انقلاب در تعرفه‌ های بندری برای حمایت از کالای ایرانی

عصر کالا- معاون وزیر راه و شهرسازی از اعمال تعرفه‌های جدید بندری و دریایی با هدف تقویت رقابت‌پذیری بنادر کشور، تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی خبر داد و گفت:‌ اواخر اردیبهشت گزارش نهایی دلایل بروز سانحه سانچی اعلام می‌شود.

انقلاب در تعرفه‌ های بندری برای حمایت از کالای ایرانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم، محمد راستاد در نشست اعلام سیاست های تعرفه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی در سال 97 اظهار کرد: تعرفه کشتی‌ها و کالا در بنادر تاثیر زیادی در رقابت‌پذیری بنادر کشور دارد،از این رو در نظر داریم با اعمال تعرفه‌های جدید بنادر را در این زمینه ارتقا دهد.

    وی تصریح کرد: سازمان بنادر با نگاه ویژه راهکارهای میان مدت و بلند مدتی را در دستور کار خود قرار داده که در میان مدت برنامه ما تعرفه‌های منعطف است. این کار برای تسهیل تجارت، جذب بیشتر کالا و کانتینر انجام می‌شود.

    وی ادامه داد:‌ این برنامه 3 ساله است که بر اساس آن بنادر با ماهیت مشابه در یک گروه با کتابچه‌های خاص تعرفه دسته‌بندی می‌شوند.

    *اعمال تعرفه‌های شفاف

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که تعرفه‌‌ها متناسب با فعالیت و مقایسه با هر بندر اعمال می‌شود، گفت: بنادر کانتینری، بنادر فله و... تعرفه‌های متفاوتی خواهند داشت.

    راستاد با اشاره به این‌که تفاهمنامه‌های متعددی با خطوط کشتیرانی در این رابطه امضا خواهد شد، اظهار کرد: امسال سازمان بنادر و دریانوردی با استناد به قانون تخلیه و بارگیری کشتی‌ها (مصوب سال 95)، قوانین بالادستی، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی با هدف کاهش هزینه کالاهای وارداتی تصمیم به بازنگری و ارتقای سطح تعرفه‌های بندری و دریایی کرده است.

    وی بیان کرد:‌ در این بازنگری تلاش شده سادگی و شفافیت در تعرفه‌ها و نحوه محاسبه بیشتر شود موضوعی که همواره مورد گلایه بوده است.

    ارتقای سطح عملکرد یکی از اهداف مورد نظر در تنظیم تعرفه‌های جدید بندری از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد. راستاد در این باره گفت: با توجه به مولفه‌های اصلی از جمله نرخ ارز، تورم و افزایش دستمزدها در تعیین تعرفه‌ها تاثیرگذار بوده و تعرفه‌ها به گونه‌ای تعیین شده تا سرمایه‌گذاران زیربنایی و روبنایی در بنادر سرمایه‌گذاری توجیه پذیری داشته باشند.

    وی با تاکید بر این‌که در بخش کشتی‌ها تغییرات تعرفه‌ای برای کاهش هزینه و جذب خطوط بزرگ به کشور تنظیم شده است، گفت: در تعرفه‌های جدید هزینه توقف کشتی ها در بنادر 10.5 درصد کاهش یافته است.

    *تخفیف 30 درصد تعرفه برای کشتی‌های حامل محموله‌های صادراتی

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارائه  تخفیف 30 درصدی برای کشتی‌هایی که پس از تخلیه کالای وارداتی، کالای صادراتی ایران را بارگیری کنند، اظهار کرد: هزینه تامین آب و خدمات دریایی مربوط به آن برای شناورهای خارجی و ایرانی یکسان است که در تعرفه‌های جدید این هزینه کاهش یافته است. همچنین هزینه دیماند انبارهای فعال کشتی بین 10 تا 24 درصد کاهش یافته است.

    راستاد در این باره توضیح داد: قبلا بین ساعات 15 تا 19 هزینه دیماند برای هر انبار  شش و نیم دلار اخذ می‌شد که به 5 دلار کاهش یافته است. همچنین قبلا از ساعت 19 تا ساعت 7 صبح روز بعد برای هر انبار  11 دلار اخذ می‌شد که به 10 دلار کاهش یافته است.

    وی از ارائه تخفیف 70 درصدی به کشتی‌های حامل کالا ترانزیتی و مسافری که به صورت مرتب به بندر نوشهر تردد داشته باشند، خبر داد و گفت: حذف هزینه های لایروبی از شناورهای سوخت‌رسان یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بنادر در سال 97 است که با هدف توسعه بانکرینگ عملیاتی شده است، با این کار در نهایت 20 درصد از هزینه‌های این شناورها کاهش می‌یابد.

    *نگاه ویژه سازمان بنادر به چابهار

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخفیف 80 درصدی برای خطوط لاینر که به طور مرتب به بندر چابهار تردد داشته باشند، افزود: با هدف تقویت صادرکنندگان کالای خشک فله معدنی تخفیف 10 درصدی در خدمات تخلیه و بارگیری محموله‌های صادراتی این بخش در نظر گرفته شده است.

    وی ادامه داد:‌ در حوزه تعرفه‌های انبارداری کالای  فله  مواد معدنی برای واردکنندگان و صادرکنندگان برای وحدت رویه در بنادر کشور ، تعرفه‌های تصاعدی از 15 اردیبهشت 97 اعمال می‌شود.

    به گفته وی، با هدف افزایش ترانزیت کالای غیرکانتینری برای فورواردهایی که بیش از 75 هزار تن در سال در بنادر عملیات تخلیه و بارگیری داشته باشند در انبارداری تخفیف ارائه می‌شود، ضمن این‌که در منطقه ویژه نیز از 55  تا 100 درصد تخفیف ارائه می‌شود.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای خطوط کشتیرانی که 20 هزار TEU در بنادر کشور تخلیه و بارگیری داشته باشند، در هزینه انبارداری کانتینر تا سقف 65 درصد و در خدمات  زیربنایی بندر تا سقف 100 درصد تخفیف اعمال می‌شود.

    راستاد همچنین از ارائه تخفیف 50 درصدی به محموله‌های کانتینری خبر داد که از طریق ریل در داخل کشور جابجا شوند.

    وی درباره کشتی سانچی نیز گفت: اول اردیبهشت امسال کمیته‌ کشورهای ذی‌نفع در شانگهای چین جلسه سوم برگزار می‌شود و در نهایت تا اواخر اردیبهشت ماه گزارش نهایی علل و عوامل بروز این سانحه اعلام می‌شود.

    وی با اشاره به درآمد 2536 میلیارد تومانی سازمان بنادر  و دریانوردی در سال 96 گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به اعمال تعرفه‌های جدید و تخفیف‌های آن امسال سازمان بنادر 2650 میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر