وزیر ارتباطات تاکید کرد:

ورود گوشی‌های توقیف‌شده به بازار و تعدیل قیمت‌ها

عصر کالا- به اعتقاد وزیر ارتباطات برای تعدیل بهای گوشی تلفن همراه باید گوشی‌های توقیف شده وارد بازار شود تا قیمت به وضعیت رضایت‌بخش نزدیک شود.

ورود گوشی‌های توقیف‌شده به بازار و تعدیل قیمت‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, طبق گفته دست اندرکاران حوزه موبایل، مصرف و نیاز ماهیانه بازار به انواع تلفن همراه حدود یک میلیون دستگاه است که طی ماههای اخیر به سه میلیون دستگاه رسید. حال آنکه بر اساس آمار و ارقام رسمی اعلام شده در این بازه زمانی تنها حدود 730 تا 740 هزار دستگاه تلفن همراه با ارز دولتی 4200 تومانی وارد شده است که همین عامل سبب افزایش قیمت شد چرا که با توجه به کمبود موجود، موبایل دست به دست می‌شود و نهایتا با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

    اما محمدجواد آذری جهرمی درباره اصلاح قیمت گوشی‌های تلفن همراه در بازار اعلام کرده است که این هفته با وزیر صنعت در این‌ مورد جلسه‌ای خواهد داشت تا راه‌های کاهش قیمت گوشی بررسی شود.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعداد زیادی از گوشی‌هایی که احتکار شده فعلا توقیف شده است، گفته که این گوشی‌ها باید به بازار تزریق شود و با ‌وجود تثبیت ارز پیش‌بینی می‌شود قیمت به وضعیت رضایتبخش نزدیک شود.

    داستان گرانی موبایل و احتکار گوشی از انتشار لیست واردکنندگان با ارز دولتی و پس از آن شروع شد که تعدادی از کسبه و فروشندگان موبایل و تبلت در تهران، نسبت به نوسانات نرخ ارز اعتراض کردند و در همین راستا، محمدجواد آذری جهرمی  در حالی که پیش از این هم سوءاستفاده و سودجویی از وضعیت بازار را علت گرانی گوشی‌ها اعلام کرده بود، ‏لیست شرکت‌هایی که به آن‌ها ارز 4200 تومانی برای واردات گوشی تلفن همراه تخصیص یافته است را منتشر کرد.

    با انتشار این لیست، مشخص شد بسیاری از شرکت‌هایی که ارز 4200 تومانی برای واردات دریافت کرده‌اند، نه تنها هنوز تمامی ارز اختصاص‌یافته را هزینه‌ی واردات نکرده‌اند، بلکه با انتشار اسامی برخی از شرکت‌ها حتی علت گرانی گوشی‌ها نیز معلوم شد؛ اینکه برخی از تامین‌کنندگان و یا واردکنندگان در عین دریافت ارز 4200 تومانی، نوسانات ارز را بهانه کرده و با افزایش نرخ آزاد ارز، قیمت‌ کالاها را افزایش داده و بعضا با دلار 7000 تومانی محاسبه کرده و فروخته‌اند.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حتی اسم یکی از شرکت‌هایی را که گوشی‌های آیفون را دو میلیون تومان گران‌تر از معمول فروخته بود، اعلام کرد. این اقدام وزیر ارتباطات که به نوعی روشن‌گری و شفاف‌سازی به شمار می‌آمد، مورد توجه سازمان‌ حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز قرار گرفت. در همین راستا، محمود نوابی -رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان- گفت: طبق دستور رییس ‌جمهوری لیست کالاهایی که با دلار 4200 تومان وارد شده‌اند، به محض اعلام بانک مرکزی در سامانه 124 (www.124.ir)  سازمان حمایت قرار می‌گیرد تا مردم این لیست را مشاهده و درصورت مغایرت و گرانی، موارد را به سازمان اعلام کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر