بررسی لپ‌تاپ ASUS X۵۵۵L

عصر کالا- ایسوس پس از معرفی محصولات ZenBook شاهد استقبال قابل توجه کاربران بود و یکی از دلایل اصلی این موضوع، طراحی خاص و منحصر به‌فرد اولترابوک‌هایی بود که در خانواده ZenBook تولید می‌شدند.

بررسی لپ‌تاپ ASUS X۵۵۵L
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر ایران» به نقل از ایران‌نیدز، طراحی دایره‌هایی هم‌مرکز با شعاع‌هایی که به‌صورت پله‌ای افزایش پیدا می‌کنند، اولین نکته‌ای است که در طراحی محصولات ZenBook ایسوس می‌توان به آن اشاره کرد. ایسوس به‌دلیل استقبال کاربران از طراحی محصولات ZenBook، سعی کرد تا در برخی دیگر از محصولات خود از این طراحی بهره ببرد. در این مقاله سعی داریم شما را با لپ‌تاپ X555L ساخت ایسوس آشنا کنیم که یک لپ‌تاپ مناسب خانگی برای کارکردهای گوناگون به‌شمار می‌رود و طراحی آن به محصولات ZenBook شبیه است. البته بد نیست بدانید ایسوس سه مدل X555LA، X555LD و X555LN را تولید کرده که تفاوت آنها در تراشه گرافیکی و مشخصات فنی دیگر سخت‌افزاری است. به‌رغم اینکه روی برچسب پشت دستگاه تنها عبارت X555L درج شده اما مشخصات فنی دستگاه مورد بررسی ما با مدل X555LD یکسان است.

    طراحی ظاهر
    همان‌طور که در مقدمه مطلب به آن اشاره کردیم، اولین ویژگی در مورد طراحی ظاهری لپ‌تاپ مورد بررسی ما، طراحی بدنه آن بوده که به محصولات ZenBook ایسوس شبیه است. در قسمت بدنه پشتی لپ‌تاپ که به رنگ مشکی مات طراحی شده، تعداد بسیار زیادی دایره هم‌مرکز که شعاع‌های آنها به صورت پله‌ای افزایش پیدا کرده است به‌چشم می‌خورد. جالب است بدانید طراحی این دایره‌های هم‌مرکز به‌صورت برجسته بوده و این ویژگی به همراه رنگ مشکی مات، موجب به‌جای نماندن اثر انگشتان روی بدنه خارجی شده است.
    دقیقا در مرکز دایره‌ها نیز لوگوی ایسوس وجود دارد که جلوه زیبایی را به X555L داده است. لپ‌تاپ مورد بررسی ما دارای ابعاد 25/8×256×382 میلیمتر بوده و وزن آن معادل 2/3 کیلوگرم است که ابعاد و وزن آن برای یک لپ‌تاپ 15/6 اینچی طبیعی بوده و مشکل خاصی در حمل و نقل آن وجود ندارد.
    وقتی در لپ‌تاپ را باز می‌کنیم، با یک نمایشگر براق 15/6 اینچی مواجه می‌شویم که تصاویر را با قابلیت تفکیک‌پذیری 768×1366 پیکسل به‌نمایش در می‌آورد.
    کلیدهای صفحه‌کلید با اندازه استاندارد و فاصله مناسب از یکدیگر به‌صورت جزیره‌ای طراحی شده‌اند و رنگ مشکی آنها روی پس‌زمینه نقره‌ای‌رنگ بدنه داخلی دستگاه، جلوه زیبایی را به X555L داده است. بخش پس‌زمینه صفحه‌کلید به رنگ نقره‌ای مات با نقاط برجسته ریز طراحی شده است.
    در قسمت بالای صفحه‌کلید تنها یک کلید پاور برای روشن و خاموش کردن دستگاه به‌چشم می‌خورد. با توجه به رنگ مشکی کلیدها، فقدان نور پشتی کلیدها ممکن است کار با لپ‌تاپ را در محیط‌های تاریک کمی دشوار سازد. به لطف ابعاد دستگاه، شاهد کلیدهای مخصوص اعداد نیز در این بخش هستیم.
    بخش استراحتگاه مچ دستان از جنس آلیاژ منیزیم ساخته به‌صورت برس‌خورده طراحی شده و گویی کاربران با دستگاهی کار می‌کنند که قسمت استراحتگاه مچ دستان از جنس فلز آلومینیوم ساخته شده است. همچنین در این بخش یک تاچ‌پد با اندازه نسبتا بزرگ قرار دارد که دو کلید راست و چپ‌کلیک آن به‌صورت یکپارچه با تاچ‌پد طراحی شده‌اند.
    در زیر قسمت استراحتگاه مچ دستان دو عدد بلندگوی استریو وجود دارد که صدای خروجی آن از نظر کیفیت و میزان بلندی صدا در حد متوسط ارزیابی می‌شود. البته از آنجایی که کارکرد اصلی این مدل استفاده مالتی‌مدیا نیست، نباید از بلندگوی آن انتظار زیادی داشت.
    در قسمت راست دستگاه شاهد درایو نوری، یک درگاه USB 2.0، فیش 3/5 میلیمتری ترکیبی ورودی و خروجی صدا و یک اسلات کارت‌خوان حافظه هستیم. همچنین پنل چپ دستگاه میزبان ورودی برق برای شارژ دستگاه، درگاه اترنت برای اتصال به شبکه‌های کابلی، خروجی‌های تصویر VGA و HDMI، دو درگاه USB 3.0 و حفره قفل کنزینگتون است. در قسمت جلوی دستگاه نیز تنها چراغ‌های نشان‌دهنده وضعیت سیستم دیده می‌شوند. در قسمت پشت دستگاه نیز مجرای خروجی هوای درون دستگاه وجود دارد که البته هوا را به‌صورت مستقیم به سمت خارج هدایت نمی‌کند، بلکه لولای نگهدارنده در لپ‌تاپ باعث هدایت گرما به سمت بالا می‌شود.
    بررسی فنی
    در بخش طراحی ظاهری همان‌طور که دیدید، این مدل طراحی ظاهری اصلی خود را از محصولات ZenBook ایسوس به ارث برده است. بنابراین از نظر ظاهری، لپ‌تاپ مورد بررسی ما در جایگاه مورد قبولی قرار می‌گیرد. در ادامه با مشخصات فنی این دستگاه آشنا می‌شوید.
    وظیفه پردازش مرکزی اطلاعات در این لپ‌تاپ بر عهده پردازندهIntel Core i5 4210U بوده که متشکل از دو هسته فیزیکی و چهار رشته پردازشی منطقی است. فرکانس هر کدام از رشته‌های پردازشی در حالت پیش‌فرض 1/7 گیگاهرتز بوده که این مقدار در حالت توربو تا حداکثر 2/7 گیگاهرتز قابل افزایش است. سه مگابایت حافظه نهان سطح سه نیز این بخش را تکمیل می‌کند.
    X555L از شش گیگابایت حافظه رم با فرکانس ثابت 1600 مگاهرتز بهره می‌برد. همچنین برای ذخیره‌سازی اطلاعات به‌صورت دائمی نیز یک هارددیسک 500 گیگابایتی ساخت هیتاچی با سرعت 7200 دور در دقیقه درنظر گرفته شده است.
    در بخش پردازش اطلاعات گرافیکی نیز علاوه بر تراشه مجتمع Intel HD Graphic 4400 با فرکانس پیش‌فرض 200 مگاهرتز، تراشه گرافیکی GeForce 820M ساخت Nvidia نیز درنظر گرفته شده است. فرکانس هسته این چیپ‌ست گرافیکی، 625 مگاهرتز بوده و از دو گیگابایت حافظه DDR3 به همراه رابط 64 بیتی حافظه بهره می‌برد. وجود هشت اپراتور POR، 16 واحد بافت‌گذاری، 96 واحد هسته پردازشی کودا و پشتیبانی از DirectX 11 از دیگر ویژگی‌های فنی تراشه 820M است.
    همچنین وظیفه تامین انرژی مورد نیاز لپ‌تاپ در زمان غیاب برق بر عهده یک باتری دوسلولی جدانشدنی توسط کاربر از نوع لیتیوم پلیمری با توان 37 وات ساعت است. در آزمایش‌های انجام‌شده روی لپ‌تاپ X555L برای بررسی کارایی آن، نرم‌افزار PCMARK 8 در آزمایش‌های Home و Office به ترتیب امتیازهای 2281 و 2763 را به‌ثبت رساند. همچنین در بررسی کارایی پردازنده به کمک نرم‌افزار Cinebench R15 نمره 239cb به‌دست آمد. ذکر این نکته ضروری است که این لپ‌تاپ توانست 32 میلیون رقم اعشار عدد پی را در مدت زمان 11 دقیقه و 55/844 ثانیه محاسبه کند. در بررسی کارایی گرافیکی سیستم به کمک نرم‌افزار 3DMARK 2013، امتیازهای 51028، 4452، 2940 و به ترتیب در آزمایش‌های Ice Storm، Cloud Gate، Sky Diver و Fire Strike ارزیابی شد.
    جمع‌بندی
    همان‌طور که مشاهده کردید، این مدل از نظر کارایی فنی در جایگاه متوسط و قابل قبولی قرار می‌گیرد و به‌راحتی می‌توان به کمک X555L از عهده کارهای روزمره و حتی کمی تخصصی‌تر بر آمد. طراحی ظاهری آن نیز از دیگر نقاط قوت لپ‌تاپ مورد بررسی ما به‌شمار می‌رود. طبق سیاست بازاریابی خود ایسوس، لپ‌تاپ‌های گروه X این شرکت با عنوان Everyday Computing روانه بازار می‌شوند که این موضوع بیانگر سطح کارکرد سیستم است. به‌عبارتی محصولات گروه X ایسوس از نظر کارایی در رتبه متوسط و قابل قبولی قرار می‌گیرند و بیشتر کاربران می‌توانند نیازهای خود را به کمک آنها رفع کنند. همچنین قیمت اقتصادی محصولات این گروه از دیگر ویژگی‌های قابل توجه لپ‌تاپ‌های خانواده X است. البته با توجه به اینکه مدل X555L ساخت ایسوس هنوز به‌صورت رسمی وارد بازار کشورمان نشده، اما هزینه خرید اقتصادی آن می‌تواند این مدل را به یک گزینه قابل تامل برای خرید یک لپ‌تاپ معمولی خانگی تبدیل کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر