سامانه ردیاب لنج ها زمینه ساز مبارزه با قاچاق است

عصر کالا- سخنگوی فراکسیون بنادر، دریانوردی و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: نصب سامانه ردیاب برای نظارت بر ترددهای دریایی موجب نظارت بر عملکرد و فعالیت لنج های تجاری و شناورهای سنتی و مقابله با قاچاق می شود.

سامانه ردیاب لنج ها زمینه ساز مبارزه با قاچاق است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا, محمدمهدی مفتح شیوه عملکرد این سامانه را بر مبنای مصرف سوخت شناور اعلام کرد.

    مفتح مصوبه دولت برای نوسازی شناورهای سنتی را سبب افزایش ضریب ایمنی و کاهش مصرف سوخت ارزیابی کرد و افزود: ارائه تسهیلات گمرکی و بندری به لنج های تجاری و شناورهای سنتی هنگام پهلوگیری، تخلیه و بارگیری با سودآوری خوبی همراه است؛ زیرا تردد و ترافیک کالا را افزایش می دهد و موجب رونق اقتصادی بنادر می شود.
    نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه هیات دولت مبنی بر اصلاح تدوین آیین نامه واردات کالا توسط ملوانان شناورهای سنتی با ظرفیت کمتر از ٥۰۰ تن و لنج های تجاری و نوسازی آنها گفت: یکی از شبهه های مطرح شده در مورد فعالیت لنج های تجاری و شناورهای سنتی پدیده قاچاق است که با اصلاح تدوین آیین نامه واردات کالا می توان برای مقابله با پدیده قاچاق گام برداشت.
    به گفته وی، شناورهای دریایی سنتی و لنج های تجاری با ظرفیت کمتر از ٥۰۰ تن نقش قابل توجهی در صادرات، واردات و بازرگانی دارند و می توانند اشتغال آفرینی بالایی برای کشور داشته باشند.
    نهم خردادماه هیات دولت آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن (لنج تجاری) و ساماندهی و نوسازی آنها را اصلاح کرد.
    این شناورهای دریایی در صورت زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی بودن ملوانان شاغل در آن شناور، مجازند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر 6نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف 150 میلیون ریال از معافیت ملوانی شامل معافیت از پرداخت حقوق ورودی و سایر وجوهی که به موجب قانون و مقررات، گمرک مسوول وصول آن است، استفاده کنند.
    حمل کالا از مبدا بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان به گمرکات مجاز به اعمال مقررات ملوانی فقط برای شناورهای دریایی سنتی زیر 500 تن مشمول تخفیف مجموع سود بازرگانی به میزان 20 درصد است.
    دولت همچنین مالکان شناورها را موظف کرد طبق برنامه زمان‌بندی کمیته متشکل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت نفت، نسبت به نصب سامانه فنی ردیاب برای کنترل مصرف سوخت بر مبنای مسافت طی شده و نظارت بر ترددهای دریایی اقدام کنند.
    حدود 9 هزار و 485 فروند شناور با ظرفیت بیش از یک هزار تن در کشور فعالیت دارند که بخش عمده آنها به لنج های تجاری و شناورهای کوچک تعلق دارد.
    پارسال حدود 156 میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور، بارگیری و تخلیه شد که سهم محصولات نفتی 47 میلیون و 700 هزار تن، محصولات کانتینری 30 میلیون و 800 هزار تن، فله های خشک 51 میلیون و 200 هزار تن و فله های مایع چهار میلیون و 400 هزار تن بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر