کامپیوترهای شخصی بازنشسته می‌شوند؟

عصر کالا- کامپیوترهای شخصی در تمام این سال‌ها و با وجود عرضه محصولات جدید و متنوع همچنان توانسته‌اند طرفداران شان را راضی نگه دارند. با این حال اما کارشناسان معتقدند که این روند چندان طول نخواهد کشید و احتمالا باید منتظر بازنشستگی این دستگاه‌ها باشیم. جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه هم این فرضیه را تایید می‌کند.

کامپیوترهای شخصی بازنشسته می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب انتظار می‌رود بازار جهانی دستگاه‌های کامپیوتر شخصی شامل کامپیوترهای سنتی و قدیمی (رومیزی، نوت‌بوک‌ها و ورک استیشن ها) و تبلت‌ها (ساده و جدا شدنی)، تا پایان سال جاری میلادی کاهش سالانه 7/ 2 درصدی را تجربه کنند. این در حالی است که کارشناسان IDC پیش‌بینی کرده‌اند این بازار در سال 2018 کاهش سالانه 4 درصدی را به ثبت برساند. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی انواع دستگاه‌های کامپیوتر شخصی از 3/ 423میلیون دستگاه در سال 2017 به 9/ 393 میلیون دستگاه در سال 2021 خواهد رسید که این روند به دنبال متوسط نرخ رشد سالانه منفی2درصدی در طول این سال‌ها رخ خواهد داد.

    در این میان صادرات جهانی انواع کامپیوترهای سنتی و قدیمی با متوسط نرخ رشد سالانه منفی 9/ 0 درصدی، از 2/ 260 میلیون دستگاه در سال 2017 به 1/ 248 میلیون دستگاه در سال 2021 خواهد رسید. این در حالی است که وقتی تبلت‌های جدا شدنی مانند سرفیس پرو از مایکروسافت به بازار کامپیوترهای سنتی اضافه شوند، متوسط نرخ رشد پنج ساله این بازار به 3/ 0 درصد افزایش پیدا می‌کند. از طرفی کامپیوترهای رومیزی و تبلت‌های ساده همچنان به روند کاهشی خود در این سال‌ها ادامه می‌دهند. این در حالی است که گویا قرار است تبلت‌های جدا شدنی، ورک استیشن‌ها و نوت بوک‌ها نشانه‌هایی از بهبود را در این مدت نشان بدهند.

    هر چند متوسط نرخ رشد سالانه 3/ 0 درصدی می‌تواند امیدوارکننده باشد، اما بررسی کلی این بازار در مناطق مختلف دنیا نتایج متفاوتی را به دنبال دارد. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 69 درصد از صادرات جهانی کامپیوترهای سنتی و تبلت‌های ساده تا سال 2021 به مقصد بازار کشورهای در حال توسعه خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که قیمت همچنان عاملی تعیین‌کننده برای فروش بیشتر و در نهایت رشد این بازار در مناطق در حال توسعه خواهد بود. در مقابل اما کامپیوترهای هیبریدی یا تبدیل شدنی و همچنین نوت بوک‌های فوق باریک طرفداران زیادی در بازار کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته دارند. جالب اینکه چین تنها بازار در حال توسعه‌ای است که در میان 10 بازار هدف محصولات نوت بوک‌های فوق باریک و کامپیوترهای هیبریدی قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر