گران‌فروشی و کم‌فروشی همچنان در بازار موبایل

عصر کالا- در حالی که پس از انتشار خبر اختصاص ارز دولتی به شرکت‌های واردکننده موبایل قرار بود قیمت موبایل براساس همین نرخ‌ها کاهش پیدا کند، همچنان در بازار هیچ کاهش قیمتی رخ نداده و فروشندگان به سبک و سیاق گذشته خود ادامه می‌دهند.

گران‌فروشی و کم‌فروشی همچنان در بازار موبایل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, مشاهدات امروز از بازار موبایل نشان می‌دهد که نه‌تنها قیمت انواع گوشی تلفن همراه در بازار تهران کاهش پیدا نکرده است بلکه نسبت به روزهای گذشته با افزایش قیمت همراه بوده و تخلفات متعددی از جمله کم‌فروشی در این بازار مشاهده می‌شود. به عنوان مثال در پاساژ علاءالدین و بازار موبایل چهارسو امروز با وجود مشتریان زیاد در بازار مردم سردرگم بودند و نمی‌دانستند با افزایش قیمت‌ها چکار کنند، البته این مسئله تنها به پاساژ علاءالدین اختصاص ندارد، یکی از خریداران که با ایسنا تماس گرفته بود، در این باره گفت که گوشی تلفن همراهی که قیمتی حدود پنج میلیون و 750 هزار تومان قیمت داشته را یک میلیون تومان گران‌تر از یکی از نمایندگی‌های رسمی این برند در مجمتع کامپیوتر پایتخت خریده ام و با وجود پیگیری های متعدد و ارسال نامه رسمی مکتوب به تعزیرات حکومتی، تا کنون هیچ اقدامی در راستای برخورد با این فروشنده متخلف صورت نگرفته است.

    یکی از فروشندگان در این باره گفت که افزایش قیمت‌ها هیچ ارتباطی به فروشندگان ندارند و آنها تنها نمایندگان فروش شرکت‌های واردکننده‌ای هستند که لیست قیمت را در اختیار داشته و براساس آن لیست کالای خود را به مردم می‌فروشند. یکی دیگر از فروشندگان موبایل به خبرنگار ایسنا اینگونه درباره گرانی گوشی تلفن همراه توضیح داد که از روز گذشته تاکنون قیمت موبایل در برندهای مختلف بسته به برندها و قیمت‌های آن از 200 هزار تا بیش از 600 هزار تومان افزایش داشته است و براساس اطلاعات به دست آمده از واردکنندگان و شرکت‌کنندگان تامین‌کننده گوشی تلفن همراه در روزهای آینده باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

    او در این باره افزود: فروشندگان موبایل هیچ گناهی ندارند و کسانی در این بازار از نوسانات قیمت سود می‌برند که واردکننده این کالاها هستند. چراکه آنها هر روز براساس نرخ دلخواه خود موبایل را به ما برای فروش می‌دهند و ما مجبوریم به این قیمت‌ها گوشی‌های تلفن همراه را به مردم بفروشیم.

    در این بازار نه‌تنها افزایش قیمت‌ها از نظر فروشندگان و حتی صاحبان رسمی نمایندگی‌های برندهای مختلف عجیب و غریب نیست بلکه یکی از صاحبان دفاتر مرکزی برندی معروف در بازار موبایل به خبرنگار ایسنا گفت که قرار شده تا ارز اختصاص یافته به واردات گوشی تلفن همراه به 5 هزار و 100 تومان افزایش پیدا کند و آن موقع قطعا قیمت موبایل بالاتر هم خواهد رفت.

    یکی دیگر از تخلفاتی که در بازار موبایل شاهد آن هستیم این بود که طی روزهای گذشته صف‌های عریض و طویلی در پاساژ علاءالدین و دیگر بازارهای موبایل تهران شکل گرفته بود چراکه خبرهایی مبنی بر فروش گوشی‌های تلفن همراه به نرخ دولتی 4200 تومانی منتشر شده بود اما مردم و بعضی از فروشندگان موبایل در پاساژ علاءالدین آن را یکی از ترفندها برای کشاندن مشتریان به این بازار می‌دانستند چراکه برخی از فروشندگان موبایل دو مرحله از مردم دریافت می‌کردند. یک بار کارت عابربانک آنها را به نرخ دولتی روی دستگاه‌های پرداخت پول خود می‌کشیدند و بار دیگر مابه‌التفاوت آن را محاسبه می‌کردند.

    در گوشه و کنار دیگری از این بازار تخلفاتی مشاهده می‌شد که برخی از فروشندگان بعضی از برندهای تلفن همراه را با قیمتی بسیار پایین‌تر از آن چیزی که در بازار وجود دارد، می‌فروشند حال آن که آن برندها کارایی و ویژگی‌های فنی آن برند را ندارند. به عنوان مثال گوشی تلفن همراه سامسونگ A7 بیش از یک میلیون و 800 هزار تومان در بازار قیمت دارد اما برخی از فروشندگان آن را 580 هزار تومان می‌فروشند و وقتی مردم به آنجا مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند نه‌تنها این گوشی ارزان‌قیمت گارانتی ندارد بلکه از نظر اطلاعات فنی مانند حافظه داخلی و جنس آن کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت به همین برند موجود در بازار وجود دارد.

    به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی در بازار موبایل دستگاه‌های نظارتی باید بیش از پیش به این بازار توجه کرده و با تخلفات و گران‌فروشی برخورد کنند چراکه هم‌اکنون در بازار موبایل تهران گوشی سامسونگ S9 در بازار 5 میلیون و 700 هزار تومان و گوشی سامسونگ S9 پلاس 6 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد که به گفته فروشندگان حدود 600 هزار تومان نسبت به دیروز گران‌تر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر