اینتل در مورد حق مالکیت معنوی شبیه‌سازی x۸۶ روی پردازنده‌های ARM هشدار داد

عصر کالا- اینتل تلویحا به مایکروسافت، کوالکام و شرکای این کمپانی‌‌ها هشدار داده که شبیه‌سازی معماری x۸۶ روی پردازنده‌های ARM نیازمند رعایت حق مالکیت معنوی اینتل برای معماری x۸۶ است.

اینتل در مورد حق مالکیت معنوی شبیه‌سازی x۸۶ روی پردازنده‌های ARM هشدار داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از زومیت، اینتل امروز به مناسبت 9 ژوئن که مقارن با چهلمین سال تولد اولین پردازنده‌ی مبتنی بر معماری x86 است، پستی در وبلاگ خود منتشر کرد. اینتل چهل سال پیش اولین پردازنده‌ی x86 را که 8086 نام دارد، رونمایی کرد. اینتل علاوه بر گرامیداشت چهلمین تولد عرضه‌ی اولین پردازنده‌ی مبتنی بر معماری x86، بدون اسم بردن از کمپانی خاصی به مایکروسافت، کوالکام و شرکای این کمپانی‌ها نیز به‌صورت جدی در مورد شبیه‌سازی اجرای x86 روی پردازنده‌های ARM و نادیده گرفتن حق مالکیت معنوی اینتل هشدار داده است.

    پس از انتشار اخبار مختلف در مورد عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 مبتنی بر پردازنده‌ی اسنپدراگون 835 کوالکام، حال اینتل برای مایکروسافت و کوالکام در کنار سایر تولیدکنندگانِ چنین محصولاتی خط و نشان کشیده است. بر اساس اخبار منتشرشده در جریان کامپیوتکس 2017، هرچند مایکروسافت در حال آزمایش و نهایی‌سازی اجرای ویندوز 10 روی پردازنده‌های ARM است؛ اما بر اساس شنیده‌ها اچ‌پی، ایسوس و لنوو اولین لپ‌تاپ‌های مبتنی بر اسنپدراگون 835 به همراه ویندوز 10 را راهی بازار خواهند کرد. کوالکام در جریان برگزاری نمایشگاه Computex 2017 ویدیویی هم منتشر کرد که نشان‌دهنده‌ی قدرت بالای اسنپدراگون 835 در اجرای ویندوز 10 بود.

    همان‌طور که اشاره کردیم، هشدار اینتل بدون نام بردن از کمپانی خاصی بوده است. اینتل در پست خود که با عنوان «X86: Approaching 40 and Still Going Strong» منتشر شده، چنین اظهار نظر کرده است:

    گزارش‌هایی منتشر شده‌اند که نشان از تلاش شماری از کمپانی‌ها برای شبیه‌سازی x86 اینتل بدون در نظر گرفتن حقوق معنوی اینتل دارند. شبیه‌سازی، تکنولوژی جدیدی نیست و Transmeta آخرین شرکتی است که ادعای طراحی پردازنده‌ای جدید برای پشتیبانی از x86 از طریق شبیه‌سازی را مطرح کرده است. پس از مجادلات پتنتی ترنسمتا با اینتل به دلیل استفاده از پتنت‌های این کمپانی در شماری از پردازنده‌های پنتیوم، اینتل در ازای پرداخت مبلغی حق استفاده از پتنت‌های ترنسمتا را از آنِ خود کرد و از این‌رو امروز اینتل پتنت‌های شبیه‌سازی x86 را نیز در دست دارد؛ حال آنکه Transmeta به موفقیت تجاری دست نیافت و 10 سال پیش از کسب و کار تولید پردازنده‌ خارج شد.

    در مورد تلاش‌های جدید نیز زمان نشان می‌دهد که آیا شبیه‌سازی x86 می‌تواند سرنوشتی متفاوت برای این کمپانی‌ها رقم بزند یا خیر. اینتل رقابت قانونی را ارج می‌نهد. اینتل اطمینان دارد که پردازنده‌های این کمپانی که در طول چهار دهه‌ی اخیر برای پیاده‌سازی معماری x86 کاملا بی‌نقص عمل کرده‌اند، در آینده نیز به همین صورت در اختیار مشتریان این کمپانی خواهند بود. اینتل از رقابت غیر قانونی و ناعادلانه با استفاده از زیر پا گذاشتن پتنت‌های این کمپانی استقبال نمی‌کند؛ از این‌رو انتظار می‌رود سایر کمپانی‌ها نیز همچنان به حقوق معنوی اینتل احترام بگذارند. قوانین حمایتی از حقوق معنوی این امکان را در اختیار اینتل قرار می‌دهند تا سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای پیشبرد و پیشرفت هر چه بیشتر معماری x86 انجام دهد.
    به‌طور حتم لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 مبتنی بر پردازنده‌های ARM که قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های Win32 را نیز داشته باشند، از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار هستند و همین موضوع منجر به نگرانی اینتل شده است. باید دید آیا شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت و کوالکام پس از عرضه‌ی محصولاتشان با برخورد سفت و سخت اینتل روبه‌رو خواهند شد یا خیر.

    نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا ویندوز 10 مبتنی بر ARM می‌تواند موفقیتی برای مایکروسافت به ارمغان بیاورد یا خیر؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر