روش جدید متخلفان برای دور زدن سامانه گوشی مسافری

عصر کالا- فعالان بازار تلفن همراه می‌گویند علیرغم رفع باگ سامانه گمرکی گوشی مسافری و الزامی شدن ثبت یک گوشی روی هر پاسپورت اما این سامانه باگ دیگری دارد و همچنان راهی برای دور زدن آن وجود دارد.

روش جدید متخلفان برای دور زدن سامانه گوشی مسافری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، پس از مسدود شدن راه سوء استفاده متخلفان از سامانه اظهارنامه گمرکی گوشی‌های مسافری که منجر به ورود محموله‌های بزرگ گوشی به اسم گوشی مسافری شده بود، به نظر می‌رسید آرامش به بازار گوشی‌های مسافری راه یابد. به دلیل وجود تخفیف‌های قانونی از جمله معافیت 80 دلاری روی هر گوشی و 4 درصد عوارض واردات کمتر، گوشی‌ مسافری جذابیت هایی دارد که گاهی اسباب سواستفاده می شود.

    پیش از این، علیرغم الزام قانونی ثبت یک گوشی به نام هر نفر در سامانه اظهارنامه گمرکی گوشی‌ مسافری در عمل سوء استفادگان تعداد بیشتری گوشی را روی هر پاسپورت ثبت و وارد می‌کردند.

    اما حتی اکنون نیز گزارش های متعدد از آشفته بودن بازار گوشی های مسافری، از وجود اشکالات احتمالی دیگری در این بازار حکایت دارد.

    در پیگیری خبرنگار فارس، فعالان بازار تلفن همراه از تداوم نابسامانی و آشفتگی در بازار گوشی‌های مسافری خبر می‌دهند. آنها می‌گویند علیرغم الزامی شدن ثبت یک گوشی روی هر پاسپورت اما همچنان سامانه اظهارنامه گمرکی گوشی مسافری باگ دیگری دارد و راه دیگری برای دور زدن این سامانه وجود دارد.

    به گفته فعالان بازار، سوءاستفاده کنندگان اکنون با ثبت یک گوشی روی هر شماره پاسپورت محموله‌های گوشی را از سامانه گمرکی گوشی مسافری وارد می‌کنند. آنها به جای شماره پاسپورت حتی یک شماره جعلی به تعداد ارقام شماره‌های اصلی پاسپورت وارد می‌کنند که حتی این شماره پاسپورت وجود خارجی ندارد و اصالت این شماره بررسی نمی‌شود. ثبت یک گوشی روی یک پاسپورت مشمول معافیت‌های قانونی است.

    در پیگیری فارس از کمیته اجرایی رجیستری این مشکل ناشی از عدم اتصال سامانه گمرکی گوشی مسافری به سامانه ناجا و بررسی نشدن اصالت پاسپورت‌ها و صحت سنجی ورود و خروج ها به کشور اعلام شد.

    مجریان طرح رجیستری اعلام کردند: «مرجع صدور پاسپورت در کشور ناجا است و بدون اتصال سامانه گمرکی گوشی مسافری به سامانه ناجا، راهی برای تشخیص اصالت شماره پاسپورت اعلامی یا در سفر بودن یا نبودن صاحب پاسپورت وجود ندارد. البته نیروی انتظامی وعده داده این مشکل را ظرف یک هفته حل کند.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر