هشدار گمرک درباره قاچاق ارز

عصر کالا- گمرک ایران درخصوص خروج ارز مسافری بیش از مبلغ مجاز و بدون مجوز هشدار داد.

هشدار گمرک درباره قاچاق ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, بر اساس تصمیمات ارزی اتخاذ شده توسط بانک مرکزی مقدار مجاز ارز همراه مسافر هنگام خروج از کشور از 10 هزار یورو به 5000 یورو کاهش یافته است.

    در سال گذشته بود که با اصلاح دستورالعمل اجرایی "ضوابط ناظر بر ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر"، مبلغ قابل حمل برای خروج از کشور تعریف شد به طوری که در راستای اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اعلام شد که سقف خروجی و ورودی ارز 10 هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها است و بیش از این مبلغ ممنوع بوده و پولشویی محسوب می‌شود.

    اما در تازه‌ترین بازنگری که در روابط ورود و خروج ارز مسافری انجام شده، مبلغ قابل حمل تا 50 درصد کاهش یافته است و بر این اساس خروج ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام همراه مسافر مجموعا تا سقف5000  یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای هوایی و تا سقف مبلغ 2000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی مجاز است.

    این در حالی است که حجم مجاز ورود ارز به کشور کماکان همان 10 هزار یورو است.

    در همین رابطه گمرک جمهوری اسلامی ایران به ایسنا اعلام کرد که در صورت اقدام مسافر برای خروج ارز از کشور بدون مجوز و بیش از سقف تعیین شده، طبق قانون با فرد متخلف برخورد می‌شود.

    در این راستا ممکن است افرادی به دلایل مختلف تصمیم به خروج ارز از کشور بیشتر از 5000 هزار یورو کنند که در این موارد اقدام اولیه گمرک، هشدار به این‌گونه مسافران است که افراد به هر دلیلی که بخواهند ارز بیشتری را از کشور خارج کنند، باید از طریق شعب ارزی بانک ملی، ارز مربوطه را اظهار و در صورت اخذ مجوز اقدام به خروج ارز کنند.

    به گفته یک مقام مسئول در گمرک ایران، در صورتی که فردی بدون اظهار ارز خود، بخواهد آن را از کشور خارج کند، مشمول قانون قاچاق ارز شده و ضمن ضبط ارز مذکور، پرونده قضایی قاچاق ارز برای فرد خاطی تشکیل می‌شود.

    البته ارز همراه مسافر به مقدار کمتر از 5000 یورو یعنی تا سقف مجاز نیازی به اظهار ندارد، اما در صورت همراه داشتن مبلغ مضاف بر این مقدار، فرد باید حتما ارز خود را اظهار کرده و برای خروج آن مجوز بگیرد.

    به گفته این مقام مسئول در گمرک، نوع بررسی ارز حمل‌شده توسط مسافر از طریق بازرسی فیزیکی و بررسی ایکس‌ری انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر