چه لپ‏ تاپی بخریم؟

عصر کالا- این روزها همراه با رخداد سالانه «بازگشت به مدرسه و دانشگاه» تب خرید سیستم پرتابل نیز افزایش می‏یابد و تازه‏واردان به دانشگاه با این سوال بزرگ روبه‌رو می‏شوند که چه نوع لپ‏ تاپی را برای تحصیل بخرند؟

چه لپ‏ تاپی بخریم؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرآنلاین، در ادبیات کامپیوتر دو اصطلاح به نام‏های لپ‏ت اپ تجاری (Business Laptop) و لپ‏ت اپ همه‌پسند و رنگی (Consumer Laptop) داریم، هرچند درباره برگردان واژه‏ های خارجی به فارسی همچنان دچار نقص هستیم اما بهتر است با ویژگی‏ های لپ‏تاپ بیزینسی و صنعتی بیشتر آشنا شویم تا شاید فرق آن دو را بهتر درک کنیم. در وهله اول یک لپ‏ت اپ بیزینسی به‌دلیل استفاده از سخت‏افزار «کاری‏تر» عمر بیشتری نسبت به لپ‏تاپ رنگی و مشتری‏پسند دارد.

    سری تینک‏ پد آی‌بی‌ام که بعدها به نام تینک‏ پد لنوو تغییر نام یافت نمونه اعلای لپ‏ تاپ‏های بیزینسی است که زنده ماندنشان بیشتر از بقیه است و معمولا سازنده یک سال بیشتر گارانتی به مشتری می‏ دهد (به‌دلیل تضمین و اعتماد به ساخت باکیفیت خود). اغلب لپ‏ تاپ‏ های صنعتی جان‏سخت بوده و استانداردهای ضدضربه و افتادن از ارتفاع را دارند و از سوی دیگر اغلب دارای نمایشگر مات و نه شیشه ‏ای هستند و ممکن است در وهله اول مشتری‏ پسند نباشند (مشتریان معمولی دنبال محصول چشم‏نواز و رنگی هستند) اما برای استفاده در محیط بیرون رفلکس ندارند و کارهای Outdoor را هندل می‏ کنند. داشتن و نداشتن نرم‏ افزارهای اضافی از قبل نصب‏ شده توسط کمپانی فرق دیگر این دو نوع لپ‏ تاپ است. لپ‏ تاپ صنعتی برای کسب‏ وکار فاقد نرم‏ افزارهای اضافی است که می‏ تواند هارد و رم را اشغال کرده و موجبات دردسر برای کاربر را ایجاد کند. برعکس، لپ‏ تاپ مشتری‏ پسند و رنگی مملو از نرم ‏افزارهای متنوع برای کارهای مختلفی است که ممکن است کاربر معمولی بخواهد از آن استفاده کند. نصب سیستم‏ عامل پروفشنال تحت شبکه روی لپ‏ تاپ‏ های بیزینسی واجب است درحالی‌که اغلب لپ‏ تاپ‏ های مشتری‌پسند بدون سیستم‏ عامل ارائه می‏شوند (البته نه همه آنها).

    عمر باتری بالا و تعویض برخی قطعات برای افزایش رم روی لپ تاپ بیزینسی سهل‏ الوصول‏تر است تا روی لپ‏ تاپ مشتری‏ پسند که معمولا کاربر برای دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی و مرور اینترنت از آن استفاده می‏ کند. امنیت بالای لپ‏ تاپ صنعتی در مقابل سیستم‏ های رنگی و مشتری‌پسند با افزودن هویت بیومتریک و حسگر اثرانگشت و نرم‏ افزارهای ضدسرقت داخل سیستم مشخص است و سازنده سرویس و خدمات پس از فروش گسترده ‏تری هم برای لپ‏تاپ صنعتی در مقایسه با لپ‏تاپ مشتری‏ پسند و رنگی در نظر می‏گیرد. طراحی اغلب لپ‏تاپ‏های همه‌پسند جذاب بوده و باهدف دل بردن از مشتری ساخته شده‏اند و اغلب پروفایل پایینی در بخش سخت‏افزار دارند و کسانی را که عاشق خرید از فروشگاه‏های لوکس هستند به ‏سرعت به خود جذب می‏کند. جنس اغلب لپ ‏تاپ‏ های تجاری از فلز بوده ولی سیستم‏ های مشتری‏ پسند هرچند رنگی است اما اغلب پلاستیکی هستند. البته ممکن است لپ‏ تاپ صنعتی و بیزینسی را گران‏ تر از سیستم مشتری‏ پسند بخرید اما مطمئنید که عمر بیشتری خواهد داشت و قطعا در درازمدت ضرر کمتری خواهید کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر