نوسان قیمتی در بازار تلفن همراه

عصر کالا- بدون شک یکی از دلایل افزایش قیمت در بازار تلفن همراه ، روند صعودی نرخ ارز در ماه های گذشته است که هم مسئولان ارتباطی و هم فعالان بازار به این موضوع اذعان دارند.

نوسان قیمتی در بازار تلفن همراه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اقتصاد آنلاین، البته بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار ، اجرای طرح رجیستری را نیز اهرمی‌برای جهش قیمت‌ها عنوان می‌کنند و معتقدند که از زمان اجرایی شدن رجیستری ، شاهد افزایش 20 درصدی قیمت‌ها در بازار بوده‌ایم. از سوی دیگر وزیر ارتباطات اجرای رجیستری را چندان در افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار نمی‌‌داند و بالا رفتن نرخ ارز در ماه‌های گذشته را مهمترین عامل گران شدن دستگاه‌های تلفن همراه عنوان می‌کند.

    اما در هفته گذشته نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفت و انتظار می‌رفت‌این رویه روی قیمت تجهیزات رایانه‌ای به ویژه انواع گوشی تلفن همراه تاثیرگذار باشد که به گفته فروشندگان بازار ‌این اتفاق آن‌طور که باید رخ نداده است و‌ این در حالی است که وزیر ارتباطات اعلام کرده که «گزارشات بازار حاکی از کاهش 8 درصدی قیمت در پایان هفته گذشته(پنجشنبه) است.»

    مرتضی امیری زاده یکی از فروشنگان بازار تلفن همراه درباره میزان کاهش قیمت‌ها طی هفته گذشته می‌گوید: در بیشتر مدل‌ها شاهد کم شدن قیمت نبوده‌ایم ، اما در برخی از مدل‌ها هم قیمت‌ها با توجه به تقاضای کم آن‌ها در بازار مقدار کمی‌ارزان شدند.

    به گفته‌این فعال بازاری ، درحال حاضر گوشی‌های پرطرفدار قیمت خود را حفظ کرده و تابه حال در مقابل کاهش قیمت از خود مقاومت نشان داده‌اند.

    وی درباره علت ‌این ماجرا می‌گوید: گوشی‌هایی که امروز در فروشگاه‌ها موجود است ، از قبل خریداری شده و قیمت آن‌ها با نرخ دلار چند هفته گذشته محاسبه شده است و به همین دلیل فروشندگان حاضر به پایین آوردن قیمت‌ها نیستند.

    امیری زاده در پاسخ به‌این سوال که چرا در زمان افزایش نرخ ارز قیمت گوشی پا به پای دلار افزایش داشت؟ اظهار کرد: مهمترین علت‌این موضوع ترس فعالان بازار از ادامه دار شدن افزایش نرخ ارز بود ؛ چون فروشندگان برای خرید کالای جدید باید رقم بیشتری پرداخت می‌کردند.

    این فروشنده تلفن همراه درباره اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر کاهش 8 درصدی قیمت‌ها در روز گذشته گفت: اگر روند کاهشی نرخ ارز ادامه داشته باشد ، قطعا شاهد کاهش قیمت در بازار خواهیم بود  ؛ اما‌اینکه در یک روز قیمت‌ها 8 درصد افت کند ،چندان صحت ندارد و اگر قرار بر‌این بود که قیمت‌ها در یک روز‌این مقدار کاهش یابد ، طی هفته گذشته باید با کاهش 20 درصدی قیمت‌ها در بازار روبرو می‌شدیم.

    با توجه به وعده مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت ارتباطات، مبنی بر اجرایی شدن رجیستری برای همه برندهای تلفن همراه تا پایان سال، آیا می‌توان‌این موضوع را دلیلی برای پایین نیامدن قیمت‌ها در بازار عنوان کرد؟

    حسن عرب نیا یکی از واردکنندگان گوشی تلفن همراه  می‌گوید: رجیستری تاثیر روانی خود را در بازار گذاشته است و با افزوده شدن هر برند به‌این طرح ، شاهد افزایش قیمت آن برند در بازار هستیم.

    به گفته وی اجرای رجیستری یکی از دلایل مهم بالا رفتن قیمت‌ها در بازار بوده است و اگر همزمان با اجرای‌این طرح نرخ ارز ثابت هم می‌‌ماند، بازهم قیمت گوش با افزایش روبه‌رو بود ؛ گرچه میزان آن به‌ این شدت نبود .

    این واردکننده در پاسخ به‌این سوال که می‌توان انتظار داشت که براساس گفته مسئولان قیمت گوشی ارزان‌تر از روزهای اجرای رجیستری شود؟ گفت: به نظر نمی‌رسد‌این اتفاق بیفتد و احتمال آن کمتر از 10 درصد است؛ چون واردکنندگان قانونی برای واردات کالاهای خود هزینه‌های گمرکی را پرداخت می‌کنند که‌این هزینه‌ها را در نهایت از مصرف کنندگان دریافت می‌کنند و اگر میزان تعرفه‌های واردات صفر شود ، شاید بتوان انتظار داشت که قیمت گوشی تلفن همراه به قبل از اجرای طرح رجیستری برگردد.

    عرب نیا افزود: اگر همه برند‌های موجود تا پایان سال مشمول طرح رجیستری شوند، شاهد افزایش یکباره قیمت‌ها خواهیم بود؛ چون میزان عرضه و تقاضا تعادل خود را از دست می‌دهد و گوشی‌‌های موجود در انبار‌ها پاسخگوی نیاز بازار نخواهد بود و‌ این ماجرا حداقل برای چند هفته ادامه خواهد داشت و به همین دلیل قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: یادمان نرود که گوشی‌های سامسونگ در کشور ما بیش از 50 درصد بازار را در اختیار دارد که اگر قرار باشد‌این برند به طرح رجیستری بپیوندد ، باید حجم واردات آن سنجیده شود و به میزان لازم واردات قانونی آن محقق شده باشد؛ در غیر ‌این‌صورت ‌این برند با افزایش چشمگیر قیمت روبه‌رو خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر