هشدار جدی برای خریداران موبایل

شگرد جدید برخی از سوءاستفاده‌گران در بازار گوشی‌

عصر کالا- رئیس صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه درباره شگرد جدید برخی از سوءاستفاده‌گران از عنوان رجیستری در بازار هشدار داد.

شگرد جدید برخی از سوءاستفاده‌گران در بازار گوشی‌
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، مهدی میرمهدی کمیجانی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار برروی قیمت گوشی‌های تلفن همراه هم تاثیر گذاشته است، اظهار کرد: از طرف دیگر کسانی که در بازار به عنوان فروشنده گوشی‌های موبایل فعالیت می‌کنند، از عنوان رجیستری به عنوان یک مزیت برای فروش کالای‌شان استفاده می‌کنند. به این صورت که وقتی خریدار برای خرید به آن‌ها مراجعه می‌کند، از او می‌پرسند که گوشی رجیستر شده می‌خواهد یا نه؟ این در واقع برخلاف مقررات است چراکه اساسا گوشی رجیستر نشده نباید فروخته شود.

    وی با بیان اینکه اجرای ناقص طرح رجیستری می‌تواند از علت‌های این آشفتگی‌ها باشد، گفت: شاید اگر همه برندها مشمول طرح رجیستری می‌شدند، دیگر شاهد این اتفاقات در بازار نبودیم. هرچند از سویی نمی‌توان تاثیر افزایش نرخ دلار بر قیمت گوشی‌های تلفن همراه را نادیده گرفت زیرا حتی اگر کالایی قبل از افزایش نرخ دلار خریداری شده باشد، باز هم با نرخ دلار روز به فروش می‌رسد.

    او با اشاره به اجرای فاز جدید طرح رجیستری که گوشی‌های هوآوی، تکنو، سونی و نوکیا را شامل می‌شود ادامه داد: در بازار گوشی‌های تلفن همراه اگر همه برندهای موجود منهای سامسونگ را تجمیع کنیم، مجموعا تا 20 درصد بازار را تشکیل نمی‌دهند و تا زمانی که سامسونگ مشمول طرح نشود، این طرح ناقص می‌ماند. در حالی که سامسونگ همچنان در بازار مشغول یکه‌تازی است.

    میرمهدی در ادامه با بیان اینکه طرح رجیستری اساسا هیچ هزینه‌ای ندارد، اظهار کرد: متاسفانه اخیرا در بازار از کلمه رجیستر استفاده ابزاری می‌شود تا قیمت گوشی‌ها را اضافه‌تر کنند.

    رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه همچنین به یک شگرد جدید برخی از سوءاستفاده‌گران در بازار گوشی‌های موبایل هم اشاره و تاکید کرد: اخیرا به صورت پراکنده شنیده شده که برخی از فروشندگان کالای رجیسترنشده را به خریداران می‌فروشند و زمانی که فرد خریدار برای پس دادن گوشی خود مراجعه می‌کند، مبلغی را از او دریافت می‌کنند و جالب‌تر اینکه همان گوشی را دوباره بسته‌بندی کرده و به شخص دیگری می‌فروشند.

    او با هشدار به مصرف‌کنندگان درباره این شگرد اظهار کرد: چنانچه خریداران با این مقوله  مواجه شدند حتما با مراجع ذیربط از جمله سازمان بازرسی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، تعزیرات و سامانه 124 تماس بگیرند و مسئولان را در جریان این مسئله قرار بدهند.

    وی در نهایت با بیان اینکه اگر قرار است طرح رجیستری برای گوشی‌های موبایل به صورت کامل انجام شود، نباید فرقی بین برندها باشد، تصریح کرد: در این مورد باید قانون برای همه برابر باشد و نباید برندی را از قانون مستثنی کرد و هنوز معلوم نیست چرا برندی به گستردگی سامسونگ تاکنون مشمول رجیستری نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر