در سال جدید گوشی چی بخریم؟

عصر کالا- امکانات و قابلیت های زیادی روی گوشی های جدید به ما چشمک می زنند، ولی واقعا کدامیک در سال پیش رو به کارمان خواهندآمد؟

در سال جدید گوشی چی بخریم؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از هفت صبح ، چند سال پیش با توجه به محدودیت مدل ها و قابلیت ها کافی بود چند عدد بلد باشید و آن را در موبایلی با ظاهری مناسب بیابید. ولی اکنون قابلیت ها، برندها و قیمت ها آنقدر متفاوت شده اند که شاید یک هفته در اینترنت و بازار جست و جو کنید و باز هم به نتیجه نرسید. تازه بعد از آن ممکن است بعد از چند ماه، به خاطر ضعف عملکردی و ضعیف بودن گوشی از آن دل زده شوید و دوباره مجبور به خرید شوید.

    به خاطر همین ما کار شما را راحت تر کرده و امکانات و سخت افزار حداقلی گوشی که برای سال 2017 به آن نیاز دارید را معرفی کرده ایم. امکاناتی که به قول معروف محض خوشگلی نیستند و واقعا به کار شما می آیند. به علاوه هزینه زیادی نیز به شما تحمیل نمی کنند. به گونه ای که می توانید با حدود یک میلیون تومان به بازار رفته و موبایلی با مناسب ترین امکانات روز در کنار سخت افزاری در خور توجه خریداری کرده و به راحتی تا آخر 2017 و حتی چند سال دیگر نگران ضعیف شدن آن نباشید.

    چیپست و پردازنده

    پردازنده گوشی همراه شما تقریبا مسئول همه کارهای آن است و در اصل باید بگوییم اگر می خواهید در چرخه معیوب مشکلات مداوم گوشی و روش های رفع آن ها گیر نکنید، بهتر است به این قسمت توجه زیادی نشان دهید. وگرنه گوشی با هر فرمان شما چند سانت علف زیر پایتان سبز خواهدکرد.

    خیلی وارد بحث فنی نمی شویم ولی مدل هایی هستند که به سرعت محبوب شده و شاید بتوان آن ها را به عنوان پایه در نظر گرفت. پردازنده های Cortex- A53 که روی چیپست شرکت های مختلف مثل اسنپدراگون و مدیاتک نیز مشاهده می شوند به خاطر مصرف کم انرژی می توانند گزینه حداقلی شما باشند. البته مدل چهار هسته ای آن را اصلا پیشنهاد نمی کنیم زیرا با توجه به تجربیات روی گوشی Moto E (2nd gen) برای انجام همزمان چند کار کُند عمل می کند مثلا برای جا به جایی بین چند برنامه باید یکی دو ثانیه ای صبر کنید.

    ولی مدل هشت هسته ای آن به خوبی از عهده این کار بر می آید. به علاوه مدل های A57، A72 و A73 و پردازنده Qualcomm Kryo بدون هیچ نگرانی ای کارهای شما را به روانی هرچه تمام تر انجام می دهند. به خصوص اگر به دنبال بازی کردن و انجام همزمان چند کار باشید.

    البته کسانی که به بازی کردن علاقه زیادی دارند، حتما باید به پردازنده گرافیکی نیز توجه کنند. از گوشی های میان رده دو سال پیش دوری کنید و به دنبال مدل به روزتری باشید. برای چیپست به سراغ سری 600 یا بالاتر اسپندراگون بروید تا از تجربه کاربری راحت و روانی در کنار تجربه بازی های HD لذت ببرید. در سری مدیاتک مدل P20 و X20، در پردازنده های سامسونگ سری هشت هسته ای Exynos و در پردازنده هوآوری HiSilicon Kirin 935 و یا بالاتر برای استفاده روزمره و بدون مشکل گزینه های خوبی محسوب می شوند.

    حافظه

    در کنار پردازنده RAM گوشی نیز نقش مهمی را برعهده دارد. خوشبختانه این حافظه ها قیمت خیلی کمی دارند و می توانید با مناسب ترین قیمت یک گوشی با حافظه دو، سه و یا حتی چهار گیگابایت پیدا کنید. حداقل چیزی که دنبالش می گردید باید دو گیگابایت باشد ولی ما برای اجراشدن هرچه بهتر برنامه ها سه گیگابایت را پیشنهاد می کنیم. برای ذخیره نرم افزارها، عکس ها، آهنگ ها و ویدئوها به یک حافظه مناسب احتیاج داریم.

    با توجه به فرمت های جدید مثل 4K و عکس های باکیفیت و وضوح تصویر بالا، این حافظه زود پر می شود. با در نظر گرفتن حافظه خارجی که از ملزومات گوشی محسوب می شود، حجم های مختلف حافظه داخلی را بررسی کرده ایم. حداقل گزینه پیش روی شما 16 گیگابایت است. می توانید به مقدار مناسبی نرم افزار نصب کرده و آلبوم موسیقی و عکس هم در کنارش داشته باشید.

    در مدل 32 گیگا بایت جا برای ذخیره ویدئو و حتی فیلم سینمایی هم باز می شود که می توانید داخل گوشی ببینید. مدل های 64 گیگابایت و 128 گیگابایت معمولا مخصوص پرچم داران است که فرمت های سنگین و باکیفیتی داشته و نیاز به فضای بیشتری دارند. البته احتمالا کار شما با 32 گیگابایت حل شده و نیاز به خرج کردن پول بیشتر برای این حافظه ها را ندارید. در مورد حافظه جانبی هیچ نگرانی وجود ندارد، زیرا تقریبا همه گوشی ها از حداقل 64 گیگابایت حافظه تا دو ترابایت پیشتیبانی می کنند و البته شما نیز به بیشتر از این ها نیاز نخواهیدداشت.

    امکانات جانبی

    بسیاری از امکانات که در اوایل سال 2016 فقط در پرچم داران یافت می شدند اکنون راه خود را به حوزه میان رده ها باز کرده اند. با اینکه در سال گذشته با حدود قیمت یک و نیم یملیون تومان می توانستید حسگر اثر انگشت را تجربه کنید، در سال میلادی جدید گوشی هایی به بازار آمده اند که با قیمت یک و نیم میلیون تومان می توانستید حسگر اثر انگشت را تجربه کنید، در سال میلادی جدید گوشی هایی به بازار آمده اند که با قیمت حدود 700 هزار تومان این قابلیت را در اختیارتان خواهندگذاشت.

    پس اولین قابلیتی که باید گوشی شما در سال جدید از آن بهره مند باشد حسگر اثر انگشت است. حسگری که نه تنها امنیت و سرعت کار با گوشی را بیشتر می کند بلکه پشتیبانی مناسب برای فناوری NFC و سیستم پرداخت الکترونیک است. سیستمی که در ایران هم زمزمه های اجرایی شدن آن شنیده می شود.

    قابلیت دیگر شارژ سریع است که دیگر تبدیل به امکانی عمومی شده و فقط به پرچم دارها تعلق ندارد. با توجه به افزایش ظرفیت باتری های گوشی ها حتی در سطح میان رده، بدون این امکان واقعا زندگی سخت است! گوشی های زیادی در میان رده از جدیدترین نوع این فناوری پشتیبانی می کنند و با قیمت زیر یک میلیون تومان گوشی شما را در کمترین زمان ممکن شارژ می کنند. مثل مدل ال جی X POWER و یا گوشی های سامسونگ و هوآوی با حدود یک میلیون تومان قیمت.

    قابلیت های دیگر مثل درگاه USB Type-C، رادیو FM، تشخیص  چهره، صدای HIFI و غیره هم گزینه های خوبی هستند ولی با توجه به افزایش قیمت گوشی خیلی منطقی به نظر نمی رسند. به علاوه امکانات دیگری با قابلیت های مشابه همین موارد وجود دارند که ارزششان را کمتر می کنند. مثلا اثر انگشت به جای قابلیت تشخیص چهره. یا رادیوی اینترنتی.

    تصویربرداری

    هرچقدر مقایسه عددی و کیفیتی پردازنده و حافظه های روی گوشی راحت است، مقایسه عددی دوربین و قابلیت های تصویربرداری سخت و تقریبا غیرممکن است. مثلا میزان وضوح تصویر به شما می گوید اندازه تصویر چقدر است ولی کیفیت تصویر را مشخص نمی کند. یا اندازه دریچه لنز در مورد میزان نور به شما اطلاعاتی می دهد ولی نمی گوید که پردازنده گوشی چگونه رنگ و وضوح تصویر را پردازش می کند و در اختیار شما می گذارد.

    اگر به دنبال نصیحت های کلی هستید، لنز 12 مگاپیکسل به بالا در پشت گوشی از حداقل هاست. البته مسلما قیمت گوشی کمی بالاتر می رود ولی احتمالا از کیفیت تصویر ناامید نمی شوید. اگر امکانات عددی دوربین گوشی خوب است، حواستان را به قابلیت های آن جمع کنید. مثلا فوکوس با قابلیت تشخیص سوژه و سنسور جلوگیری از لرزش تصویر که نشان دهنده توجه شرکت سازنده به دوربین است. به علاوه دوربین های دارای دو لنز هشت مگاپیکسلی هم می توانند به خوبی تصویربرداری کرده و امکانات جالبی در اختیارتان بگذارند، حواستان باشد دوربین فیلمبرداری حتما قابلیت ضبط تصاویر 4K را داشته باشد.

    به علاوه سیستم فیلمبرداری به لرزشگیر دستی و دیجیتالی هم مجهز بوده تا خروجی باکیفیت و روانی به شما بدهد. سعی کنید دوربین جلو حداقل پنج مگاپیکسل باشد تا با تصویر تار و بی کیفیت رو به رو نشوید. به علاوه قابلیت فیلمبرداری برای لنز جلو و امکاناتی مثل عکس گرفتن با اشاره دست و غیره هم خیلی مفید و کاربردی هستند. مدل های سال 2017 امکان عکس برداری عریض نیز به لنز جلو اضافه کرده اند و می توانید آن را در نظر بگیرید. هر چند هنوز همگانی نشده است.

    جمع بندی

    ما در مورد نرم افزار در این مطلب حرفی نزدیم. آن هم به خاطر اینکه مدل ها و رابط کاربری های متفاوتی وجود دارد که هرکدام عملکرد خاص خود را دارند. اما سعی کنید در بدترین حالت ممکن اندروید 6 را روی گوشی خود داشته باشید. بهتر است گوشی تان به اندروید نوقا یا همان اندروید 7 مجهز باشد و یا در آینده حتما برای آن عرضه شود.

    ممکن است فکر کنید با در نظر گرفتن همه این موارد نمی توان در سال 2017 یک گوشی مناسب با امکانات ذکر شده و قیمت قابل قبول پیدا کرد. ولی تاکنون که دو ماه از سال جدید میلادی می گذرد، شاهد ورود گوشی های خوب و البته کاهش قیمت محصولات سال 2016 بودیم. عواملی که باعث شدند در گزینه های میان رده گوشی هایی با پردازنده، حافظه و امکانات جانبی کاربردی در اختیار شما قرار بگیرند. مثل گوشی Honor 6X، سری A سال 2017 سامسونگ و حتی گوشی های میان رده تازه واردی مثل شیائومی و وان پلاس که عددهای جالبی رو به روی شما قرار می دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر