امسال؛ سال رکود بازار موبایل خواهد بود؟

عصر کالا- محققان فعال در موسسه گارتنر اعلام کرده‌اند که نخستین فصل از سال جاری میلادی با ریزش ۲.۷ درصدی در فروش و عرضه گوشی‌های هوشمند در بازارهای جهانی روبرو بوده است.

امسال؛ سال رکود بازار موبایل خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، پیش‌تر نیز بسیاری از محققان و پژوهشگران در مؤسسات آماری و تحقیقاتی برآورد و اعلام کرده بودند که فروش و عرضه گوشی‌های هوشمند در بازارهای جهانی تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون اشباع بازار موبایل، کاهش قابل توجه در تکنولوژی‌های جدید و منحصر به فرد، جنگ تجاری میان چین و آمریکا، اعلام تحریم و محدودیت فعالیت و فروش محصولات شرکت‌های چینی همچون هواوی و در نهایت بحران‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها که توان مالی خریداران و کاربران محصولات تکنولوژی را کاهش می‌دهد، ریزش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

    حالا تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی مؤسسه گارتنر نشان می‌دهد فروش و عرضه موبایل در سه ماهه نخست سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهشی 2.7 درصدی مواجه شده است که در این میان شرکت آمریکایی اپل در این مدت زمان نسبت به سال قبل 10 میلیون دستگاه موبایل کمتر روانه بازار کرده است.

    سامسونگ نیز در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد کاهش عرضه را تجربه کرده است ولی همچنان رتبه نخست در فهرست برترین عرضه کنندگان و تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند در جهان را از آن خود کرده و عنوان پرفروش‌ترین سازنده موبایل را همچون گذشته به خود اختصاص داده است.

    بر اساس این آمارها، هواوی با قرار گرفتن در جایگاه دوم و اختصاص سهمی معادل 15.7 درصد از بازارهای جهانی همچنان از رقیب آمریکایی خود اپل جلو ایستاده و برخلاف سامسونگ و اپل نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان ارزش گوشی‌های این برند افزایش داشته است که البته بدیهی است با توجه به تحریم‌های تجاری اعمال شده از سوی واشنگتن علیه هواوی و همچنین لغو لایسنس سیستم عامل اندروید توسط گوگل و اجرای محدودیت آهنگ‌های جدید از سوی غول‌های تکنولوژی آمریکایی سهم بازار هواوی در فصل بعد کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

    طبق گزارش وب سایت gsmarena، برای مقایسه سهم سه شرکت برتر تولید کننده موبایل یعنی سامسونگ، هواوی و اپل در فصل نخست سال جاری میلادی به ترتیب 19.2 درصد، 15.7 درصد و 11.9 درصد بوده است.

    بسیاری از تحلیل گران فعال در بازارهای موبایل برآورد کردند که تنش‌های تجاری میان واشنگتن و پکن به احتمال زیاد هواوی را از رتبه دوم به رتبه‌های پایین در اینترنت پایین خواهد کشاند و ممکن است حتی سایر تولیدکنندگان چینی هم چون شیائومی، اوپو و ویوو فرصت پیدا کنند تا سهم بیشتری از عرضه موبایل در بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند.

    برخی دیگر از تحلیلگران پیش بینی کرده اند که سال جاری میلادی روند کاهشی عرضه و فروش موبایل در بازارهای جهانی سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد و به احتمال زیاد با توجه به شرایط کنونی، تا پایان سال 2019 رکود بازارهای جهانی گوشی هوشمند به بیشترین حد خود در سال‌های گذشته خواهد رسید و رکورد بی سابقه‌ای در این زمینه ثبت خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر