"آیفون رسمی" از آخر هفته در بازار ایران؛

ورود احتمالی اپل به کشور از پنجشنبه

واردات از مبدا دبی صورت می‌گیرد

عصر کالا- رئیس اتحادیه دستگاه‌‌های مخابراتی از واردات احتمالی آیفون به صورت رسمی از پنجشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: این واردات از هر کشوری می‌تواند صورت گیرد اما به نظر می‌رسد بیشترین واردات از کشور امارات انجام گیرد.

ورود احتمالی اپل به کشور از پنجشنبه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از میزان، در سال‌های اخیر شرکت اپل با ارائه نکردن نماینده رسمی به ایران فضای موجود برای عرضه محصولات خود را به شرکت‌های متفرقه داد و از حدود یکسال پیش بود که واردات بی رویه این کالا مورد توجه مسئولین قرار گرفت و همچنین با اجرای برجام و بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالا از کشور آمریکا واردات این محصول به کشور متوقف شده، اما پس از چند ماه قرار است اولین محموله این محصول از طریق گمرکات جنوبی کشور، وارد شود.

    حال این واردات به 17شرکت که از نظر ارائه خدمات و صلاحیت واردات مورد تایید وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت و سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکنندگان است، واگذار شده و قرار بر آن است اگر طبق برنامه پیش رود از اواخر هفته جاری اولین محموله گوشی اپل به صورت رسمی وارد کشور خواهد شد.

    غلامحسین کریمی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در گفت‌وگو با میزان در ارتباط با شرکت‌های دریافت کننده مجوز برای ورود گوشی آیفون، گفت: تا به امروز 17 شرکت مجوز واردات گوشی آیفون (اپل) به کشور را کسب کرده که این شرکت‌ها به صورت حقوقی بوده و شخص حقیقی در واردات این محصول دخالت ندارند.

    وی افزود: هیچ یک از این شرکت‌ها به صورت رسمی از شرکت اپل مجوز نمایندگی ندارند و به صورت اپل استور اداره نخواهد شد که این امر طبیعی بوده و حتی در برخی از ایالت‌های آمریکا هم به همین صورت خدمات ارائه می‌شود.

    رئیس اتحادیه دستگاه‌‌های مخابراتی با اشاره به این که شاید در آینده خود شرکت اپل وارد ایران شود، اظهار کرد: احتمال این امر که خود شرکت اپل در آینده از طریق اپل استورهای خود به کشورمان وارد شود، وجود دارد و شرکت اپل یکی از سیاست‌‌های کاری خود را این امر می‌داند که به بیشتر کشورهای جهان نمایندگی رسمی ارائه ندهد و فقط فروشندگان این محصول در این کشورها حضور داشته و سرویس خدمات را فقط از طریق اپل استورهای رسمی خود ارائه می‌دهند.

    کریمی با بیان این که واردات توسط این شرکت‌ها بسته به ارائه خدمات آن‌ها است، گفت: یکی از بحث‌هایی که به این شرکت‌ها اجازه واردات داده می‌شود این است که باید از سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده که تحت نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است مجوز خدمات را اخذ کرده و صلاحیت آن‌ها مورد تایید قرار گیرد و پس از آن به اتحادیه دستگاه‌‌های مخابراتی  ارجاع داده خواهد شد و اتحادیه با بازدیدهای مکرر از نحوه خدمات این شرکت‌ها به آن‌ها جواز خدمات ارائه می‌دهد و اگر مورد تایید نباشند اجازه واردات به این شرکت‌ها داده نمی‌شود.

    وی افزود: در بحث رقابت پذیری واردات این کالا باید گفت این امر که واردات این نوع گوشی مختص به این چند شرکت نخواهد بود و در آینده امکان اضافه شدن به این 17شرکت وجود داشته و از سوی دیگر احتمال کاهش آن‌ها در صورت ارائه نکردن خدمات مناسب وجود دارد.

    رئیس اتحادیه دستگاه‌‌های مخابراتی در ارتباط با واردات اولین محموله گوشی اپل به کشور تصریح کرد: طبق وعده‌ای که این شرکت‌ها به اتحادیه داده‌اند اولین محموله گوشی‌های اپل آن‌ها ظرف دو روز آینده وارد گمرک شده و امکان این امر وجود دارد که پنجشنبه هفته جاری اولین محموله این شرکت‌ها وارد ایران شده و به عرضه کنندگان تحویل داده شود.

    کریمی ادامه داد: واردات این محصولات عمدتا از کشورهای همسایه بوده اما به نظر می‌رسد اولین واردات از کشور امارات متحده عربی بوده و از شهر دبی وارد کشور خواهد شد.

    وی در انتها تصریح کرد: تقاضای اتحادیه از مردم این است که حتما از مغازه‌های دارای پروانه فروش این محصول را خریداری کنند و از گارانتی این محصول اطمینان حاصل کرده و این امر را در نظر داشته باشند که موبایل‌های همراه دارای شناسه بوده و با ارسال کد 15رقمی می‌توانند از سلامت این محصول اطمینان حاصل کنند.

    بر اساس این گزارش باید دید با واردات رسمی این گوشی‌ها آیا دست واردات بی رویه و شرکت‌های متفرقه از این محصول کوتاه خواهد شد و یا مانند گذشته در کنار این واردات باز هم به صورت غیر قانونی و چمدانی این محصول وارد کشور می‌شود و از سوی دیگر این شرکت‌ها می‌توانند خدماتی مناسب برای تلفن‌های عرضه شده ارائه دهند؟

    از سوی دیگر جای سوال است که ارائه تاییدیه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکت‌ها برای واردات و ارائه خدمات پس از فروش چه دردی از خریداران محصولات آیفون دوا می کند، زیرا این شرکت ها هیچ کدام به صورت رسمی زیر مجموعه شرکت اپل آمریکا قرار ندارند و احتمال داده می شود اگر فردی به صورت رسمی و از شرکت های مورد تایید وزارت صنعت گوشی خریداری کند در زمانی که مشکلی برای سخت افزار محصول پیش بیاید با مشکلات فراوانی روبرو می شود، زیرا متخصصان شرکت های نامبرده آموزش های ارائه خدمات پس از فروش را زیر نظر شرکت مادر ندیده اند و این شرکت ها به صورت رسمی از اپل آمریکا قطعات جانبی را دریافت نمی کنند، که این موضوع هزینه های مشتری را چند برابر می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر