نسخه ویندوز شما تا چه مدت آپدیت های امنیتی را دریافت خواهد کرد؟

عصر کالا- در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که نسخه‌ی ویندوز شما تا چه مدت به‌روزرسانی‌های امنیتی را از جانب مایکروسافت دریافت خواهد کرد.

نسخه ویندوز شما تا چه مدت آپدیت های امنیتی را دریافت خواهد کرد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از زومیت، حملات اخیری که توسط باج‌افزار WannaCry به سیستم بسیاری از کاربران انجام شده، اهمیت بالای به‌روزرسانی‌های امنیتی سیستم‌عامل را به‌خوبی نشان می‌دهد. اگر آپدیت‌های امنیتی را نصب نکنید، مهم نیست که شما در این زمینه چقدر مراقب باشید چراکه بدافزارها می‌توانند از طریق نقطه ضعف‌های امنیتی شبکه وارد رایانه‌ی شما شده و کنترل سیستم را به‌دست بگیرند.

    اما مایکروسافت نسخه‌های مختلف ویندوز را برای همیشه پشتیبانی نمی‌کند و در واقع این کمپانی انواع مختلفی از پشتیبانی را برای نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل دسکتاپی خود ارائه می‌دهد. به عنوان مثال هم‌اکنون پشتیبانی اصلی (mainstream support) از ویندوز 7 به پایان رسیده؛ اما کاربران این نسخه از سیستم‌عامل یاد شده می‌توانند همچنان از پشتیبانی گسترش یافته‌ی (extended support) مایکروسافت بهره ببرند. اما پشتیبانی اصلی و پشتیبانی گسترش یافته به چه معنا است؟
    تفاوت بین پشتیبانی اصلی و پشتیبانی گسترش یافته چیست؟

    مایکروسافت دو سطح پشتیبانی به مشتریان خود ارائه می‌دهد: پشتیبانی اصلی و پشتیبانی گسترش یافته. هنگامی که یک سیستم‌عامل ویندوزی برای اولین بار منتشر می‌شود، مایکروسافت به مدت پنج سال پشتیبانی اصلی برای آن ارائه می‌دهد و در طی این مدت سیستم‌عامل یاد شده تمام آپدیت‌های امنیتی را دریافت کرده و کاربران می‌توانند به صورت رایگان از پشتیبانی تلفنی یا چت تحت وب نیز بهره ببرند. علاوه بر این، در طی پنج سال یاد شده به‌روزرسانی‌هایی برای رفع مشکلات سیستم‌عامل که به مسائل امنیتی مرتبط نیست، ارائه خواهد شد.

    پس از پایان یافتن پشتیبانی اصلی، سیستم‌عامل وارد مرحله‌ی پشتیبانی گسترش یافته خواهد شد و این سطح از پشتیبانی نیز به مدت پنج سال ادامه خواهد داشت. در طی پنج سال دوم، سیستم‌عامل مورد نظر همچنان به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد؛ اما کاربران برای استفاده از پشتیبانی تلفنی یا پشتیبانی با چت تحت وب مایکروسافت باید مبلغی را پرداخت کنند. کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند با پرداخت هزینه‌های لازم به مایکروسافت در طی پنج سال دوم نیز آپدیت‌های مربوط به رفع مشکلات سیستم‌عامل را همچنان دریافت کنند.

    در هر دو دوره‌ی پشتیبانی اصلی و پشتیبانی گسترش یافته، آپدیت‌های امنیتی به صورت رایگان ارائه می‌شوند. بنابراین اگرچه ویندوز 7 هم اکنون در مرحله‌ی پشتیبانی گسترش یافته قرار دارد؛ اما این سیستم‌عامل همچنان آپدیت‌های امنیتی را دریافت می‌کند و به همین دلیل جای نگرانی از بابت امنیت در آن وجود ندارد. در واقع ویندوز 7 تا پایان یافتن 5 سال پشتیبانی گسترش یافته، به صورت رایگان تمامی به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. اگر شما هم از کاربران ویندوز 7 هستید، برای دریافت آپدیت‌های امنیتی کافیست دریافت به‌روزرسانی‌ها را در سیستم‌عامل خود در حالت فعال قرار دهید تا بدین طریق سیستم‌ شما در برابر بدافزارها و باج‌افزارهایی چون WannaCry محافظت شود.
    شما باید جدیدترین سرویس‌پک ویندوز را داشته باشید (یا آن را به‌روزرسانی کنید)

    اگرچه آپدیت‌های امنیتی در طی مدت پشتیبانی اصلی و گسترش یافته در کل تا 10 سال برای سیستم‌عامل‌های ویندوزی ارائه می‌شود اما کاربران باید توجه داشته باشند که جدیدترین سرویس‌پک ویندوز را بر روی رایانه‌ی خود نصب کرده باشند تا بدین طریق سیستم‌عامل مورد اشاره همچنان پایدار و واجد شرایط دریافت آپدیت‌ها باشد. البته برای نصب سرویس‌پک جدید نیاز نیست عجول باشید.

    در واقع مایکروسافت برای نصب جدیدترین سرویس‌پک ارائه شده برای هر نسخه از ویندوز 24 ماه فرصت در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در طی این مدت افراد می‌توانند نسبت به به‌روزرسانی سرویس‌پک اقدام کنند. بنابراین هنگامی که سرویس‌پک 1 ویندوز 7 منتشر شده، مایکروسافت نسخه‌ی اصلی و نسخه‌های سرویس‌پک 1 این سیستم‌عامل را با آپدیت‌های امنیتی دوساله، به‌روزرسانی کرده است. پس از پایان یافتن این دوره، نسخه‌ی اصلی ویندوز 7 دیگر آپدیت‌های امنیتی جدید را دریافت نخواهد کرد. هم‌اکنون که این مطلب را می‌خوانید، اگر سرویس‌پک 1 ویندوز 7 را نصب کرده‌ باشید این سیستم‌عامل همچنان آپدیت‌های امنیتی را دریافت می‌کند.

    پشتیبانی ویندوز

    برای دریافت آپدیت‌های امنیتی در ویندوز 10 شما حتما باید به‌روزرسانی‌های اصلی این سیستم‌عامل از جمله آپدیت Creators را نصب کنید. مایکروسافت پشتیبانی از تمام نسخه‌های ویندوز 10 را برای همیشه ادامه نخواهد داد. هر به‌روزرسانی بزرگ ارائه شده برای این سیستم‌عامل از جمله آپدیت ماه نوامبر، آپدیت سالانه (Anniversary) و آپدیت سازندگان (Creators) تا دو سال آینده آپدیت‌های امنیتی را دریافت خواهند کرد. با این روش کسب‌وکارهای مختلفی که از سیستم‌عامل ویندوز 10 استفاده می‌کنند، زمان کافی برای ارتقای رایانه‌های خود در اختیار خواهند داشت.

    مایکروسافت اعلام کرده که نسخه‌ی اولیه‌ی ویندوز 10با شناسه‌ی 1507 از ماه می سال 2017 به بعد به‌روزرسانی‌های جدید امنیتی را دریافت نخواهد کرد.
    اگر مدت پشتیبانی اصلی و پشتیبانی گسترش یافته‌ی ویندوز پایان یابد چه خواهد شد؟

    برای بسیاری از کاربران پس اتمام دوره‌ی 10 ساله‌ی دو سطح پشیبانی اصلی و گسترش یافته، پشتیبانی از سیستم‌عامل آن‌ها برای همیشه پایان خواهد یافت. بدین ترتیب این دسته از کاربران هیچ به‌روزرسانی امنیتی جدیدی برای ویندوز خود دریافت نخواهند کرد.

    در هرحال روش‌هایی برای ادامه یافتن روند دریافت آپدیت‌ها وجود دارد. مایکروسافت یک برنامه‌ی پشتیبانی سفارشی برای سازمان‌ها در نظر گرفته که با استفاده از آن شرکت‌های مختلف می‌توانند حتی برای نسخه‌های منقضی شده‌ی ویندوز، همچنان آپدیت‌های جدیدی دریافت کنند. در واقع مایکروسافت برای این دسته از سازمان‌ها آپدیت‌های خاصی را ارائه می‌دهد. جالب است بدانید هم‌اکنون برخی از سازمان‌ها که همچنان از ویندوز اکس‌پی استفاده می‌کنند با پرداخت مبلفی به شرکت مایکروسافت، همچنان از به‌روزرسانی‌های جدید این سیستم‌عامل بهره می‌برند. اما شما به عنوان یک کاربر معمولی نمی‌توانید به این آپدیت‌ها دسترسی داشته باشید. فقط در صورتی که شما در یک سازمان با وضعیت مالی بسیار خوب حضور داشته باشید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ به مایکروسافت همچنان آپدیت‌های جدیدی برای ویندوز قدیمی خود از جمله ویندوز ایکس‌پی دریافت کنید. هدف بلندمدت مایکروسافت از طرح‌های ارائه شده برای پشتیبانی از نسخه‌های ویندوز این است که سازمان‌ها و افراد را تشویق کند تا دست از ویندوز اکس‌پی کشیده و این نسخه‌های جدیدتر سیستم‌عامل دسکتاپی ویندوز استفاده کنند.

    لازم به ذکر است که مایکروسافت در برخی از مواقع و برای رفع مشکلات بسیار بزرگ امنیتی، به‌روزرسانی‌هایی را به صورت عمومی برای نسخه‌های قدیمی ویندوز ارائه می‌کند. البته این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد و هیچ تضمینی وجود ندارد که مایکروسافت با کشف مشکلات امنیتی جدی در نسخه‌های قدیمی ویندوز، حتما یک به‌روزرسانی جدید عمومی برای آن منتشر کرد. به عنوان مثال مایکروسافت برای جلوگیری از آلوده شدن رایانه‌های مجهز به ویندوز اکس‌پی، ویندوز 8 و ویندوز سرور 2003 به باج‌افزار WannaCry یک وصله‌ی امنیتی برای این سیستم‌عامل ارائه کرده است. این در حالی است که زمان پشتیبانی رسمی از این سه نسخه‌ی ویندوز قبلا پایان یافته است.


    البته همانطور که گفته شد، مایکروسافت فقط زمانی اقدام به انتشار به‌روزرسانی امنیتی جدید برای نسخه‌های قدیمی ویندوز می‌کند که یک بدافزار به صورت گسترده در بین بسیاری از کاربران پخش شده باشد. افرادی که از نسخه‌های جدیدتر ویندوز استفاده می‌کنند و مدت پشتیبانی سیستم‌عامل آن‌ها هنوز تمام نشده، آپدیت‌های امنیت لازم را برای جلوگیری از آلوده شدن به بدافزارهای جدید به سرعت دریافت خواهند کرد. در واقع اگر از نسخه‌های جدید ویندوز استفاده می‌کنید پیش از اینکه یک بدافزار به صورت گسترده پخش شود، سیستم‌عامل شما در برابر آن محافظت خواهد شد.
    پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 7، ویندوز 8 و ویندوز 10 چه زمانی پایان خواهد یافت؟

    مایکروسافت همیشه تاریخ دقیق پایان یافتن دوره‌ی پشتیبانی از نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل ویندوز را اعلام می‌کند و در واقع شما می‌توانید این تاریخ‌ها را در وب‌سایت این کمپانی مشاهده کنید.

    بنا به اعلام وب‌سایت مایکروسافت:

    دوره‌ی پشتیبانی گسترش یافته‌ی ویندوز 7 در تاریخ 14 ژانویه‌ی 2020 (24 دی‌ ماه 1398) پایان خواهد یافت و تا آن زمان به‌روزرسانی‌های امنیتی برای این سیستم‌عامل منتشر خواهد شد. البته برای دریافت آپدیت‌های جدید شما حتما باید سرویس‌پک 1 را نصب کرده باشید.
    دوره‌ی پشتیبانی گسترش یافته‌ی ویندوز 8.1 در تاریخ 10 ژانویه‌ی 2023 (20 دی ماه 1401) پایان خواهد یافت و تا آن زمان به‌روزرسانی‌های امنیتی برای این سیستم‌عامل منتشر خواهد شد. البته برای دریافت آپدیت‌های جدید شما حتما باید ویندوز 8.1 ار به‌روزرسانی کرده باشید؛ چراکه نسخه‌ی اولیه‌ی ویندوز 8 شامل پشتیبانی نمی‌شود.
    ویندوز 10 تا تاریه 14 اکتبر 2025 (22 مهر 1404) تمامی آپدیت‌های امنیتی جدید را دریافت خواهد کرد. برای دریافت آپدیت‌های امنیتی جدید باید ویندوز 10 خود را حتما به‌روزرسانی کرده باشید. در واقع باید اشاره کنیم که آپدیت‌های امنیتی تا سال 2025 فقط برای نسخه‌ی Creators ویندوز 10 ارائه خواهد شد.

    مایکروسافت می‌تواند دوره‌ی پشتیبانی از نسخه‌های مختلف ویندوز را افزایش دهد و تجربه نشان داده که این کمپانی گاها چنین کاری را انجام می‌دهد. اما در حال حاضر تاریخ‌های اشاره شده در بالا به صورت رسمی توسط مایکروسافت اعلام شده و هیچ تضمینی وجود ندارد که این شرکت پس از پایان یافتن دوره‌های تعیین شده، به‌روزرسانی‌های جدیدی برای این نسخه‌های ویندوز منتشر کند.

    پشتیبانی گسترش یافته از نسخه‌های قدیمی‌تر از ویندوز 7 در حال حاضر پایان یافته است و هیچ آپدیت امنیتی جدیدی برای این سیستم‌عامل‌های قدیمی ارائه نخواهد شد. دوره‌ی پشتیبانی گسترش یافته‌ی ویندوز ویستا در تاریخ 11 آوریل 2011 پایان یافته که کمی بیش از 10 سال از زمان عرضه‌ی نسخه‌ی اولیه‌ی آن است. پشتیبانی گسترش یافته‌ی ویندوز اکس‌پی نیز در تاریخ 8 آوریل 2014 پایان یافته که دوازده و نیم سال پس از عرضه‌ی اولیه‌ی این سیستم‌عامل بوده است.

    نظر شما در این مورد چیست؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر