هجوم بدافزارها به برنامه‌های اندرویدی

عصر کالا- گوگل در تلاش است برنامه‌های اندرویدی آلوده به یک بدافزار مخرب را شناسایی کرده و آنها را از پلی استور حذف کند.

هجوم بدافزارها به برنامه‌های اندرویدی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، موسسه امنیتی چک پوینت اعلام کرده است که میلیون‌ها گوشی اندروید در معرض خطر یک بدافزار خطرناک قرار گرفته‌اند و این امر امنیت اطلاعات و گوشی‌های اندروید را به خطر انداخته است.

    طبق گزارش‌های منتشر شده، این بدافزار موسوم به ExpensiveWall است که قابلیت پنهان شدن در برنامه‌های کاغذ دیواری یا wallpaper را در گوشی‌های اندرویدی داراست. این بدافزار با ارسال پیامک‌های متعدد و عضویت در سرویس‌های گوناگون برای کاربران هزینه ایجاد می‌کند.

    گوگل اعلام کرده که در تازه‌ترین بررسی‌ها، این بدافزار درون حداقل 50 برنامه اندرویدی در گوگل پلی استور شناسایی شده است. با اینکه گوگل بلافاصله پس از آنکه این بدافزارها را کشف و شناسایی کرده آنها را از فروشگاه اینترنتی پلی استور حذف کرده است، با این حال این بدافزارها به گوشی‌های کاربرانی که برنامه‌های آلوده را دانلود و نصب کرده‌اند، نفوذ و ورود پیدا کرده است. مجموع موارد دانلود و نصب این برنامه‌ها بین یک تا 4.2 میلیون مورد بوده است.

    این بدافزار پیشتر هم به گوشی‌هایی که سیستم عامل اندروید را داشتند، حمله کرده بود که توسط آنتی ویروس مک آفی شناسایی شد. برآورد می‌شود تعداد کاربران قربانی این بدافزار، چیزی حدود 5.9 تا 21.1 میلیون نفر باشد.

    گوگل در تلاش است تا برنامه‌های اندرویدی آلوده را در سرویس گوگل پلی استور خود شناسایی کرده و این گونه بدافزارهای مخرب را بطور کلی از آن حذف کند.

    در گزارش‌های قبلی نیز خاطرنشان کرده بودیم که کاربرانی که از گوشی‌های اندرویدی با نسخه قدیمی‌تر از اندروید 8.0 یا اندروید اوریو استفاده می‌کنند، در معرض خطر بزرگ بدافزارهایی هستند که قادر است کنترل کامل گوشی آنها را در اختیار بگیرد.

    بدافزار مذکور، از کاربران می‌خواهد تا برنامه‌های مخرب و آلوده را باز و اجرا کرده و سپس اطلاعات شخصی آنها را به سرقت می برد. نخستین باری که این بدافزار به گوشی شخص قربانی ورود پیدا کند، از آن پس قادر خواهد بود کنترل تمامی فعالیتهای گوشی هوشمند را در اختیار گرفته و اطلاعات شخصی ذخیره شده را به سرقت ببرد.

    این روزها که بازار حملات سایبری و هک کاربران در فضای مجازی و اینترنتی بسیار پر تب و تاب شده است و هر روز یک خبر درباره حملات بدافزارها از گوشه و کنار جهان می شنویم، یکی از بزرگ ترین عوامل خطر، ناآگاهی و سهل انگاری کاربران است. بدین ترتیب که در دنیای امروز در صورتی که افراد برای ورود به فضای گسترده اینترنت، اطلاعات کافی و به روز نداشته باشند و یا در به‌ روزرسانی سیستم عامل، نرم افزارهای امنیتی و یا آنتی ویروس‌های سیستم خود سهل انگاری کنند، دچار صدمات و آسیب‌های جبران ناپذیری خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر