گمرک هشت برنامه برای حمایت از تولید پوشاک داخل تدوین کرد

عصر کالا- گمرک ایران از در دستورکار قرارگرفتن هشت برنامه برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاک خبرداد و اعلام کرد:حسابرسی برندهای معروف پوشاک و اجرای شماره بارکد و شناسه کالا در دستور کار گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارگرفته است.

گمرک هشت برنامه برای حمایت از تولید پوشاک داخل تدوین کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری  «عصرکالا» به نقل از لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» از گمرک جمهوری اسلامی ایران، گمرک با هدف حمایت از تولید ملی حسابرسی پس از ترخیص را درباره برخی برندها اجرایی می‌کند تا مشخص شود پوشاک موجود در بازار برخی برندهای معروف آیا پس از طی تشریفات کامل گمرکی وارد کشور شده یا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و با دور زدن قانون وارد شده اند تا در نخستین فرصت نسبت به جریمه‌های سنگین این برندها اقدام شود.
    براساس این گزارش، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است تنها پس از ثبت برند انواع پوشاک توسط نمایندگی نسبت به ثبت سفارش اقدام کند.
    یکی دیگر از برنامه های حمایتی گمرک جلوگیری از نصب تابلوهای تبلیغاتی برای شرکت‌هایی است که نمایندگی ندارند که می‌تواند در کاهش سوءاستفاده از برندهای معروف پوشاک مؤثر باشد.
    براساس این گزارش شماره بارکد (GTIN) و شناسه کالا برای شفافیت هر چه بیشتر واردات پوشاک اجرایی خواهد شد و نمایندگی‌ها مکلف به ثبت قیمت رسمی ارائه شده از شرکت مادر که صحت آن به تایید مقام های صلاحیت‌دار کشور مبدأ (اتاق بازرگانی) و رایزن جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدا رسیده باشد، هستند و به هنگام اخذ گواهی ثبت نمایندگی از مرکز اصناف (قبل از واردات کالا) باید شناسه لازم را در سامانه TSC اخذ و به گمرک اجرایی ارائه کنند.
    یکی دیگر از برنامه های مهم آن است که ثبت سفارش پوشاک باید به نام دارنده گواهی فعالیت نمایندگی باشد و در هنگام اظهار پوشاک به گمرک مشخصات کالای وارداتی و نشان تجاری پوشاک ثبت شود.
    ارزش انواع پوشاک با برندهای مربوط باید در سامانه TSC گمرک ایران برمبنای هر ثوب تعیین و اعلام شود.
    این گزارش حاکی است با توجه به پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک انتظار می‌رود با همکاری و هماهنگی بیشتر سازمان و نهادها روند کاهش قاچاق پوشاک خارجی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی سرعت بیشتری به خود بگیرد.
    گمرک ایران پیش از این نیز در بخشنامه های جداگانه ای ورود پوشاک از محل رویه های ملوانی، گذرمرزی و یا با درخواست سازمان ها و یا در پوشش مصوبه های کار ویژه مرز را ممنوع اعلام کرده بود.
    همچنین گمرک ایران در بخشنامه دیگری به گمرک های سراسرکشور اعلام کرد تا در مبادی ورودی مناطق آزاد مستقر و پس از اقدام های لازم نسبت به ارزشگذاری کالاهای وارده به مناطق آزاد اقدام و بر اساس ارزش اعلامی گمرک وفق مقررات مناطق آزاد نسبت به اخذ عوارض اقدام کنند که یکی از محورهای اصلی این بخشنامه پوشاک است.
    همچنین مقرر شده در مناطق آزاد بر اساس موافقتنامه تجارت ترجیحی پوشاک وارداتی از ترکیه تنها به صورت تجاری و بدون اعمال هر گونه تخفیف منطقه و رعایت شرایط عمومی صادرات و واردات کشور و سایر مقررات و بخشنامه های مربوطه و نیز داشتن گواهی مبدا و همچنین حمل مستقیم از کشور ترکیه ، پس از انجام تشریفات گمرکی نسبت به ترخیص پوشاک اقدام گردد.
    جلسه بررسی راهکارهای حمایتی گمرک از تولید کنندگان پوشاک با حضور اعضای انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شد.
    در این جلسه که به ریاست رئیس کل گمرک ایران برگزار شد، نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعضای انجمن تولیدکنندگان صنایع نساجی، اتحادیه پوشاک و مدیران کل ستادی گمرک نیز حضور داشتند.
    پیشتررئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گردش مالی صنعت پوشاک را سالانه 400 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: صنعت پوشاک با کمترین هزینه می تواند اشتغال و درآمد فراوان ایجاد کند و در این زمینه برترین صنعت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر