چگونه می‌توانیم از لپ‌تاپ به‌عنوان نمایشگر دوم استفاده کنیم؟

عصر کالا- استفاده از یک نمایشگر اضافه در کنار نمایشگر اصلی می‌تواند تأثیر چشمگیری بر افزایش بهره‌وری در کارهای مختلف داشته باشد.

چگونه می‌توانیم از لپ‌تاپ به‌عنوان نمایشگر دوم استفاده کنیم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از جام جم، دیگر نیازی به تقسیم صفحه بین مرورگر و آفیس نیست و نمی‌خواهد میان پنجره‌ها اولویت‌بندی کنید که کدامیک روی بقیه قرار گیرد. علاوه بر این، سیستم چند مانیتوری باحال هم به نظر می‌رسد! فقط مسأله اینجاست که خرید نمایشگر دوم برای بیشتر کاربران چندان به‌صرفه نیست، اما می‌دانستید می‌شود از یک لپ‌تاپ هم به‌عنوان نمایشگر دوم در کنار نمایشگر اصلی رایانه استفاده کرد؟

       کیبورد، ویدئو و ماوس اشتراکی در حالت عادی، شما یک کابل

    VGA، HDMI یا DVI را از لپ‌تاپ به نمایشگر یا پروژکتور متصل می‌کنید و آن نمایشگر به نمایشگر دومی برای لپ‌تاپ‌تان تبدیل می‌شود. این مدل جواب می‌دهد، زیرا لپ‌تاپ (یا رایانه) پورت خروجی دارد و نمایشگر یا پروژکتور پورت ورودی، ولی لپ‌تاپ که پورت ورودی برای نمایشگرش ندارد، پس چگونه باید این اتصال را برقرار کرد؟

    برای این‌گونه اتصالات، سوئیچی سخت‌افزاری به نام KVM (مخفف Keyboard, Video, Mouse) وجود دارد که همان‌گونه که نامش اشاره دارد، برای اشتراک‌گذاری تصویر، کیبورد و ماوس میان چند رایانه است. اما نگران نباشید، برای تبدیل لپ‌تاپ به نمایشگر دوم لازم نیست یک سوئیچ KVM بخرید. با پیشرفت شبکه‌ها و سرعت آنها، می‌توانید از KVMهای نرم‌افزاری استفاده کنید.

    شما نرم‌افزار KVM را روی رایانه و لپ‌تاپ‌تان نصب می‌کنید و شبکه‌های محلی‌ای که هر دوی این دستگاه‌ها به آن متصل باشند، پلی میانشان برقرار می‌کند. این اتصال به شما امکان می‌دهد رایانه و لپ‌تاپ را با یک کیبورد و ماوس کنترل کنید، یعنی عملا لپ‌تاپ‌تان به یک نمایشگر دوم تبدیل شده است. البته دقت کنید در این روش شما نمی‌توانید پنجره فعالی را میان دو دستگاه جابه‌جا کنید و باید در هر‌کدام پنجره جداگانه‌ای را باز کنید. با این حال، برخی ابزارها به شما اجازه انتقال فایل با کشیدن و انداختن از دستگاهی به دستگاه دیگر را می‌دهند. این شاید واقعا مثل یک نمایشگر دوم نباشد، ولی از هیچی بهتر است و از راه‌های دیگر انتقال فایل هم سریع‌تر انجام می‌شود. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به چند نمونه از بهترین نرم‌افزارهای KVM که با نصبشان می‌توانید این ارتباط میان دو دستگاه را برقرار کنید.

       مدیر ورودی‌ها

    برنامه Input Director یکی از برنامه‌های KVM خوشدست و رایگان است. هنگام نصب آن، این گزینه به شما داده می‌شود که دستگاه را به‌عنوان Master (رایانه اصلی) یا Slave (رایانه فرعی) تعیین کنید. روی رایانه که به‌عنوان سیستم اصلی‌تان است، نرم‌افزار را به‌صورت Master و روی لپ‌تاپ‌تان به‌صورت Slave نصب می‌کنید.

    پس از نصب، سیستم فرعی را به وسیله آدرس IP آن در شبکه محلی یا hostname آن به نرم‌افزار اضافه می‌کنید. همچنین مکان لپ‌تاپ را می‌توانید به‌عنوان صفحه ‌نمایش دوم نسبت به نمایشگر اصلی (چپ، راست، ...) مشخص کنید. این نرم‌افزار را که می‌توانید از سایت inputdirector.com

    برای ویندوز دانلود کنید، قابلیت‌های جالبی نیز دارد؛ از جمله  Cursor Wraparound که اجازه حرکت مکان‌نمای ماوس از یک نمایشگر به نمایشگر دیگر را می‌دهد (به جای حرکت موازی).

       ماوس اشتراکی

    نرم‌افزار ShareMouse یکی از ساده‌ترین، ولی بهترین ابزارهای KVM برای تبدیل لپ‌تاپ‌تان به نمایشگر دوم است. این برنامه پر از امکانات کاربردی است: کلیپ‌بورد مشترک، انتقال فایل آسان با کشیدن و انداختن (drag and drop)

    و مدیریت نمایشگرها به‌صورت گرافیکی.

    علاوه بر اینها، در ShareMouse امکان این تنظیم را دارید که نمایشگر دوم در زمانی که نیازی به آن ندارید، خاموش یا کم‌نور شود. این کار علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف باتری لپ‌تاپ‌تان به شما کمک می‌کند در مواقعی که فقط از یک نمایشگر استفاده می‌کنید، حواستان معطوف به نمایشگر دوم نشود.

    ShareMouse برای استفاده‌های شخصی و غیرتجاری رایگان است، ولی در کارکرد آن محدود به دو مانیتور هستید (که فکر می‌کنم برای بیشتر کاربران محدودیت دست‌وپاگیری به حساب نیاید). این نرم‌افزار را برای سیستم‌های‌عامل ویندوز و مک می‌توانید از سایت http://www.keyboard-and-mouse-sharing.com دانلود کنید.

       هم‌افزایی

    اگر در فضای متن‌باز دنبال برنامه KVM هستید، برنامه محبوب Synergy ساخت شرکت Symless، شما را ناامید نخواهد کرد. این نرم‌افزار عالی با قابلیت‌هایی مثل اشتراک‌گذاری آسان فایل‌ها، کلیپ‌بورد مشترک و همچنین اتصال رمزنگاری‌شده، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل لپ‌تاپ به نمایشگر دوم رایانه‌تان است.

    یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های Synergy این است که می‌توانید آن را روی رزبری پای (Raspberry Pie) هم نصب کنید و از این رایانه کوچک به‌عنوان یک کنترل‌کننده مرکزی برای همه سیستم‌هایی که به شبکه‌تان متصل هستند، بهره ببرید. Synergy تقریبا از هر پلتفرمی که فکرش را بکنید، از ویندوز و مک‌اواس تا انواع و اقسام توزیع‌های لینوکسی پشتیبانی می‌کند، ولی متأسفانه این نرم‌افزار با وجود متن‌باز بودن رایگان نیست و در دو نسخه با قیمت‌های نسبتا بالای 30 و 40 دلار عرضه می‌شود.

       ماوس بدون مرز!

    نرم‌افزار Mouse Without Borders با این نام جالبش، یک نرم‌افزار تجمیع محیط کار مجازی است که توسط توسعه‌گرانی در تیم Garage ساخته شده. Garage (همان گاراژ) یک گروه توسعه‌دهنده و شتاب‌دهنده داخلی در شرکت مایکروسافت است که روی ایده‌های شخصی و تبدیلشان به پروژه‌های تجاری کار می‌کند. این تیم، پروژه‌های خروجی جذابی مثل لانچر مایکروسافت برای اندروید، سرویس ربات سلامت مایکروسافت و کنترل چشمی در ویندوز 10 دارد.

    مانند مدل مرسوم دیگر برنامه‌های مایکروسافتی، MWB از یکسری کدها برای ارتباط سیستم‌های شما به هم استفاده می‌کند. قدرت این نرم‌افزار در ویژگی اشتراک فایلش است که به کمک آن به آسانی قادر خواهید بود فایل‌هایتان را میان رایانه و لپ‌تاپ جابه‌جا کنید. علاوه بر این، MWB کلیپ‌بورد اشتراکی خوبی هم دارد که یک قابلیت لازم در تبدیل لپ‌تاپ به نمایشگر دوم برای رایانه به شمار می‌رود.

    Mouse Without Borders به‌صورت رایگان از آدرس زیر قابل دانلود است:

    https://www.microsoft.com/en-gb/download/details.aspx?id=35460

    ​​​​​​​این قابلیت چقدر برای شما کاربردی است؟

    شاید با خواندن مطلب اصلی، این سؤال در ذهنتان شکل گرفته باشد که آیا لپ‌تاپ به‌عنوان یک نمایشگر دوم واقعا کاربردی است و چقدر می‌تواند جایگزین یک مانیتور دوم واقعی باشد؟ برای پاسخ به این سؤال باید کارکردی را که از یک سیستم دو نمایشگره انتظار دارید در نظر بگیرید. اگر قرار است انتقال‌ها و اشتراک‌گذاری‌های زیادی میان دو نمایشگر انجام شود، سناریوی لپ‌تاپ به‌عنوان نمایشگر دوم نمی‌تواند گزینه چندان مناسبی برایتان باشد. مثلا اگر برنامه‌نویس هستید و می‌خواهید روی یک نمایشگر کدتان را ببینید و روی نمایشگر دوم، شبیه‌سازی یا خروجی اجرای آن را، بهتر است به فکر خرید یک نمایشگر باشید تا استفاده از لپ‌تاپ! اما در زمان‌هایی کارکرد نمایشگر دوم بیشتر به‌عنوان یک‌نمایشگر مستقل اطلاعات است. مثل وقتی که می‌خواهید در یک پنجره مرورگر، مقالاتی در مورد یک موضوع را بخوانید و روی نمایشگر اصلی خود، یادداشت بردارید و متن بنویسید. در چنین حالتی، استفاده از لپ‌تاپ و نرم‌افزارهای KVM مجازی برای شما فضای ایده‌آلی را برای اشتراک‌گذاری ماوس، کیبورد و کلیپ‌بورد فراهم می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر