ملاک‌های ما برای خرید گوشی‌های موبایل چیست؟

عصر کالا- خرید موبایل یک فرایند بسیار هیجان انگیز است. موبایل‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد و به زودی یکی از آنها مال شما خواهد شد.

ملاک‌های ما برای خرید گوشی‌های موبایل چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از اقتصادآنلاین، هیجان همیشه بد نیست اما ممکن است در قضاوت درست مانع ایجاد کند. برخی اوقات افرادی که به درستی تحقیق  و نتیجه گیری کرده اند تا لحظه‌ای که از کارتشان پول می‌کشند ممکن است دچار اشتباه‌هایی شوند. شاید این اشتباه‌ها  همیشه هم نتیجه بدی نداشته باشد اما اغلب سبب می‌شود فرد موبایل نامناسبی بخرد که چندان به کارش هم نمی‌آید . امروز قصد داریم به تعدادی از متداول ترین اشتباه‌های خریداران موبایل بپردازیم که با رعایت آن‌ها ، می‌توانید موبایلی بسیار عالی متناسب با نیازتان و بدون صرف هزینه اضافی تهیه کنید.

      خرید موبایل نامتناسب با نیاز‌های شما : 

    خرید موبایل به واسطه مدل‌های پیشنهادی از طرف دوستان یا فروشندگان کار اشتباهی است چون باید اول برای خودتان مشخص کنید که چه استفاده‌هایی از موبایل دارید و چه چیز‌هایی برای شما در یک موبایل نسبت به سایر ویژگی‌های آن ارجحیت دارد . برای مثال کسی که هر روز از صبح تا شب با موبایل مشغول وب گردی است پس صفحه نمایش بزرگ برای او باید ارجحیت داشته باشد و دیگر داشتن یا نداشتن دوربین با کیفیت نباید برای او تفاوت چندانی بکند .

      هرچه ارزان تر بهتر :

    این روز‌ها  به خصوص در بازار موبایل ، موبایل‌هایی با برند‌های نامعتبر چینی بسیار زیاد شده که با اسم‌هایی مشابه برند‌های باکیفیت مثل سامسونگ، سونی و اپل به بازار عرضه می‌شوند و دقیقا کپی برابر اصل یکی از مدل‌های برند‌های معروف بازار هستند اما با نصف قیمت آن‌ها  ! از قدیم گفته اند هیچ ارزانی بی علت نیست . پس حتما این ارزانی علتی دارد . برند‌های ناشناخته برای جذب مشتری مجبورند قیمتی پایین تر ارائه دهند و برای ارائه قیمت پایین تر مجبورند در ساخت محصول خود از مواد کاملا مرغوب استفاده نکنند. برای همین است که اگر یک گوشی چینی ناشناخته را در برابر یک گوشی با مشخصات یکسان از برندهایی مانند سونی، سامسونگ و...  قرار دهیم و تست سرعت بگیریم، مشاهده می‌کنیم که گوشی برند شناخته شده سریع تر و بهتر از گوشی چینی ناشناخته عمل کرد. پس حالا مشخص شد که ارزانی این گوشی‌های چینی چندان بی حکمت هم نیست!!!

      هر چه رزولوشن دوربین بالاتر باشد بهتر است:

    جمله‌ای که در هنگام خرید موبایل زیاد شنیده ایم اما باید بگوییم که کاملا اشتباه است . فقط رزولوشن بالا تعیین کننده برتری کیفیت نیست . چون در اینجا هم کیفیت سنسور دوربین مهم است و هم نرم افزار و رابط کاربری که به واسطه آن با دوربین کار می‌کنیم . به عنوان مثال گوشی‌های سامسونگ نوت 4 با دوربین 16 مگاپیکسل و سونی z3 با دوربین 21 مگاپیکسل دو گوشی هستند که شرایط یکسانی از لحاظ سخت افزار و سال تولید با هم دارند اگر در یک شرایط از یک نقطه عکس برداری کنید خواهید دید که به مراتب عکس بسیار بهتری در نوت 4 خواهید دید با این که رزولوشن دوربین آن کمتر است .

      هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد بهتر است:

    بازهم موردی که بسیاری در آن اشتباه می‌کنند و علتش هم باز همین تفکر دیرینه است ظرفیت کم و زیاد باتری است. مدت زمان شارژدهی موبایل را فقط ظرفیت باتری مشخص نمی‌کند بلکه مصرف کننده‌های انرژی باتری هم در کنار ظرفیت باتری مهم هستند .

    پردازنده و صفحه نمایش مهم ترین این عامل‌ها  هستند . به عنوان مثال دو گوشی سامسونگ j5 و j7 مدل 2016 را در نظر بگیرید که به ترتیب دارای صفحه نمایش 5.2 و 5.5 اینچی و هردو با رزولوشن 1280×720 پیکسلی هستند .

      هر چه رزولوشن تصویر بیشتر باشد بهتر است:

    باز هم بحث همان تفکر "بیشترین همیشه بهتر است" مطرح می‌شود که باید بگوییم همیشه این موضوع صدق نمی‌کند. چرا که چشمان انسان به سختی تفاوت میان رزولوشن QHD ، UHD و Full HD را تشخیص می‌دهد و همچنین چشم انسان در مورد تراکم پیکسلی بین 400 تا 600 پیکسل بر هر اینچ نیز همین طور است. علاوه بر آن رزولوشن بالاتر و تراکم پیکسلی بیشتر از 400ppi موجب می‌شود تا دستگاه پیکسل‌های بیشتری را پردازش کند و در نتیجه مصرف باتری بالا رود. البته صفحه‌های نمایش QHD و گوشی‌هایی که به زودی مانند اکسپریا زد 5 پریمیوم با رزولوشن UHD مشاهده خواهید کرد کیفیت و زرق و برق بالایی دارند. تراکم پیکسلی بالاتر نیز بر این زرق و برق می‌افزاید و دل کندن از آن‌ها  سخت است. اما اگر مصرف باتری برایتان مهم است دور این زرق و برق را خط بکشید.

      هر سه سیستم عامل محدودیت‌های یکسانی دارند : 

    در برخی موارد از کسانی که قصد خرید گوشی موبایل را دارند، می‌شنوم که می‌گویند گوشی‌های اپل به درد ایران نمی‌خورند و یا این گوشی‌ها  در ایران محدودیت دارند. اما در اینجا باید گفت که هر سه سیستم عامل اندروید، ios و ویندوزفون  محدودیت‌های یکسانی در ایران دارند. اگر دقت کنید شما به خاطر لوکیشن ایران اجازه استفاده از برخی سرویس‌های گوگل از پیش نصب شده بر روی گوشی خود را ندارید و نیز در پلی استور برخی اپلیکیشن‌ها  قابل دانلود نیستند و عنوان شده "این مورد در کشور شما قابل دسترسی نیست"  و یا در ویندوزفون شما اگر با لوکیشن ایران باشید اجازه دانلود از استور را پیدا نمی‌کنید. پس هر سه سیستم عامل محدودیت‌های یکسانی برای ایران دارند چون شرکت‌های سازنده اپل، گوگل و مایکروسافت هر سه آمریکایی بوده و موظف اند محدودیت‌های یکسانی را برای کشور‌های مورد تحریم اعمال کنند. در نهایت باید بگوییم هر سه سیستم عامل در ایران محدودیت‌های یکسانی دارند، پس ios را نکوبید.

    سخن آخر :

    خرید موبایل آسان نیست. اما می‌توانید راه‌هایی را بیابید که به شما در این زمینه کمک کند. قبل از خرید حتماً مدل‌های مختلف موبایل را بررسی کنید و مشخصات فنی آن‌ها را به‌دقت وارسی کنید و فقط برای خرید یک دستگاه خاص پا به مغازه بگذارید. در زیر مثالی از دو گوشی با دو سیستم عامل مختلف می‌بینید که آیفون 7 به واسطه سیستم عامل سبک تر از مشخصات سخت افزاری  ضعیف تری بهره‌مند است اما در کارایی هر دو گوشی کاملا روان و عالی می‌باشند :

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر