عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مطرح کرد؛

بازار دست دوم اجناس فناوری اطلاعات رونق گرفت/ قیمتها ۲ برابر شد

عصر کالا- عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای خواستار تسریع روند واردات تجهیزات این حوزه شد و گفت: به دلیل افزایش دوبرابری قیمت، بازار دست دوم اجناس فناوری اطلاعات رونق گرفته است.

بازار دست دوم اجناس فناوری اطلاعات رونق گرفت/ قیمتها ۲ برابر شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر)، حمید توسلی با اشاره به بررسی بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، برقراری توازن عرضه و تقاضا را عامل موثر در کاهش قیمت تمام‌شده کالاهای IT دانست و برای برون‌رفت از رکود و بازگشت رونق اقتصادی، خواستار تسریع روند واردات تجهیزات این حوزه شد.

    وی با تاکید بر لزوم تسریع روند واردات کالاهای دیجیتال به کشور گفت: در حال حاضر تنها 20 درصد نیاز بازار، کالای دیجیتال وارد کشور شده است و مسئله کمبود عرضه در مقابل تقاضا به‌صورت طبیعی موجب افزایش قیمت و گرانی می‌شود. در لایه نخست شرکت‌ها قرار دارند که طبق قانون و با تعرفه‌های مصوب شده کالا را وارد کشور می‌کنند ولی لایه‌های بعدی زنجیره عرضه کالا تا مصرف‌کننده نهایی است که به دلیل نبود تعادل میان عرضه و تقاضا موجب می‌شوند کالا باقیمت بالاتری به دست مشتری برسد.

    عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: با توجه به ثبت سفارش‌ها و آمارهای گمرک در سال‌های گذشته می‌توان به‌راحتی میزان نیاز سالانه مردم به کالاهای IT مانند لپ‌تاپ، تلفن همراه، تبلت، رایانه و دیگر اقلام را تخمین زد و با بررسی آمار واردات در سال جاری این فاصله معنی‌دار میان عرضه کالا و تقاضا را به دست آورد و طبق آن سیاست‌های اقتصادی و گمرکی اتخاذ کرد.

    این عضو شورای مرکزی سازمان نصر، طولانی شدن فرآیند واردات کالا را یکی از دلایل کمبود کالاها و تجهیزات صنعت فاوا در بازار کالای دیجیتال کشور دانست و افزود: درگذشته این فرآیند یک‌ماهه انجام می‌شد ولی اکنون با اضافه شدن مرحله بررسی و دریافت مجوز از دفتر صنایع برق الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت این فرآیند به 100 روز افزایش‌یافته است.

    وی گفت: شرکت‌ها اجازه دارند تنها به میزان ارزی که در سال گذشته معامله کردند امسال هم معامله کنند و این در شرایطی است که ممکن است شرکت‌هایی در سال گذشته قرارداد امضا کردند و به میزان ارز بیشتری نیاز داشته باشند که با وضع این قانون با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند. همچنین مقرر شده شرکت‌ها، طبق لیست کالاهایی که در سال گذشته وارد کرده‌اند، امسال نیز واردات داشته باشند و این مساله در شرایط کنونی، مسائلی را برای واردکنندگان ایجاد کرده است.

    توسلی به رونق بازار دست‌دوم، تعمیرات و کالاهای ارزان‌قیمت اشاره کرد و افزود: اکنون در بازار با افزایش قیمت ناشی از کمبود عرضه مواجهیم. از ابتدای سال با ارز رسمی 4200 تومانی واردات انجام می‌شد اکنون این عدد به رقم 8100 تومان رسیده است، یعنی قیمت‌ها دو برابر شده ولی باید توجه داشت درآمد دانشجو، محصل و کارمندی که به لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه، تبلت، هارد و غیره نیاز دارد در این مدت دو برابر نشده است. بنابراین این افراد به اجناس دست‌دوم جذب می‌شوند یا تعمیر تجهیزات قدیمی را در اولویت قرار می‌دهند و در این میان واردکننده که با دشواری‌های فراوان تجهیزات IT را وارد کشور می‌کند هم نمی‌تواند کالاهای خود را به فروش برساند.

    عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به آثار مخرب گرانی کالا و تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال‌زایی، تاکیدکرد: در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارها بر بستر IT شکل‌گرفته‌اند و برای مثال به دیتاسنتر، سرور، هارددیسک و غیره احتیاج دارند، درصورتی‌که این اقلام به‌سختی و طی فرآیند طولانی وارد کشور شود بسیاری از این کسب‌وکارها و مشاغل امکان ادامه حیات نخواهند داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر