تلفن همراه در سال جاری ۲۵ درصد افزایش قیمت داشت

عصر کالا- بر اساس گزارش میدانی از بازار موبایل و تلفن همراه در روزهای پایانی سال، کسبه این صنف از وضعیت بازار فروش موبایل ناراضی هستند.

تلفن همراه در سال جاری ۲۵ درصد افزایش قیمت داشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بازار موبایل در سال 96 با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو بود؛ از طرفی اجرای طرح رجیستری و شوکی که به بازار وارد شد و از طرف دیگر نوسانات و افزایش قیمت ارز خود به تنهایی برای افزایش قیمت موبایل در کشور کافی بود.

    با حضور در بازار موبایل تهران و پرس و جو از فروشندگان، آنچه به دست می آید عدم رضایت کسبه و فروشندگان موبایل در سال 96 است. برخی از فروشندگان، طرح رجیستری و برخی دیگر نوسانات ارز را باعث رکود بازار این صنف می دانند. در ادامه سری به چهارسو و پاساژ علاء‌الدین زدیم تا از زبان فروشندگان موبایل در جریان وضعیت بازار موبایل در سال 96 قرار بگیریم.

    افزایش قیمت و کسادی بازار موبایل در سال 96

    یکی از فروشندگان موبایل در پاساژ چهارسو اظهار داشت: قیمت موبایل در سال 96 نوسانات زیادی داشت و همین موضوع باعث شد تا کسب و کار ما در سال جاری در بدترین وضعیت خود قرار داشته باشد.

    او گفت: طرح رجیستری باعث افزایش بی رویه گوشی ها شد و این خود دلیلی بر کاهش فروش ما بوده است؛ در آیفون قیمت‌ها تا یک میلیون افزایش داشت و در برند سامسونگ شاهد افزایش بین 200 الی 600 تومانی بوده‌ایم. از طرفی نوسانات ارز نیز تاثیرات بسزایی در کسادی بازار موبایل در سال جاری داشته است.

    تغییر موقیعت دلیل اصلی کاهش فروش

    آقای لطفی یکی از فروشندگان دیگر پاساژ چهارسو اظهار داشت: امروزه نسبت به سال های گذشته فروش ما بسیار افت کرده که اصلی ترین دلیل آن تغییر موقیعت ما بوده است؛ زمانی در پاساژ علاء‌الدین حداقل 5-6 قلم فروش داشتیم که امسال در شلوغ ترین روزهای سال هم با این اتفاق روبرو نبودیم. البته  طرح رجیستری هم تا حدودی در افزایش قیمت بازار تاثیرگذار بوده است.

    بازار وضعیت بسیار نامناسبی دارد

    آقای جهانگیری فروشنده موبایل در پاساژ علاء‌الدین اظهار داشت: در کل بازار، وضعیت مناسبی ندارد چرا که قدرت خرید مردم پایین آمده و از طرفی دلار افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که با دلار 4-5 سال پیش آیفون 6-7 میلیونی امروز را می شد با 2 میلیون خرید.

    او گفت: وقتی رجیستری هم اجرا شد خود به خود قیمت‌ها افزایش پیدا کرد؛ مثلا در برند اپل قیمت 5 میلیون تومان بود بعد از رجیستری 6 میلیون تومان شد و کسانی که تصمیم به خرید هم گرفته بودند با این افزایش منصرف شدند.

    جهانگیری در پایان اظهار داشت: در سال گذشته به غیر از نوسانات دلار و طرح رجیستری، فروشگاه های اینترنتی نیز در رکود بازار موبایل بسیار تاثیرگذار بودند؛ این فروشگاه به خاطر فضای رقابتی که ایجاد کرده همه فروشنده ها را به سمت خود جذب کرده است؛ به طوری که هر کدام از فروشنده ها به خاطر تیراژ بالا با قیمت کمتری به این فروشگاه ها محصولات را می فروشند. از طرفی دیگر افزایش پاساژهای موبایل در سطح شهر تهران بیشتر از سال‌های قبل شده و این هم یکی از دلایل وضعیت بد بازار موبایل در سال 96 بوده است.

    افزایش قیمت در سال 96  اصلی ترین دلیل رکود بازار موبایل

    محمدی مغازه دار فروش موبایل در چهارسو اظهار داشت: در سال 96 وضعیت مناسبی نداشتیم؛ نوسانات قیمت باعث کاهش مشتری شد. از طرفی طرح رجیستری هم باعث به هم خوردن بازار شد و این وسط کسانی که در انبار موبایل داشتند بیشتر از همه سود کردند. در کل این طرح باعث شد مردم ضرر بیشتری داشته باشند.

    با گشت و گذار در پاساژهای بزرگ موبایل تهران و گفتگو با فروشندگان به این نتیجه می رسیم که صحبت ها و دردهای آنها یکی است و از بازار خود در سال 96 رضایتی نداشتند؛ هر چند برخی از آنان برای سال 97 امیدهای زیادی برای بهبود بازار داشتند. در ادامه سراغ مهدی محبی رییس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران رفتیم تا در مورد وضعیت بازار موبایل اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

     

    رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی: تلفن همراه در سال جاری 25 درصد افزایش قیمت داشت

    مهدی محبی رییس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در سال گذشته دلایل متعددی همچون نوسانات ارز، تغییرات قیمت، قطع ارز مبادله در بازار موبایل و همزمان شدن این مسائل با طرح رجیستری باعث افزایش قیمت موبایل شد.

    محبی ادامه داد: البته طرح رجیستری برای مصرف کننده بسیار مناسب است چرا که مردم از یک سری شرایط نامطلوب راحت می‌شوند؛ چرا که با این طرح همه گوشی‌ها ملزم به داشتن گارانتی می شوند. قبلا به اینصورت نبود و فروشنده بعد از فروش موبایل تعهدی بابت مشکل موبایل نداشت و این مسئله برای مصرف کننده نقطه مثبتی محسوب می شود.

    رییس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران با اشاره به وضعیت موبایل در سال جاری اظهار داشت: از آغاز تا پایان سال 96 وضعیت بازار موبایل بد نبوده است؛ البته به دلیل شرایطی که در چند ماه گذشته انجام شده شاهد نوسانات قیمت زیادی در بازار موبایل بودیم.

    مهدی محبی در کاهش فروش مغازه داران صنف موبایل در سال جاری اظهار داشت: برخی از فروشگاه های اینترنتی روزانه 5 هزار گوشی به فروش می رسانند در حالی که به ندرت یک کسبه این صنف در روز 20 موبایل می فروشد و این نشان دهنده عدم توانایی رقابت کسبه با این فروشگاه ها می باشد. این فروشگاه‌ها به خاطر خریدی که به صورت عمده انجام می دهند با قیمت های پایین‌تری نیز محصولات خود را به فروش می رسانند که این فضای رقابتی را از بین برده است.

    او ادامه داد: بیش از 8 هزار فروشنده موبایل در سطح شهر تهران داریم که به طو میانگین اگر هر فروشنده زیر مجموعه ای 5 نفر داشته باشد با این وضعیت چندین هزار نفر بیکار می شوند. مشکلی را که برای فروشندگان موبایل به وجود آمده است به مسئولان انتقال دادیم تا فکر اساسی برای این مشکل کنند. اگر این تعداد بر اساس فضای رقابتی نامناسب بیکار شوند آیا دولت برای آنها شغلی در نظر گرفته است؟!

    محبی گفت: در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فروشندگان موبایل نیز اقداماتی همچون تاسیس فروشگاه‌های اینترنتی موبایل انجام داده‌اند، اما متاسفانه توان رقابت با فروشگاه های اینترنتی بزرگی که روزانه 5 هزار موبایل می فروشند را ندارند.

    مهدی محبی در مورد مشکلات اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران در سال 96 اظهار داشت: اتحادیه تا مردادماه امسال درگیر انتخابات درونی بود و بعد از انتخابات بیشترین جلسات برگزار شده مربوط به طرح رجیستری بود؛ مشکلات اعضا را اعلام کردیم و با همه سازمان‌های مربوطه برای رفع مشکلات رجیستری جلسه برگزار کردیم. البته مهمترین مشکل ما در سال 96 بعد از طرح رجیستری، جلوگیری از ورود باکس گوشی های تلفن به خاطر وجود تولیدات داخلی بود؛ البته ما تولیدات داخلی را قبول داریم اما امکانات باکس های جدیدی را که وارد کشور می شوند ندارند و باید این مشکل حل شود.

    رییس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران در پایان اظهار داشت: طرح رجیستری در سال جاری اتفاق مهمی در حوزه موبایل بود که قطعا نکات مثبت آن در سال 97 احساس خواهد شد؛ هر چند اجرای این طرح به همراه مسائلی همچون افزایش قیمت ارز باعث شد تا در سال 96 قیمت موبایل 25 درصد افزایش پیدا کند.

    با همه این تفاسیر و بر اساس اظهار نظرهای انجام شده، هر چند در سال 96 بازار موبایل با مشکلات بسیاری روبرو بوده؛ امید است در سال 97 اتفاقات خوشایندی برای این حوزه رقم بخورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر