نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس :

برای حمایت از کالای ایرانی باید با میلیاردها دلار قاچاق کالا مقابله کرد

عصر کالا- نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، برای حمایت از کالای ایرانی باید با میلیاردها دلار قاچاق کالا مقابله کرد، گفت: نرخ بالای تامین مالی در ایران یکی از چالشهای مهم تولید است که امیدواریم این نرخها در سال ۹۷ کاهش داشته باشد.

برای حمایت از کالای ایرانی باید با میلیاردها دلار قاچاق کالا مقابله کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم ، علی اکبر کریمی ، با بیان اینکه رهبر انقلاب در چند سال گذشته توجه ویژه ای را در مسائل مختلف اقتصادی داشته اند، گفت: تاکید ایشان در سالهای اخیر بر حمایت از کالاهای تولید داخل و ترغیب مردم به مصرف کالای ایرانی و پرهیز از خرید کالای خارجی نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

    وی با اشاره به اینکه واقعیت پیش روی اقتصاد ایران این است که تولید کننده ایرانی در شرایط نابرابر با تولید کننده خارجی قرار دارد گفت: در حالی که بخش مهمی از کالاهای مصرفی خارجی از طریق قاچاق وارد کشور شده و حقوق ورودی بابت آن پرداخت نشده و  به این ترتیب تولید کننده خارجی به سادگی و با کمترین هزینه به بازار مصرفی کشور ما احاطه پیدا  میکند.

    وی افزود:  در مورد کالاهای خارجی دیگر نیز که به صورت رسمی وارد کشور می‌شود طیفی از تخلفات دیده می‌شود که با استفاده از منافذ قانونی و سو استفاده‌هایی انجام شده و کالاها با شرایط ترجیهی وارد کشور می‌شود.

    نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یک نمونه از نابرابریهای مهم تولید کننده داخلی و خارجی نرخ بالای تامین مالی در ایران است، در واقع تولید کننده خارجی با نرخهایی مثل 2تا 3 درصد از وام استفاده می‌کنند در حالی که نرخ بهره تسهیلات در کشور ما بالای 20 درصد است، امیدواریم نرخ تامین مالی در سال جاری تعدیل شود.

    عضو کمیسیون اقتصادی گفت: در یک جمع بندی میتوان گفت، شرایط به شکل نابرابر و نامطلوب به نفع کالای خارجی است و  باید جلوی واردات کالای خارجی گرفته شود تا زمینه حمایت و رونق تولید کالای داخلی فراهم شود.

    وی با بیان اینکه در ماههای اخیر دو اقدام مهم برای حمایت از کالای ایرانی در کمیسیون اقتصادی مجلس انجام شده است گفت: اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون اقتصادی مجلس جمع بندی شده است تا در سالهای بعد قوانین سخت گیرانه تری برای برخورد با قاچاقچیان لحاظ شود. نکته بعد نیز انجام تحقیق و تفحص از قاچاق کالاست و امیدواریم نتیجه نهایی عملکرد این کمیته در قالب گزارش تحقیق و تفحص در صحن علنی قرائت شده تا مشکلات این حوزه بر طرف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر