نسخه بعدی اندروید ایمن‌تر می‌شود؟

عصر کالا- نسخه بعدی سیستم عامل اندروید ( android P) امنیت سایبری بالاتری را برای کاربران گوشی‌های اندرویدی به ارمغان خواهد آورد.

نسخه بعدی اندروید ایمن‌تر می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، این روزها خبرهای بسیاری از گوشه و کنار جهان درباره هک شدن حساب‌های شخصی، اینترنتی و حملات سایبری به گوشی‌های هوشمند بخصوص گوشی‌های اندرویدی به گوش می‌رسد و این امر امنیت اطلاعات محرمانه و خصوصی سازمان‌ها، دولت‌ها و کاربران بسیاری را زیر سوال برده است.

    با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری از سوی هکرها، کشورهای مختلف زیادی در سراسر جهان هدف این گونه حملات قرار گرفته‌اند و آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آمار حملات سایبری و هک در سال گذشته میلادی 2017، به اوج خود رسیده است.

    موسسه پیش‌بینی بدافزارها در سال 2018 به نام سوفولب (SophosLabs) اعلام کرده است همانطور که در سال 2017 سیستم‌های عامل ویندوز، لینوکس و اندروید از جمله بیشترین سیستم‌های عاملی بوده‌اند  که مورد حملات سایبری و هک قرار گرفته‌اند، در سال 2018 نیز سیستم‌های عامل مذکور جزو آسیب‌پذیرترین‌ها خواهند بود.

    اما به نظر می‌رسد گوگل – شرکت توسعه و ارائه دهنده سیستم عامل اندروید – به تازگی اعلام کرده است که در نسخه بعدی این سیستم عامل محبوب و پرطرفدار که اندروید پی نام دارد، این آسیب‌پذیری و ضعف‌های امنیتی به کلی از میان خواهد رفت و می‌توان گفت که امنیت سایبری بالایی را برای کاربران اندرویدی به ارمغان خواهد آورد.

    تاکنون در صورتی که کاربران یک اپلیکیشن حاوی بدافزار و ویروس را نصب و دانلود می‌کردند،   گوشی اندرویدی‌شان دچار مشکل می‌شد و امنیت آن‌ها را به مخاطره می‌انداخت چراکه به گفته کارشناسان امنیتی، این بدافزارها با استفاده از روزنه‌های امنیتی در اندروید، از طریق میکروفون یا دوربین گوشی قادر هستند از صدا و تصویر کاربران جاسوسی کرده و اطلاعات محرمانه و خصوصی آن‌ها را افشا کنند.

    اما حالا گوگل به کاربران اندرویدی این نوید را داده است که نسخه بعدی سیستم عامل اندروید که به اختصار اندروید پی نام گرفته است و احتمالا در اواسط سال جاری 2018 میلادی معرفی می‌شود، دیگر چنین اجازه‌ای به بدافزارها و هکرها نخواهد داد، چراکه این سیستم عامل از فعالیت اپلیکیشن‌ها و بدافزارهایی که کار خاصی انجام نمی‌دهند و صرفا از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گوشی سوءاستفاده می‌کنند، جلوگیری بعمل می آورد.

    به گفته یکی از مدیران ارشد گوگل، این قابلیت به منظور افزایش امنیت سایبری و اطمینان بخشی به کاربران اندرویدی به نسخه آتی سیستم عامل اندروید افزوده شده است.

    به گفته وی، اندروید پی در صورت مشاهده چنین بدافزارهایی علاوه بر اینکه جلوی فعالیت آن را بلافاصله می‌گیرد، آن را برای همیشه غیرفعال کرده و از کاربر نیز  حذف و Uninstall کردن اپلیکیشن آلوده و مخرب مربوطه را  درخواست می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر