آخرین نفس‌ موبایل‌های مسافری متخلف در بازار

ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته فعال‌سازی گوشی‌های گارانتی اینتر

عصر کالا- خرید و فروش گوشی مسافری با گارانتی اینتر پس از یک بلاتکلیفی کوتاه به روال عادی برگشته و به کسانی که گوشی اینتر می‌خرند ٢٤ ساعت برای انتقال مالکیت و تست کد فعال‌سازی مهلت داده می‌شود و این پایان کار مسافران متخلف است.

ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته فعال‌سازی گوشی‌های گارانتی اینتر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، ماجرای گوشی‌های مسافری متخلف که با تخلف در سامانه گمرکی گوشی مسافری ثبت و اظهار شده بود اخیرا با تصمیم گمرک برای قطع آنها و دستور یک وزیر برای وصل مجدد آنها خبرساز شد و در نهایت گمرک با چشم پوشی روی گوشی‌های متخلف فعلی، مقرر کرد، از روز 28 تیرماه دیگر هیچ گوشی‌ تلفن با تخلف در سامانه ثبت نخواهد شد و سرویس نمی‌گیرد.

    این گوشی‌ها در بازار با گارانتی اینتر (اینترنشنال) موجود هستند و به این معنی است که شرکتی داخلی گارانتی ‌کننده این کالا نیست و کالا پوشش گارانتی شرکت اصلی تولیدکننده را دارد. اغلب گوشی‌های اینتر موجود در بازار نیز از برند سامسونگ هستند.

    این فراز و نشیب، برای مدت کوتاهی فروشندگان این کالا در بازار را نگران کرد که با اعلام تصمیم نهایی گمرک، نگرانی به طور کامل برطرف شد و در حال حاضر روال فروش گوشی‌های مسافری متخلف در بازار به حالت عادی بازگشته است، اما پس از محدود شدن و اتمام این کالاها در بازار راه جدیدی برای ورود دوباره گوشی‌های مسافری متخلف به بازار نخواهد بود.

    طبق یک اظهار نظر مبتنی بر اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجموع گوشی‌های مسافری که تاکنون وارد کشور شده 200 هزار عدد گزارش شده و از این نظر تعداد این گوشی‌ها در بازار چندان گسترده به نظر نمی رسد.
    در روال عادی بازار، عمده‌فروشان بازار گوشی که وظیفه توزیع کالا در بازار را برعهده دارند، به همکاران خود اعلام می‌کنند: آنهایی که گوشی اینتر با کد فعالسازی خریداری می کنند، فقط ٢٤ ساعت از زمان خرید برای انتقال مالکیت مهلت دارند، پس از گذشت ٢٤ ساعت در صورت اشتباه بودن کد فعال‌سازی مسئولیتی بر عهده فروشگاه نیست. همکاران باید به محض خرید کالا آن را به خط خود انتقال مالکیت دهند و در صورت اشتباه بودن کد فعال سازی سریعا اطلاع دهند.

    یک فعال بازار موبایل در این باره به خبرنگار فارس، گفت: خرید و فروش گوشی اینتر آسان و بی دردسر بود و پس از یک وقفه کوتاه بلاتکلیفی روال فروش دوباره عادی شده است. مهلت 24 ساعته فروشنده به خریدار برای انتقال مالکیت و فعال سازی، برای اطمینان از خارج کردن گوشی از کارتابل فروشنده است که پس از اینکه گوشی به نام خریدار ثبت شد دردسرهای احتمالی آن دیگر برای فروشنده تمام می‌شود. شاید اگر روزی خطری متوجه گوشی های مسافری باشد، برای کسی که تعداد محدودی گوشی در کارتابل خود دارد یا برای مصرف کننده عادی، احتمال دردسر کمتر از کسی است که چند صد گوشی به نام خود ثبت دارد.

    سامانه گمرک گوشی مسافری از چند نظر برای واردکنندگان عمده به صرفه‌تر از کانال رسمی واردات بود که باعث جذابیت این روش غیررسمی شده بود. گمرکی گوشی مسافری دارای 80 دلار معافیت مالیاتی، عوارض 16 درصدی ورود به جای عوارض 20 درصدی و معاف از معطلی در ترخیص کالا است که در شرایط فعلی بازار روشی برای درآمدزایی به حساب می‌آمد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر