قاچاق کامیونی مواد چرم‌سازی از گمرک!

عصر کالا- درحالیکه نایب رئیس انجمن صنایع چرم از خروج غیرقانونی مواد خام چرم‌سازی به صورت کامیونی و زمینی از گمرک به سایر کشورها خبر داده، گمرک ایران اعلام کرد که با افزایش درخواست صادرات چرم با وجود داشتن عوارض صادراتی مواجه هستیم و این موضوع قبلا هم عنوان شده که در حال کنترل هستیم. اما اگر موردی وجود دارد اعلام کنند تا پیگیری کنیم.

قاچاق کامیونی مواد چرم‌سازی از گمرک!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, عباس ترکمان درباره وضعیت صنعت چرم ایران در سال جاری، اظهار کرد: همچنان با پدیده قاچاق مواد خام چرم‌سازی مواجه هستیم و نمی‌دانیم که چگونه این میزان چرم به صورت کامیونی از کشور خارج می‌شود. پایین نگه داشتن نرخ ارز به صورت اجباری و نیز افزایش سالانه تورم موجب شده صادرات، قدرت رقابتی نداشته باشد و در کنار آن پدیده قاچاق شرایط صنعت چرم را با چالش مواجه کرده و تولیدکنندگان را در وضعیت نگران کننده‌ای قرار داده است.

    ترکمان با بیان اینکه دو مقوله اصلی موجب چالش در صنعت چرم شده است، گفت: واردات محصول نهایی چرم تحت عناوین دیگر و به صورت کیلویی که با پرداخت عوارض ناچیز گمرکی انجام می‌شود و نیز خروج غیر قانونی مواد خام چرم‌سازی از کشور موجب شده است تا صنعت چرم ایران گریبانگیر مسائلی باشد که تولیدکنندگان را با چالش و مشکل جدی مواجه کرده است.

    نایب رییس انجمن صنایع چرم ایران ادامه داد: امیدواریم دولت با جلوگیری از پدیده قاچاق، ثبات نرخ ارز و از لحاظ تورم بازار و صنعت چرم ایران را با شرایط مطلوب‌تری روبرو کند.

    وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا سال جاری قیمت چرم افزایش خواهد یافت یا خیر، اعلام کرد: چرم‌سازان و انجمن چرم ایران قصد دارد در سال جاری افزایش قیمتی را مد نظر قرار ندهد و در بخش فروش مدت‌دار به صورت جدی وارد شود چرا که این موضوع به صنعت چرم لطمه زده است و باید مدیریت شود اگر بتوانیم فروش مدت‌دار را کنترل کنیم می‌توانیم سرمایه‌ در گردش تولید چرم را افزایش دهیم و موجب رونق آن شویم.

    ترکمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مربوط به میزان تولید سالانه چرم طبیعی در کشور، اظهار کرد: سالانه حدود دو میلیون جلد پوست گاوی معادل 75 میلیون پا چرم گاوی، 20 میلیون جلد گوسفندی معادل 140 پا پوست گوسفندی و هشت میلیون جلد بزی معادل 50 میلیون پا پوست بز در کشور تولید می‌شود.

    نایب رییس انجمن صنایع چرم ایران ادامه داد: تنها از 30 درصد ظرفیت واحدهای تولیدی چرم بهره می‌بریم و پایین بودن میزان کشتار، واردات بی‌رویه گوشت، خروج غیر قانونی مواد خام چرم‌سازی و نیز واردات غیر مجاز محصول نهایی چرم موجب شده تا نتوانیم بیش از رقم 30 درصدی از ظرفیت واحدهای تولیدی خود استفاده کنیم. 

    به گزارش ایسنا، باید خاطرنشان کرد که اخیرا انجمن صادرات چرم هند درخصوص بررسی زمینه‌های همکاری مشترک با ایران در نشستی با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنایع نساجی و پوشاک و نیز نمایندگان انجمن و اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان سالامبور چرم ایران حاضر شدند. مساله‌ای که با انتقاد تولید کنندگان صنعت چرم همراه شده و معتقد است تفاهم با هندی‌ها موجب لطمه بیشتر به این صنعت می‌شود.

    طبق گفته نایب رییس انجمن صنایع چرم ایران هیات هندی به منظور صادرات محصولات نهایی چرم و نیز واردات مواد نیم ساخته چرم به ایران سفر کردند تا بتوانند در این راستا فعالیت بازرگانی خود را با طرف ایرانی انجمن دهند.

    وی ادامه داد: هندی‌ها از شش سال قبل برنامه‌ای داشتند تا بتوانند صادرات محصولات نهایی چرم خود را از چهار میلیارد به 7.5 میلیارد دلار افزایش دهند که امروزه شاهد هستیم به این هدف رسیده‌اند چراکه دولت هندوستان از آن‌ها حمایت بسیاری را انجام می‌دهد.

    نایب رییس انجمن صنایع چرم ایران با بیان اینکه خرید محصول چرم نهایی هندی‌ها و نیز فروش چرم نیم ساخته به آن‌ها به طور حتم برای صنعت چرم ایران منافعی را در بر نخواهد داشت و در راستای تامین منافع این کشور است.

    افزایش درخواست صادرات چرم با وجود داشتن عوارض صادراتی

    البته در این زمینه گمرک ایران پاسخ داد که برخی از انواع خاص چرم است که مشمول عوارض صادراتی می‌شود، اما نکته مهم در حال حاضر این است که میزان صادرات چرم با افزایش چشمگیر روبرو بوده و همین امر عرضه چرم مورد نیاز در بازار را کاهش می‌دهد.

    یک مقام مسئول در گمرک ایران گفت: فکر می‌کنم موضوع بحث در مورد این چرم‌هاست که قبلا هم اعتراض شده و ما گفتیم که در حال کنترل هستیم. اما اگر موردی وجود دارد، اعلام کنید تا آن را پیگیری کنیم.

    به گفته وی، وقتی تفاوت نرخ ارز در خارج از کشور با داخل زیاد می‌شود، عرضه کالایی که امکان صادرات دارد در داخل کم می‌شود و صادرات افزایش می‌یابد.

    این مقام مسئول افزود: چرم هم یکی از همین کالاهاست که صادرات آن به نفع صادرکننده است تا عرضه و فروش آن در داخل کشور؛ بنابراین عرضه چرم کم می‌شود.

    وی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم جلوی صادرات را بگیریم و حتی عوارضی هم که گذاشتند، اگر صادرکننده آن را هم بپردازد، بازهم استفاده زیادی می‌برد؛ بنابراین عرضه این کالا در داخل کشور کم می‌شود و واحدهایی که نیاز به این چرم دارند، مشکل پیدا می‌کنند.

    این مقام مسئول تاکید کرد که بر اساس آمار گرفته شده از تجارت خارجی کشور، آمار صادرات چرم افزایش چشمگیری داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر