"اندروید" آمد و "آی او اس" در راه است

عصر کالا- تلفن همراه (موبایل) به عنوان وسیله ای که در حال حاضر بیشترین وقت بشر را به خود اختصاص داده است از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر وسایل ارتباطی برخوردار است. به همین بهانه به بررسی آخرین نسخه از دو سیستم عامل پرکاربرد دنیا یعنی ios و android خواهیم پرداخت.

"اندروید" آمد و "آی او اس" در راه است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از  خبرنگار اتاق خبر 24:
    در عصر ارتباطات و تکنولوژی، درست زمانه ای که در آن قرار داریم، ناگزیر با وسایل ارتباطی و ملزومات آن سرو کار خواهیم داشت. اگه تا دیروز حرف از این بود که هرکسی استفاده از رایانه را بلد نباشد بی سواد تلقی میشود، امروز دیگر صحبت بر سر توانایی ادامه دادن به حیات بدون رایانه و استفاده از آن است. رایانه به عنوان مهمترین مصداق تکنولوژی آن روز در ضرب المثل جای گرفت و امروز شاهد آن هستیم که رایانه های کوچک و بزرگ به معنای مظاهر تکنولوژی با همه ی بخش های زندگی روزمره ما سروکار دارند و اجتناب ناپذیر هم هستند.

    تلفن همراه (موبایل) به عنوان وسیله ای که در حال حاضر بیشترین وقت بشر را به خود اختصاص داده است از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر وسایل ارتباطی برخوردار است. به همین بهانه به بررسی آخرین نسخه از دو سیستم عامل پرکاربرد دنیا یعنی ios  و android خواهیم پرداخت.

    Android***

    بیایید به روند توسعه اندروید نگاهی بیاندازیم. این سیستم‌عامل در سه سال گذشته نُه نسخه مهم را ارائه کرده است: نُه! جالب اینکه سیستم‌عامل ویندوز در این 25 سال تنها ده نسخه مهم را عرضه کرده است. باید این نکته را بپذیریم که در دنیای فناوری هیچ سیستم‌عامل یا نرم‌افزار کاربردی این چنین روند پرسرعتی را در تکوین، تجربه نکرده است و اندروید در مرکز این دگرگونی، سریع‌تر از همه بوده است.

    تاریخچه

    گوگل در نوامبر سال 2005 شرکتی به نام Android را خرید، شرکت کوچکی که نرم افزار برای تلفن های همراه می‌ساخت، اما این موضوع را اعلام نکرد تا در نیمه دوم سال 2007 که رسما اعلام کرد، قرار است سیستم عامل متن باز برای تلفن‌های همراه منتشر کند.

    کمپانی گوگل در سال 2008 اولین نسخه اندروید را ارائه کرد. شاید دست‌اندرکاران این کمپانی در آن زمان خودشان نیز تصور نمی‌کردند که روزی این محصول متن‌باز به فراگیرترین سیستم‌عامل موبایل تبدیل شود. در این مقاله نگاهی تقریبا مفصل به روند توسعه اندروید خواهیم داشت و سیر تکامل قابلیت‌های آن را از اولین تا آخرین نسخه آن یعنی آبنبات پاستیلی 4.2 شرح خواهیم داد. لازم به ذکر است که منبع اصلی تا نسخه 4.1 را پوشش داده بود و بخش مربوط به نسخه 4.2 توسط تیم زومیت گردآوری شده است. تلاش خواهیم کرد تا در آینده نیز با معرفی نسخه‌های جدید اندروید، این مقاله را بروزرسانی کنیم. پس بیایید ببینیم که چطور ایده‌ی کودکی اندی روبین سر از دنیای فناوری و گوشی‌های تلفن‌ همراه درآورده است.

    اولین اندروید

    دوران اندروید به طور رسمی از 22 اکتبر 2008 میلادی، زمانی که گوشی T-Mobile G1 در ایالات متحده عرضه شد، آغاز گردید. در ابتدای امر، بسیاری از قابلیت‌هایی که نمی‌توان اندروید را بدون آنها متصور بود در این گوشی وجود نداشت. برای نمونه می‌توان به فقدان صفحه کلید مجازی (لمسی)، قابلیت چند لمسی، برنامه‌های کاربردی حرفه‌ای و... اشاره کرد، اما همین گوشی سنگ‌بنایی شد تا امروزه با اندرویدی چنین پیشرفته سروکار داشته باشیم.

     

    android-history-1.jpg

    نخستین بروزرسانی اندروید سه ماه پس از عرضه گوشی G1 در فوریه 2009 میلادی صورت پذیرفت. نسخه 1.1 را نمی‌توان به هیچ وجه محصولی نوآورانه دانست؛ بلکه بیشتر به مثابه وصله‌های نرم‌افزاری برای بهینه‌سازی سیستم و رفع باگ‌های آن بود. از طرف دیگر این نسخه توانایی اندروید را برای بروزرسانی بی دردسر به خوبی نشان داد. همین قابلیت پیش‌پا افتاده در زمان عرضه نسخه‌ی 1.1 یکی از نقاط قوت اندروید به حساب می‌آمد که تا به امروز نیز همچنان ادامه دارد، چرا که سایر سیستم‌عامل‌های موبایل فاقد قابلیت مشابهی بودند.

    کیک یزدی، پیراشکی، نون خامه ای، ماست بستنی، نان زنجبیلی، شانه عسل، ساندویچ بستنی، آبنبات پاستیلی، کیت کت، آبنبات چوبی، مارشمالو و این آخری ها هم "نوقا" آخرین ورژن اندروید است که تازه وارد عرصه رقابت با همتای خود یعنی آی ا اس شده است که بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

     

    همه چیز راجع به "نوقا"؛ برگ برنده اندروید

    اندروید نوقا، هفتمین نسخه از سیستم‌عامل اندروید است که در ابتدا در تاریخ 19 اسفند سال 1394 در قالب یک نسخه‌ی بتا منتشر شد و انتشار رسمی آن نیز از 1 شهریور 1395 آغاز شد. این نسخه از سیستم‌عامل در ظاهر تفاوت چندانی با نسخه‌ی پیشین خود ندارد؛ اما تغییرات نرم‌افزاری قابل توجهی در آن ایجاد شده است. در ادامه به مهم‌ترین تغییرات اشاره خواهیم کرد:

    چند وظیفگی بهتر

    گوگل بالاخره پس از مدت‌ها قابلیت مورد انتظار پشتیبانی از Split-Screen را با بروزرسانی اندروید نوقا به سیستم عامل محبوب خود اضافه کرد. برای بهره‌گیری از قابلیت تقسیم صفحه کافی است تا کلید مربعی Overview را در نوار ناوبری دستگاه خود نگه دارید، در این حالت بسته به آنکه به صورت عمودی یا افقی از دستگاه استفاده کنید، پنجره‌ی اصلی به بالا یا سمت چپ منتقل می‌شود و در فضای باقی‌مانده، صفحه‌ی نام‌آشنای چندوظیفگی برای به‌نمایش‌درآوردن اپلیکیشن‌های در حال اجرا، ظاهر می‌شود، در این صفحه می‌توانید اپلیکشنی را از این لیست برای اجرا در نیمه‌ی دیگر صفحه انتخاب کنید یا با زدن کلید هوم، چیز دیگری را اجرا کنید.

     

    01

    اما تغییر جزئی و بسیار کارامدی که اندروید نوقا در بخش چندوظیفگی به خود دیده، سوئیچ سریع بین دو اپلیکیشنی است که اخیرا استفاده‌ شده‌اند. انجام این کار به‌سادگی و از طریق دابل‌تپ کلید مربعی Overview صورت می‌گیرد. گوگل تعداد اپ‌هایی را که در صفحه‌ی چندوظیفگی به نمایش درمی‌آیند، کاهش داده و کلیدی را نیز با نام "clear all" برای خروج یکجا از اپلیکیشن‌های در حال اجرا، به بخش بالای این صفحه اضافه کرده است.

    اعلان‌ها

    گوگل در کنار چندوظیفگی، بخش اعلان‌ها را نیز در اندروید نوقا مورد بازنگری قرار داده و تغییراتی را به رابط آن اعمال کرده است. سرانجام در نسخه‌ی هفتم از سیستم عامل محبوب گوگل شاهد اضافه شدن سیستمی امکان پاسخ‌دهی سریع به پیغام‌ها از داخل اعلان آنها، هستیم. بنابراین اکنون در هنگام دریافت یک پیغام، با درگ کردن کارت مربوط به این پیغام در بخش اعلان‌ها، به سمت پایین، به صورت مستقیم و بدون نیاز به اجرای اپلیکیشن مرتبط، قادر به پاسخگویی به آن هستید.

     

    c20180a2-2dc3-4c8a-bcbb-00fed8367e20.jpg

    از جمله‌ی تغییرات دیگری که در بخش اعلان اندروید نوقا مشاهده می‌شود، اضافه‌شدن پنل تنظیمات سریع به قسمت بالای بخش اعلان است. بنابراین اکنون ردیفی از کلیدهایی که بیشترین استفاده را از آن‌ها دارید، به قسمت بالای اعلان‌ها اضافه شده است که همواره در هنگام سوایپ کردن از لبه‌ی بالای نمایشگر به سمت پایین، در دسترس شما خواهند بود. گوگل پس از مدت‌ها امکان تغییر ترتیب و شخصی‌سازی دکمه‌ها و صفحه‌بندی را نیز در بخش تنظیمات سریع فراهم کرده است. در اندروید نوقا بر خلاف گذشته با تپ کردن روی کلیدهای تنظیمات سریع، صرفا کلید مورد نظر فعال یا غیر فعال نمی‌شود، بلکه حین تپ کردن، پنجره‌ی جدیدی ظاهر می‌شود که در داخل آن اطلاعات و تنظیمات بیشتری به نمایش درمی‌آید.

    منوی تنظیمات جدید

    اپلیکیشن تنظیمات در اندروید نوقا، از لحاظ طراحی مورد بازنگری قرار گرفته است و اکنون شاهد دو تغییر مهم در آن هستیم؛ مورد اول اضافه‌شدن منوی همبرگری برای دسترسی ساده‌تر و سریع‌تر به بخش‌های مختلف بوده و دیگری نمایش اطلاعات مرتبه‌ی بالاتر زیر هر یک از عناوین موجود در اپلیکیشن تنظیمات است.

     

    5a081af1-6a29-47fe-9202-44d3b0ef4d0c.jpg

    در منوی تنظیمات جدید، اطلاعات ضروری هر یک از بخش‌های تنظیمات، در صفحه‌ی اصلی و در زیر بخش مربوطه به نمایش در می‌آید. در قسمت بالای منوی تنظیمات بخش جدیدی موسوم بهSuggestions اضافه شده است که در داخل آن پیشنهادهایی از قبیل استفاده از جستجوی صوتی، اضافه کردن اثر انگشت جدید و تغییر تصویر پس‌زمینه به کاربر داده می‌شود. زمانی که قابلیت‌های مختلفی مانند حالت پرواز یا Do Not Disturb را فعال می‌کنید، به صورت مداوم یک یادآور در بخش بالای منوی تنظیمات به نمایش درمی‌آید که امکان غیرفعال کردن این یادآور نیز وجود دارد.

    تغییرات جزئی

    5de62647-24ac-4bfd-9d4f-67ae1cec052d.jpg

    کیبورد جدید گوگل اکنون از تم پشتیبانی می‌کند و می‌توان با رنگ‌های مختلف یا حتی عکس آن را شخصی‌سازی کرد. اموجی‌های بیشتر با امکان پشتیبانی از چندین رنگ پوست، اضافه شده است. قابلیتی موسوم به Data Saver اضافه شده است که به کاربر امکان محدودسازی فعالیت اپلیکیشن‌ها را در حالت بهره‌گیری از اتصال داده، می‌دهد. نرم‌افزار دوربین نیز تغییراتی را به خود دیده است و اکنون در محیط دوربین، با پیچاندن گوشی همانند یک پیچ‌گوشتی، می‌توان بین دوربین جلو و عقب سوئیچ کرد.

     

    تغییرات پشت پرده

    بسیاری از قابلیت‌های جدید نوقا، شامل تغییرات پشت پرده و سیستمی مانند کامپایلر JIT برای اپ‌های ART و پشتیبانی از Vulkan API برای گرافیک سه‌بعدی است. مورد اول موجب بهبودهایی در عملکرد سیستم عامل است و مورد دوم باعث بهبود ظاهر بازی‌های اندرویدی است. گوگل در این نسخه از اندروید، امینت روند مدیریت فایل‌های مدیا را افزایش داده، رمزگذاری مبتنی بر فایل را اضافه کرده و قابلیت‌هایی را نیز برای کاربران تجاری و کسب‌وکار اضافه کرده است.

    0cda89eb-5aa6-4e31-8501-ba730c0e886b.jpg

    Doze که قابلیت ذخیره‌ی باتری در اندروید است و سال گذشته به همراه اندروید مارشمالو عرضه شده، دچار تغییراتی شده است. در گذشته این قابلیت، زمانی که گوشی یا تبلت شما بدون استفاده می‌ماند، وارد عمل شده و اپ‌های در حال اجرایی را که در حال استفاده نبودند، متوقف می‌کرد، اما اکنون قابلیت یاد شده، در هر زمان که نمایشگر گوشی خاموش است، فعال می‌شود.

     

    گوگل اندروید نوقا را نیز همانند سیستم‌عامل کروم، به دو پارتیشن برای سیستم‌عامل مجهز کرده است. این قابلیت گوگل را قادر می‌سازد تا سیستم‌عامل کاملا جدیدی را به گوشی شما ارسال کرده و آن را روی پارتیشن غیرفعال نصب کند. پس از آنکه عملیات نصب با موفقیت به اتمام رسید، بعد از اولین ریبوت، نسخه‌ی جدید آغاز به کار می‌کند و نسخه‌ی قدیمی در همان پارتیشن باقی می‌ماند تا در آینده‌ با نسخه‌ی دیگری جایگزین شود. این قابلیت امکان عرضه‌ی ساده‌تر و سریع‌تر آپدیت‌های اندروید را فراهم می‌کند، البته این مورد لزوما در خصوص دستگاه‌هایی غیر از نکسوس و پیکسل، صحت ندارد.

     

    IOS***

    بیش از 8 سال از رونمایی اولین گوشی آیفون به همراه اولین سیستم عامل اختصاصی اپل برای پلتفرم موبایل می‌گذرد. سیستم عاملی که حتی در حین معرفی با اسم خاصی معرفی نشد. در تاریخ 9 ژانویه 2007، استیو جابز فقید در سخنرانی بی نظیر خود از گوشی آیفون 2G پرده برداری کرد و نقطه عطفی در تاریخ کمپانی اپل رقم زد. در آن زمان سیستم عامل‌های مطرحی همچون سیمبین، ویندوز موبایل و بلک‌بری سلطه کاملی بر پلت فرم‌های گوشی موبایل داشتند و ظهور و به قدرت رسیدن سیستم عامل جدید به نظر امکان ناپذیر می‌آمد.

    همانطور که گفتیم این سیستم عامل در بدو کار هیچ اسمِ از پیش تعیین شده‌ای نداشت و با سادگی تمام “سیستم عامل آیفون” نام گذاری شد. این نام به مدت سه سال برای این سیستم عامل استفاده شد، تا اینکه در سال 2010 با خرید برند iOS از کمپانی سیسکو، نسخه چهارم آن با نام iOS 4 رونمایی و عرضه شد.

    برخی از سیستم عامل‌های گفته شده در سال 2007 قابلیت‌هایی همچون پشتیبانی از نسل‌های ارتباطی سوم (3G)، مالتی تسکینگ، نرم افزارهای Third Party و کپی پیست متن را ساپورت می‌کردند. این در حالی است که iPhone OS 1 بدون این قابلیت‌های کلیدی رونمایی شد. شاید برای تک تک کاربران حرفه‌ای و منتقدان دنیای دیجیتال در آن زمان، بی مزه‌ترین جوک این بود که سیستم عاملی بدون این ویژگی‌ها بتواند به موفقیت برسد و پس از 8 سال به محبوب‌ترین سیستم عامل تبدیل شود. اما در کنار محدودیت‌های گفته شده، این نسخه دارای قابلیت‌هایی بود که نوآوری محسوب نمی‌شد، اما در نوع خود بهترین بودند.

    ios-11_0090.jpg

    با وجود قابلیت‌های سخت‌افزاری صفحه لمسی آیفون و قابلیت‌های نرم افزاری iOS، نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند لمسی معرفی شد که دیگر گوشی‌های هوشمند لمسی تا به حال چنین قابلیت‌هایی نداشته و وابستگی زیادی به کلیدهای سخت افزاری داشتند. شاید به یاد داشته باشید که استیو جابز در هنگام معرفی اولین آیفون با زوم دو انگشتی که روی تصویر انجام داد با چه تشویقی از طرف حاضران روبرو شد. بله آیفون و iOS با نوآوری خاصی همراه نبودند، اما قابلیت‌های موجود را به طرز شگفت‌آوری بهبود بخشیدند.

     

    از آن روزها تا امروز که اپل در حال مقدمه چینی برای معرفی نسخه جدید سیستم عامل خود است تحولات زیادی در آن به وجود آمده است که کاربران با لمس گوشی های اپل آن را از نزدیک تجربه کرده اند.

     

    آخرین نسخه؛ شماره 11

     

    2017 دهمین سالگرد رونمایی آیفون است و به نظر می‌رسد امسال همه چیز متفاوت خواهد بود. ویژگی‌های iOS 11 و تاریخ انتشار آن از جمله این تحولات است که شما را در جریان آن قرار خواهیم داد.

     

    تا جایی که ما به خاطر داریم اپل هر سال همزمان با رونمایی آیفون جدید خود در ماه سپتامبر نسخه جدید iOS را هم منتشر می‌کرد. جالب اینجاست که اپل در سال 2017 قصد ندارد رویه معمول را در پیش بگیرد!

     

    rumors-ios-11.jpg

     

    از iOS 11 مانند iOS های قبل در خرداد ماه 1396 (ژوئن ٢۰١٧) در کنفرانس WWDC اپل پرده بردارى خواهد شد. البته در آن زمان عموم امکان استفاده از بروزرسانی را نخواهند داشت و فقط توسعه دهندگان و استفاده کنندگان از بتاهاى عمومى مى توانند این بروزرسانی را نصب کنند. هر دو نوع بروزرسانی تا زمان انتشار اصلى iOS 11 بهبود خواهند یافت اما نسخه اصلى این iOS در مهر ماه 1396 (سپتامبر ٢۰١٧) همراه با آیفون هاى جدید معرفى خواهند شد.

     

    ios_11_wis.jpg

    کدام آى دیوایس ها قابلیت بروزرسانی به iOS 11 را خواهند داشت؟

    آى دیوایس هاى زیر قابلیت بروزرسانی به iOS 10 را دارند:

        آیپد 4، آیپد ایر ١ و ٢، آیپد پرو ٩/٧ اینچ و آیپد پرو ١٢/٩ اینچ

        آیپد مینى ٢، آیپد مینى ٣ و آیپد مینى 4

        آیفون 5، آیفون 5 سى، آیفون 6، آیفون 6 پلاس، آیفون 6 اس، آیفون 6 اس پلاس، آیفون اس اى، آیفون ٧، آیفون ٧ پلاس و البته آیفون هاى جدید سال ٢۰١٧

        آیپاد تاچ نسل ششم

     

    آى دیوایس هایى که حدس زده مى شود به iOS 11 بروزرسانی شوند:

     

        آیپد ایر ١ و ٢، آیپد پرو ٩/٧ اینچ و آیپد پرو ١٢/٩ اینچ

        آیپد مینى ٣ و آیپد مینى 4

        آیفون 5 سى، آیفون 6، آیفون 6 پلاس، آیفون 6اس، آیفون 6 اس پلاس، آیفون اس اى، آیفون ٧، آیفون ٧ پلاس و البته آیفون هاى جدید سال ٢۰١٧

        آیپاد تاچ نسل ششم

    علاوه بر دستگاه هاى نامبرده شده در بالا، احتمال اضافه شدن آى دیوایس هاى آیپد پرو ٢ و آیفون ٨ وجود دارد.

     

    چه ویژگى هایى به iOS 11 اضافه خواهند شد؟

        حالت تاریک (Dark Mode)

    انتظار وجود این قابلیت در ‏iOS 10 وجود داشت اما خوب اپل آن را اضافه نکرد. این قابلیت به این شکل است که تمام صفحات سفید ‏iOS را سیاه مى کند تا به هنگام استفاده از گوشى در شب، چشم اذیت نشود. البته این قابلیت در tvOS که سیستم عامل تلوزیون اپل است، موجود مى باشد. احتمالات بسیار است که این قابلیت در ‏iOS بعدى موجود شود.

        وضعیت در دسترس بودن کانتکت ها

    شایعه شده است که اپل بر روى قابلیتى کار مى کند که نشان مى دهد مخاطب شما در دسترس مى باشد و کجاست. این قابلیت مى تواند بدون نیاز به اینترنت و فقط با سیگنال هاى سیمکارت گوشى در دسترس بودن آنها و حتى مکان جغرافیایى آنها بر روى نقشه نشان دهد. البته اینها همه حدس و گمان است و تنها راه دانستن حقیقت، منتظر ماندن تا کنفرانس سال 1396 (٢۰١٧) اپل است.

     

        Smart WiFi

    گوشى Huawei P9 تنها گوشى مى باشد که چنین قابلیتى دارد. این ویژگى به این شکل است که گوشى به صورت خودکار واى فاى گوشى را خاموش و روشن مى کند تا از مصرف بیهوده باترى جلوگیرى شود. گوشى مکان هایى را که در آن شما از وایرلس استفاده مى کنید به خاطر مى سپارد و در آن مکان ها به طور خودکار واى فاى گوشى را روشن مى کند و به محض دور شدن از آنها، واى فاى گوشى را خاموش مى کند.

    این قابلیت در مصرف بهینه باترى موثر است و از اپل انتظار افزودن چنین قابلیتى به ‏iOS 11 مى رود.

     

        تغییر دادن رزولوشن ویدیو در اپ دوربین iOS

    یک مورد آزار دهنده که در iOS وجود دارد، این است که شما نمى توانید کیفیت ویدیو را در برنامه دوربین انتخاب کنید و مجبورید تا به داخل تنظیمات گوشى رفته و از آنجا اقدام به تغییر آن بکنید.

    این تغییر کوچک اما کارآمد مى تواند تاثیر مثبتى بر روى کاربران iOS داشته باشد. فرض کنید بتوانید با زدن بر روى یک گزینه کوچک در داخل دوربین، کیفیت آن را تغییر بدهید.

        مخاطبان مورد علاقه در برنامه Contacts در iOS 11

    یک تغییر بزرگ که از iOS 11 انتظار مى رود، امکان نشان دادن مخاطبان مورد علاقه در برنامه Contacts است. این ویژگى هم اکنون فقط در برنامه Phone موجود است.

     

        شخصى سازى Control Center

    اکثر ما از کنترل سنتر براى باز کردن برنامه ماشین حساب و یا حتى براى روشن کردن قابلیت Do not disturb استفاده نمى کنیم. انتظار مى رود تا بتوان در iOS 11 کنترل سنتر را شخصى سازى کرد. براى مثال به جاى برنامه ماشین حساب، برنامه اینستاگرم و یا تلگرم را قرار داد و یا امکان روشن کردن دیتا از طریق کنترل سنتر وجود داشته باشد. به هر حال این قابلیت سال هاست که از اپل درخواست شده است ولى مثل اینکه اپل گوش شنوایى ندارد.

     

    اندروید یا آی او اس

     

    با در نظر گرفتن برخی از ویژگی‌های مشترک iOS و اندروید و برخی از ویژگی‌های منحصر بفرد هر یک از این سیستم عامل‌ها، هر کدام توانسته‌اند بخش خوبی از بازار گجت‌ها را تصاحب کنند. اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد، اجرا شدن هر کدام از این سیستم عامل‌ها روی دستگاه‌هایشان می‌باشد. همانطور که می‌دانید، iOS فقط و فقط روی گجت‌های اپل که همیشه جزو محصولات بالارده بازار هستند، اجرا می‌شود. و این در حالی است که سیستم عامل متن باز اندروید روی تمامی گجت‌ها با قدرت‌های پردازشی و قیمت‌های خرید متفاوت عرضه می‌شود. پس در نتیجه هرگاه سخن از iOS هست، ذهن‌مان به سمت آیفون، آیپد، آیپُد و به تازگی ساعت‌های هوشمند اپل می‌رود.

     

    هر کدام از این سیستم عامل‌ها برتری‌هایی نسبت به یکدیگر دارند که برای مثال می‌توان به مصرف بهینه iOS از منابع دستگاه و متن باز بودن اندروید با دامنه انتخاب وسیعی از دستگاه‌ها اشاره کرد. اما واقعیت امر این است که این بحث کلیشه‌ای بیشتر از آن که به بحث فنی مربوط باشد، بیشتر به سلیقه کاربر و طرز تفکر آن وابسته است. برخی از کاربران این دنیای بی حد و مرز بدون آگاهی از دلایل فنی و فقط و فقط بخاطر اسم اپل به سمت iOS و اپل کشیده می‌شوند!!!

     

    اپل اندروید

    نبرد غول ها و اقبال مردمی

    به‌تازگی موسسه تحقیقاتی گارتنر (Gartner) جدیدترین آمار از سهم سیستم عامل های مختلف در بازار گوشی های هوشمند را منتشر کرده که همانند گذشته، باز هم شاهد یکه‌تازی اندروید و آی او اس هستیم.

     

    هرچند، وضعیت انحصاری اندروید در سال‌های اخیر به نوعی هنجار میان کاربران تبدیل شده است و نباید انتظار جهش ناگهانی بازار را داشته باشیم. با این‌حال سهم بازار اندروید و آی او اس در سه ماهه دوم سال 2015 حدود 96.8 درصد بود که این روند افزایشی، جدیت اپل و گوگل برای تصاحب کامل بازار گوشی های هوشمند را نشان می‌دهد.

     

    از مجموع 431.5 میلیون گوشی هوشمندی که در سه ماهه پایانی سال 2016 به فروش رسید، 352 میلیون دستگاه (81.7 درصد) از آنها به سیستم عامل اندروید مجهز شده و 77 میلیون دیگر (17.9 درصد) نیز از آی او اس بهره می‌برند. علاوه بر این، آمار گارتنر وضعیت بسیار بد سیستم عامل های ویندوز و بلک بری را نیز به تصویر کشیده که در آن، مایکروسافت با آخرین ویرایش از سیستم عامل خود، تنها 0.3 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. سهم کمپانی بلک بری نیز با فروش 200 هزار دستگاه گوشی موبایل، 0.0 درصد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر