تغییر چند روزه ارزش گوشی های اپل در سامانه گمرک

عصر کالا- بررسی ارزش گوشیهای اپل در سامانه گمرک نشان میدهد در طی ۱۰ روز در دو ماه گذشته ارزش ۳ مدل از این برند با کاهش ۱۰۰ یورویی مواجه بوده است.

تغییر چند روزه ارزش گوشی های اپل در سامانه گمرک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از تسنیم، سامانه جامع گمرکی از اتفاقات مهم عرصه تجارت خارجی کشور می‌باشد که توسط گمرک ایران پیاده سازی شده است. این سامانه از زیر سیستمهای مختلفی تشکیل شده است که سامانه ارزش یکی از آنها میباشد. یکی از شعارهای گمرک ایران حرکت به سمت شفافیت و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات تجارت خارجی میباشد. بر همین اساس اطلاعات مربوط ارزشهای کالاهای ورودی به کشور در قالب 170 هزار رکورد در سامانه ارزش گمرک بارگذاری شده است.

    یکی از نقاط قوت این سامانه موضوع سابقه تغییرات ارزش کالاهاست که به صراحت تغییرات روی داده در ارزش کالاها را مشخص می‌کند.

    بررسی ارزش گوشیهای تلفن همراه برند اپل نشان می‌دهد 3 مدل از این گوشیها به صورت همزمان در تاریخ 24 آذر ماه با  کاهش ارزش 100 دلاری مواجه میشوند. نکته جالب آنجاست که در مدت کوتاهی یعنی 10 روز این ارزشها به قیمتهای قبل از تغییر باز می‌گردند.

     بر اساس این گزارش گوشیهای آیفون 7(128)،آیفون 7(256)، آیفون 7(32) کاهش ارزش 100 دلاری و سپس بازگشت قیمت را تجربه کرده‌اند.

    گفتنی است وارد کنندگان عمدتا  نه یک مدل خاص بلکه ترکیبی از چند مدل را در اظهارنامه وارداتی خود درج می‌نمایند. گمرک بر اساس ارزش تعیینی برای هر کالا از واردکنندگان حقوق و عوارض آن کالا را اخذ می کند.

    در همین رابطه خدا کرم اسکندری مسئول دفتر تعیین ارزش گمرک ایران درباره این تغییرات توضیحاتی ارائه کرد. بر این اساس مشخص شد که در ابتدا و با نامشخص بودن ارزش این مدلهای گوشی اپل قیمت اولیه در سامانه درج میشود و بر همین اساس یکی از واردکنندگان اقدام به واردات این گوشیها با قیمت درج شده در سامانه گمرک مینماید. مدتی بعد از فروکش کردن موج اولیه و کاهش حباب قیمتی با توجه به عدم حضور نمایندگی رسمی در کشور دفتر ارزش گمرک ایران نیز اقدام به کاهش ارزش این سه مدل می کند.

    مدتی بعد این موضوع با اعتراض وارد کننده رو به رو میشود و باتوجه به اینکه شاخص اصلی در ورود اطلاعات به سامانه tse اظهار واردکننده و در مرحله بعد بررسی اطلاعات سایتهای رسمی میباشد گمرک برای از بین نرفتن رقابت اقدام به تصحیح قیمت قبلی مینماید.

    بر مبنای گفته‌های اسکندری مشخص شد که در این مدت 10 روز هیچ محموله مربوط به گوشی اپل از گمرکات ترخیص نشده است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر