اندروید در مقابل آی او اس: کدام سیستم عامل برای ما مناسب تر است؟

عصر کالا- در این مقاله قصد داریم تا مروری متفاوت بر اندروید و آی‌اواس داشته باشیم و ببینیم کدام یک از این دو سیستم‌عامل برای ما مناسب‌تر است.

اندروید در مقابل آی او اس: کدام سیستم عامل برای ما مناسب تر است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از زومیت ؛  اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا شما هم از جمله افرادی محسوب می‌شوید که سیستم‌عامل‌های موبایلی برایتان اهمیت دارد یا حداقل در مورد آن‌ها کنجکاو هستید. همانطور که می‌دانید سیستم‌عامل‌های موبایلی مختلفی در حال حاضر وجود دارند، ولی بحث ما بر سر دو جبهه‌ی اصلی این حوزه یعنی اندروید و آی‌اواس است. اگرچه در لحظه‌ی نوشتن این مطلب حتی اولین نسخه‌ی آزمایشی توسعه‌دهندگان اندروید O و نیز آی‌اواس 10.3.1 منتشر شده‌اند، اما ما در اینجا نسخه‌های پایدار اصلی کنونی این دو سیستم‌عامل یعنی اندروید 7.0 نوقا و آی‌اواس 10 را مد نظر قرار خواهیم داد. همچنین باید در نظر داشته باشیم هدف این مقاله مقایسه‌ی جزء به جزء دو پلتفرم مورد بحث نیست، بلکه هدف اصلی بررسی مواردی است که در انتخاب یکی از این دو سیستم‌عامل برای کاربران اهمیت بالاتری دارند.

    بدون سخن اضافه بگذارید سر راست به‌سراغ اصل مطلب برویم و در پایان به این نتیجه برسیم که کدام سیستم‌عامل موبایلی برای ما مناسب‌تر است. با زومیت همراه باشید.

    نیاز سنجی از خود
    پیش از انتخاب یک سیستم‌عامل موبایلی ابتدا نیازهای خود را لیست کنید. آیا از جمله افرادی هستید که وقت زیادی را با گوشی‌هوشمندتان می‌گذرانید؟ آیا گیمر موبایلی هستید؟ آیا به مدیریت فایل حرفه‌ای نیاز دارید؟ سادگی برایتان اهمیت دارد یا امکانات زیاد؟ به آپدیت بودن سیستم‌عامل چقدر حساسیت دارید؟ البته این نوع سوالات بسیار زیاد هستند ولی ما در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشار کردیم. با توجه به پاسخی که برای هر یک از سوالات بالا دارید می‌توانید یکی از سیستم‌عامل‌های موبایلی اندروید یا آی‌اواس را انتخاب کنید. یعنی هر سوال نهایتا یک امتیاز به نفع یک سیستم‌عامل دارد و در نهایت با یک جمع‌بندی ساده می‌توان مشاهده کرد که کدام سیستم‌عامل امتیاز بیشتری از طرف شما کسب کرده و بدین طریق انتخابی بهتر خواهید داشت.

    آیا از جمله افرادی هستید که وقت زیادی را با گوشی‌ خود می‌گذرانید؟

    احتمالا شما هم روزانه زمان زیادی را با گوشی‌ هوشمندتان کار می‌کنید. اگر جزو این دسته هستید باید به چند نکته توجه داشته باشید. بر اساس تجربیات و نیز بر اساس سابقه‌ی دو سیستم‌عامل اندروید و آی‌اواس به‌نظر می‌رسد هنگام کار طولانی‌تر با آی‌اواس روان‌ بودن محیط کلی رابط کاربری و جابجایی بین اپلیکیشن‌ها با سرعت بیشتری نسبت به اندورید انجام می‌شود. ببینید ما نمی‌گوییم اندروید سریع نیست و در واقع اندروید نوقا یکی از با ثبات‌ترین و سریع‌ترین‌ها است، اما اگر خودتان تست کنید یا سری به ویدیوهای انجام شده توسط یوتیوبرها بزنید، در می‌یابید که سرعت در آی‌اواس 10 از اندروید 7.0 کمی بیشتر است. پس اگر سرعت جابجایی بین اپلیکشن‌ها، و نیز سرعت اجرای بالای اپ‌ها برایتان اهمیت زیادی دارد، یک تیک سبز به نفع آی‌اواس برای خود ثبت کنید. اگر اینطور نیست و می‌توانید از اختلاف جزئی سرعتی بین این دو سیستم‌عامل چشم‌پوشی کنید، تیک سبز را می‌توانید برای اندروید ثبت کنید.

    آیا گیمر موبایلی هستید؟

    مسلما اگر با هر دو سیستم‌عامل اندروید و آی‌اواس کار کرده باشید، این موضوع را می‌دانید که پرچمداران مجهز به این دو سیستم‌عامل رقابت شانه‌به‌شانه‌ای در زمینه‌ی گیم دارند. با این وجود نباید فراموش کنیم که هنوز هم برخی از بازی‌های موبایلی ابتدا برای آی‌اواس و سپس برای اندروید عرضه می‌شوند. البته طی چند سال گذشته سرعت انتشار نسخه‌های اندرویدی و آی‌اواس بازی‌ها بسیار کاهش یافته و در برخی موارد نیز همزمان صورت گرفته است. هر دو سیستم‌عامل عنوان اختصاصی ویژه‌ی خود را هم دارند. پس در اینجا فرقی نمی‌کند که سیستم‌عامل شما چه باشد. اگر کیفیت بالا و سرعت اجرا برایتان مهم است باید اشاره کنیم که باز هم آی‌اواس به دلیل بهینه بودن سخت‌افزار و نرم‌افزار همیشه در بخش گیم در بین افراد، محبوبیت بالایی داشته، ولی اندروید 7.0 نوقا هم چیزی از این بابت کم ندارد و هر دو پلتفرم سبک‌های پردازش گرافیکی مخصوصی را ارائه می‌کنند تا کیفیت نهایی بازی‌ها و گرافیک‌ها خیره‌کننده‌تر شود.

    در آی‌اواس متال را داریم که باعث می‌شود گرافیک در بازی‌های موبایلی این سیستم‌عامل بسیار عالی به‌نظر برسد. از طرف دیگر اندروید نیز با معرفی ولکان گام مهم و بزرگی در ارائه‌ی تجربه‌ی گرافیکی بهتر برداشته و اگر یک بازی مثل آسفالت اکستریم را روی آیفون 7 یا گلکسی اس 7 اجرا کنید فرق چندانی بین آن‌ها مشاهده نخواهید کرد.

    پس مهم‌ترین نکته برای انتخاب یک سیستم‌عامل از دید یک گیمر موبایلی، عنوان اختصاصی هر سیستم‌عامل است. در نتیجه باید ببینید که آیا بازی‌های اختصاصی هر سیستم‌عامل برای شما اولویت زیادی دارند یا نه و بر همین اساس یک تیک سبز به نفع اندروید یا آی‌اواس بزنید. اگر بازی‌های اختصاصی برایتان اهمیت ندارد نیز کلا بی‌خیال این سوال شوید و امتیاز این سوال را ممتنع در نظر بگیرید.

    آیا به مدیریت فایل حرفه‌ای نیاز دارید؟

    مدیریت آسان فایل‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند است. سر راست بگوییم که اندروید مدیریت فایل را بسیار آسان کرده و شما می‌توانید تقریبا تمام فایل‌های موجود روی حافظه‌ی دستگاه‌های اندرویدی را به‌راحتی مدیریت کنید. اما در طرف دیگر آی‌اواس در حالت پیش‌فرض (جیلبریک نشده) بخش مشخصی را برای مدیریت فایل‌ها در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. شاید اکنون بگویید آی‌اواس نیز اپلیکیشن‌ها و روش‌های خاص خود را برای مدیریت فایل ارائه می‌دهد و این حرف تا حدودی هم درست است. اما اگر منصفانه بخواهیم به موضوع نگاه کنیم، اندروید از نظر ارائه‌ی قابلیت‌ها همیشه عملکرد بهتری داشته و اصولا شخصی‌سازی در این سیستم‌عامل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها محسوب می‌شود. شما با خرید هر دستگاهی که سیستم‌عامل اندروید را اجرا می‌کند، یک اپلیکیشن مدیریت فایل پیش‌فرض نیز در اختیار خواهید داشت که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی کارهای مختلفی روی فایل‌ها و پوشه‌های موجود روی حافظه‌ی ذخیره‌سازی داشته باشید.

    در این بخش بد نیست به حافظه جانبی هم اشاره کنیم؛ آیا امکان استفاده از حافظه‌ی جانبی برای‌تان اهمیت دارد؟ مسلما هیچ‌کس از این ویژگی بدش نمی‌آید، ولی بحث اینجاست که این مشخصه تا چه حد برای شما مهم باشد. با خرید محصولات مجهر به آی‌اواس شما برای همیشه باید به حافظه‌ی داخلی پیش‌فرض دستگاه‌تان اکتفا کنید و اگرچه روش‌هایی برای استفاده از فلش و حافظه‌های اکسترنال در دستگاه‌های آی‌اواسی وجود دارد اما منظور ما استفاده از کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی بدون نیاز به لوازم جانبی اضافه و مستقیما در داخل خود دستگاه است. بسیاری از پرچمداران اندرویدی امروزی و حتی گوشی‌ میان‌رده و پایین‌رده‌ی این اکوسیستم از کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس‌دی پیشتیبانی می‌کنند و بنابراین اگر این موضوع برای شما اهمیت زیادی دارد باید مجددا یک تیک سبز روی نام اندروید بزنید.

    سادگی برایتان اهمیت دارد یا امکانات زیاد؟

    یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در هنگام انتخاب یک سیستم‌عامل باید مد نظر قرار دهید این است که سادگی محیط برای شما اهمیت دارد یا امکانات زیاد و سفارشی‌سازی؟ احتمالا حدس زده‌اید که منظور ما از سادگی و امکانات زیاد چیست. سیستم‌عامل آی اواس اصولا بر مبنای ارائه‌ی یک رابط کاربری ساده که کار کردن با آن حتی برای عادی‌ترین کاربران راحت‌ باشد، توسعه داده شده و سادگی خود را تا همین حالا هم حفظ کرده است. اگرچه آی‌اواس ساده به‌نظر می‌رسد اما امکانات بسیار خوب و کاربری‌ را هم در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. اما اگر بخواهیم امکانات و قابلیت‌های شخصی‌سازی را مد نظر قرار دهیم واقعا اندروید یک سر و گردن بالاتر از آی‌اواس قرار می‌گیرد، چرا که ماهیت این سیستم‌عامل اینگونه است. اندروید امکانات بسیار بیشتری را به‌خصوص برای شخصی‌سازی محیط کاربری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شما می‌توانید با نصب یک لانچر حتی محیط اندروید را شبیه به آی‌اواس کنید! اما در آی‌اواس این‌کار در حالت پیش‌فرض امکان‌پذیر نیست. اگر دستگاه اندرویدی خود را روت کنید حتی امکانات و شخصی‌سازی‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته با جیلبریک کردن آی‌اواس هم می‌توان یکسری شخصی‌سازی‌های محدود انجام داد، ولی مقایسه این دو سیستم‌عامل از این دیدگاه به درستی قابل انجام نیست.

    ماهیت هر سیستم‌عامل باعث شده تا یکسری مزایا و معایب داشته باشد. در نهایت ببینید که از امکانات زیاد خوشتان می‌آید یا دوست دارید محیط سیستم‌عامل موبایلی‌تان ساده باشد و تمایلی به امکانات اضافه و غیر کاربردی ندارید. در نتیجه حالا می‌توانید با توجه به پاسخ خود یک تیک سبز دیگر روی نام اندروید یا آی‌اواس بزنید.

    به آپدیت بودن سیستم‌عامل موبایلی‌تان چقدر اهمیت می‌دهید؟

    اگرچه گوگل نیز در طی چند سال اخیر همیشه سعی کرده تا سیستم‌عامل اندروید را به‌روز و امن نگه‌دارد، با این وجود باز هم به دلیل ساختار خاص این سیستم‌عامل نسبت به آی‌اواس این فرآیند را به نحوی متفاوت انجام می‌دهد. همانطور که می‌دانید کمپانی‌های مختلف اندروید را آنطور که خود می‌خواهند سفارشی‌سازی می‌کنند و همین امر  سبب می‌شود تا پس از ارائه‌ی به‌روزرسانی اندروید توسط گوگل، هر شرکت دیگری خود به طور جداگانه آپدیت‌های جدید را برای محصولاتش آماده کند. این مورد نهایتا باعث می‌شود تا کاربران اندروید مجبور باشند زمان بیشتری را برای دریافت آپدیت‌ها صبر کنند.

    البته اگر از دارندگان گوشی‌های هوشمندی هستید که اندروید خالص را اجرا می‌کنند احتمال اینکه آپدیت‌های این سیستم‌عامل زودتر برای شما ارائه شوند نیز وجود دارد. در این بین می‌توان به گوشی‌های هوشمند سری نکسوس و جدیدا پیکسل گوگل اشاره کرد که همیشه جدیدترین آپدیت‌های اندروید را بلافاصله پس از انتشار توسط گوگل دریافت می‌کنند.

    البته باید این را هم در نظر داشته باشید که اگر گوشی‌هوشمند اندرویدی‌تان را تحت قرارداد اپراتورها خریداری کنید باید مدت بیشتری برای دریافت به‌روزرسانی‌ها صبر کنید چرا که پس از شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی، اپراتورها نیز باید تغییرات مد نظر خود را پیش از انتشار آپدیت‌ها روی سیستم‌عامل یاد شده اعمال کنند.

    در طرف دیگر آی‌اواس به دلیل اختصاصی بودن، همیشه به محض انتشار نسخه‌ی جدید برای تمامی دستگاه‌های سازگار در دسترس قرار می‌گیرد. شما با خرید یک آیفون و یا یک آیپد یا آیپاد تاچ می‌توانید سال‌ها از به‌روزرسانی‌های جدید سیستم‌عامل آی‌اواس بهره ببرید و جدیدترین پچ‌های امنیتی و به‌روزرسانی‌ها را سریعا دریافت کنید.

    بنابراین اگر به آپدیت سریع سیستم‌عامل موبایل خود اهمیت زیادی می‌دهید یا باید به سراغ یکی از گوشی‌های پیکسل گوگل بروید یا آیفون را انتخاب کنید. در هر صورت باز هم سرعت انتشار آپدیت‌ها در آی‌اواس نسبت به اندروید بیشتر است.

    نتیجه‌گیری

    حالا ببینید که روی نام هر سیستم‌عامل چند تیک سبز رنگ وجود دارد و در اینجا می‌توانید بر اساس نیازهای مهم و شخصی خود یکی از سیستم‌عامل‌های مورد بحث را انتخاب کنید. حال مشخص می‌شود که اندروید بیشتر برای شما مناسب است یا سیستم‌عامل آی‌اواس. البته مسلما این راهنما خیلی جامع و کامل نیست و اصولا نمی‌توان راهنمای کاملی را در این رابطه نوشت یا باید مطلبی بسیار طولانی و سنگین در این‌باره به رشته‌ی تحریر درآورد.

    بنابراین باید توجه داشته باشید که هدف این مقاله در نظر گرفتن مهم‌ترین جنبه‌های استفاده از سیستم‌عامل‌های موبایلی بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر