروانه فعالیت آنان سلب خواهد شد.
    شهروندان مطلع باشند که مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از انجام ندادن این فرآیندها، برعهده فرد خریدار تلفن همراه خواهد بود.
    خریداران گوشی های مدل اپل آگاه باشند که در صورت رؤیت یک شناسه جعلی مشابه با شناسه تلفن همراه خریداری شده، چنانچه فرآیند انتقال مالکیت و فعالسازی پس از خرید انجام نشده باشد، ممکن است منجر به تضییع حقوق خریدار شود، بنابراین توصیه می‌ شود این فرآیندها هنگام خرید و فروش تلفن همراه انجام شود.
    خریداران دقت داشته باشند که نخستین قدم برای یک خرید مطمئن، اطمینان از اصالت تلفن همراه است که به سادگی و با ارسال شناسه IMEI تلفن همراه به شماره 7777 و یا از طریق کد دستوری #7777* قابل انجام است.
    طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا رجیستری گوشی تلفن های همراه طرحی است که در آن گوشی های تلفن همراه کاربران بر اساس شماره سریال گوشی و شماره سریال سیمکارت در سامانه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این منظور طراحی و پیاده سازی کرده، ثبت می‌شوند.
    با این کار، گوشی های تلفن همراه به هنگام روشن شدن در شبکه تلفن همراه کشور، این شماره سریال‌ها با زیرساخت های شبکه مخابراتی کشور مطابقت داده می‌شوند و چنانچه از مبادی رسمی وارد نشده باشند، امکان فعالیت در شبکه تلفن همراه کشور را نخواهند داشت.
    طرح رجیستری که یکبار در سال 1385به مرحله اجرا درآمد و به دلیل های مختلف شکست خورد، در دولت یازدهم و با هدف کنترل بازار از گوشی های قاچاق مطرح و پیگیری شد؛ در دولت یازدهم برای اینکه این بار امکان شکست در آن به شدت کاهش یابد، این طرح امکان اجرایی شدن نیافت.
    پس از روی کارآمدن دولت دوازدهم، طرح رجیستری مجدد در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت و مطالعات کارشناسی آن ادامه یافت تا آنکه روز جمعه بیست و هشتم مهرماه امسال طبق گزارش ها و وعده های قبلی داده شده طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) وارد مرحله نخست خود که مرحله پایش بازار بود، شد.
    مرحله پایش بازار به گفته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها تلاش داشت با رصد بازار تلفن همراه کشور آمار دقیقی از انواع گوشی های تلفن همراهی که وارد کشور می شوند چه از راه قانونی و چه از راه های غیرقانونی به دست آورد و علاوه بر آن همه گوشی های فعال در شبکه تلفن همراه کشور را رجیستر کند.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفتم آبان ماه درباره مرحله نخست اجرای این طرح گفت: تاکنون 60 درصد گوشی های فعال شبکه تلفن همراه کشور رجیستری شده اند.
    آذری جهرمی این وعده را داد که مرحله پایش بازار تا آخر هفته دوم آبان به پایان می رسد و از ابتدای هفته سوم آبان وارد مرحله عملیاتی می شود.
    وی ادامه داد: با پایان یافتن مرحله نخست وارد فاز عملیاتی و اجرایی ثبت و شناسه دار کردن گوشی های موبایل در شبکه ارتباطی کشور می شویم تا ساماندهی بازار از گوشی های قاچاق اجرایی شود.
    از چهاردهم آذرماه مرحله عملیاتی رجیستری برای محصولات نیازمند سیمکارت شرکت اَپل آغازشد؛ مرحله سوم آن نیز چند مدل گوشی تلفن همراه را که بیشتر در کشور آمریکا تولید می شوند را در برگرفت و اکنون خریداران گوشی های تلفن همراه باید گوشی های جدیدی را که خریداری می کنند، رجیستر کنند تا بتوانند از خدمات شبکه تلفن همراه بهره مند شوند.
    در مرحله بعدی این طرح که به زودی اجرایی می شود، مدل های دیگری از گوشی های تلفن همراه مشمول این طرح می شود و قرار است تا پایان سال همه مدل ها و برندهای موجود در بازار تحت پوشش رجیستری قرار گیرند.
    نکته اصلی در اجرای این طرح، آگاهی و مشارکت مردم است؛ برای رجیستر کردن چند راه وجود دارد، نخست ارسال پیامک به سرشماره #7777* و سپس ادامه فرایند طبق دستورالعمل هایی که از سوی سرشماره داده می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر