کلاه هوشمند تشخیص خواب در خدمت ایمنی معادن

عصر کالا- کلاه هوشمند تشخیص خواب ابزاری جدید است که در معادن به کمک افزایش ایمنی آمده است. در ادامه به بررسی این گجت هوشمند می پردازیم؛ با کلیک همراه باشید.

کلاه هوشمند تشخیص خواب در خدمت ایمنی معادن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از کلیک، تاکنون هر کس بارها به خواب ، این پدیده مرموز حیات ، فکر کرده است و محققین زیادی به مطالعه این پدیده علاقمند و به آن مشغولند.چالش بزرگی که درمعادن و در محیط های صنعتی وجود دارد ساعت های طولانی کار  و شیفت های شبانه است. این چالش موجب بروز خستگی در کارکنان معادن و محصوصا اپراتور ها و رانندگان وسایل نقلیه و ابزارها و ماشین الات سنگین در معادن میشود که میتواند موجب بروز سوانح جبران ناپذیر شود. این حوادث در اثر خواب آلودگی اپراتور ها و رانندگان می تواند با خروج وسایل نقلیه از جاده و یا عدم کنترل صحیح ماشین آلات سنگین و یا برنده رخ دهد.

    تشخیص به هنگام خواب آلودگی توسط سیستم های Real time که قابلیت نظارت بر سطح هوشیاری رانندگان را داشته باشد، ضروری به نظر می رسد. بنابراین در جهت ارزیابی درست و دقیق سطح هوشیاری افراد باید از مشخصه های حیاتی قابل اطمینانی استفاده گردد، که بتواند به درستی میان فرد هوشیار و خواب آلود تمایز قائل شود.

    با وجود تحقیقاتی که در زمینه تشخیص خواب آلودگی با استفااده ازسیگنال های مغزی انجام شده است اما مسئله تشخیص خواب آلودگی همچنان یک چالش جدی برای محققان به شمار می آید چراکه هنوز یک روش قابل اطمینان برای تشخیص خواب آلودگی وجودندارد.به دلیل ماهیت غیر خطی سیستم های بیولوژیکی اخیراًاستفاده از روش ها ی غیر خطی در پردازش سیگنال هایفیزولوژیکی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

    فعالیت الکتریکی مغز (EEG) کلید معما
    از زمان کشف فعالیت الکتریکی مغز (EEG) تاکنون، این سیگنال مهمترین وسیله تشخیص شرایط و حالات مختلف مغز در شرایط مختلف فیزیولوژیک از جمله خواب بوده است . براساس شکل سیگنال EEG، مراحل هوشیاری انسان به 6 مرحله تقسیم شده است و مطالعه این مراحل از نظر کلینیکی برای تشخیص افتراقی بعضی از انواع بیماریها بسیار مهم است و این مطالعه معمولا” در لابراتوارهای خواب ، با ثبت EEG و چند پتانسیل حیاتی دیگر و مرحله‌بندی مشهودی خواب از روی نوارها انجام می‌شود. با پیشرفت کامپیوترها و گسترش کاربرد آنها، راه برای آنالیز اتوماتیک EEG و تفکیک اتوماتیک مراحل خواب باز شده است.

    راه حل استارتاپی هوشمند
    راه حل ارائه شده توسط یک تیم استارتاپی برای  چالش خواب الودگی رانندگان و اپراتور ها در معادن  یک کلاه هوشمند تشخیص دهنده خواب آلودگی ا بر مبنای فناوری EEG ست.در این کلاه هوشمند  یک نوار تشخیص دهنده سطح هوشیاری به یک اپلیکیشن هشدار دهنده روی گوشی تلفن همراه مسئولین ایمنی معادن و مسئولین نظارتی متصل شده است و هر گاه سطح هوشیاری از میزان معینی کمتر میشود با اعلام خطر در مرکز ایمنی معدن از بروز فاجعه جلوگیری میشود.نکته حالی این کلاه هوشمند این است که به سادگی در هر کلاهی قابل جاگذاری است .

    سیستم اصلی این کلاه هوشمند تحلیل و پایش فعالیت ها و امواج مغزی است. امواج اندازه گیری شده با استاندارد های ایجاد شده بر اساس 30 سال مطالعه دقیق فعالیت مغز تطابق داده میشوند تا بتوان وضعیت هوشیاری را بر اساس آن تشخیص داد.فرکانس های دلتا،تتا،بتا و آلفا در EEG توسط این کلاه هوشمند ثبت شده و  مورد بررسی قرار می گیرند.این کلاه هوشند با کمک یک الگوریتم یادگیرنده امکان شناسایی و تعیین سطح هوشیاری را فراهم می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر