جزئیات طرح پایش، شناسایی و ثبت گوشی‌های همراه شهروندان

عصر کالا- مسئولان وزارتخانه های ارتباطات و صنعت جزییات طرح پایش، شناسایی و ثبت گوشی‌های همراه شهروندان را که در روزهای آینده آغاز می شود تشریح کردند.

جزئیات طرح پایش، شناسایی و ثبت گوشی‌های همراه شهروندان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، حسین فلاح جوشقانی با حضور در بخش خبری 21 شبکه یک سیما افزود: در سال 1385 هم این طرح اجرا شد اما از آنجا که پختگی لازم را نداشت و مبتنی بر صرفاً شناسه گوشی بود و این شناسه قابل کپی و جعل کردن است این طرح با شکست مواجه شد.

    سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: این طرح تا حدود 2 سال پیش مسکوت ماند و سپس دوباره مطرح شد و در یکی و دو سال گذشته ابتدا به صورت آزمایشی طرح را اجرا کردیم اما اکنون زیر ساخت های فنی طرح آماده است و از اواخر این ماه اجرا می شود.

    فلاح جوشقانی اضافه کرد: ابتدا فاز مانیتورینگ و پایش را داریم به این معنی که گوشی هایی که در دست مردم است شناسایی و در سیستم ما ثبت می شود و این گوشی ها مجاز خواهد بود.

    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این طرح به صورت مرحله ای انجام می شود و سپس درمراحل بعدی گسترش می یابد.

    وی افزود: در تاریخی که بعداً اعلام خواهیم کرد گوشی ها حتماً باید در سامانه ها ثبت شود.

    وی با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخلی گوشی های تلفن همراه، اضافه کرد: این موضوع به ساماندهی بازار و تولید داخلی هم کمک می کند.
    بنا بر این گزارش همچنین در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما اجرای طرح رجیستری مورد بررسی قرار گرفت و سرپرست سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی و مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت و مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا مراحل اجرای این طرح را تشریح کردند و تاکید کردند که اجرای گام به گام این طرح واردات گوشی را هدفمند می کند.
    حسین فلاح جوشقانی سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: طرح رجیستری یا ثبت تلفن همراه بدین معنی است که مشخصات گوشی در شبکه های تلفن همراه و سامانه های موجود ثبت شود که اگر گوشی در این سامانه ها و شبکه ها ثبت نباشد قادر به سرویس دهی نخواهد بود.
    وی افزود: یک بار در سال 85 این طرح اجرا شد.چون شماره سریال ها قابل کپی کردن بود این طرح متوقف شد. طرح جدید که قرار است از آخر مهر اجرا شود کامل تراست.

    به گفته وی بر اساس شماره سریال گوشی و شماره تلفن همراه به صورت یک زوج ثبت می شود. به محض روشن شدن این دو شماره چک می شود که اگر ثبت شده باشد گوشی به فعالیت عادی خود ادامه خواهد داد یعنی گوشی مجاز است در غیر این صورت گوشی به عنوان غیر مجاز شناخته می شود و فرد باید گوشی خود را عوض کند.

    جوشقانی گفت: از طرف دیگر اطلاعات در سامانه های گمرک نیز ثبت می شود و این مشخص می کند که گوشی به صورت قاچاق وارد کشور نشده باشد.
    ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان متولی نقش هماهنگ کننده بین نهادهای مرتبط را به عهده دارد.

    جوشقانی گفت: از آخر مهر این طرح آغاز می شود و در ابتدا در یک بازه زمانی گوشی ها پایش می شوند. گوشی های جدید که خریداری می شود بعد از روشن شدن پایش می شود. به تدریج دامنه کار گسترش می یابد. این کار را با برندهایی که کمتر در کشور پشتیبانی می شوند شروع می شود.

    او افزود: این کار عطف به ماسبق نمی شود و گوشی های قبلی را شامل نمی شود فقط از تاریخی که اعلام می شود، گوشی های جدید مورد پایش و بررسی قرار می گیرند.

    وی ادامه داد: تلاش این است که تمامی واردکنندگان اموزش لازم را ببینند و بازار تحت تاثیر قرار نگیرد اما ممکن است شیطنت هایی از طرف کسانی که گوشی غیر قانونی وارد کشور می کنند صورت گیرد.

    معاون وزیر ارتباطات گفت: از طریق کمیته راهبردی سعی در کنترل بازار داریم و مردم بدانند که این طرح ملی است و کمک می کند از واردات گوشی های قاچاق به کشور جلوگیری شود.
    جوشقانی گفت: در کمیته راهبری تاکید شد که این طرح با مسئولیت وزارت ارتباطات انجام خواهد شد اما همه به اندازه سهمی که در این پروژه دارند مسئول هستند.

    او افزود: تضمین این طرح اراده ای است که پشت این طرح است. همه سعی ما بر این است که این طرح با شکست مواجه نشود. این طرح یک پلت فرم نرم افزاری است و سیستم به کنش هایی که در این طرح ایجاد شود واکنش متناسب را خواهد داشت.

    علی میرنژاد مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت نیز در این برنامه درباره طرح رجیستری گفت: برای وارد کننده سامانه تجارت خارجی تعریف شده است که این سامانه برای اخذ شناسه کالا ورود پیدا می کند. در این سامانه برند و کشور سازنده ثبت می شود.

    به گفته وی بعد بر اساس شناسه کالای داخلی به سمت سامانه تجارت می رود که در این سامانه بر اساس ثبت سفارش اطلاعات گوشی ثبت می شود بعد از ثبت سفارش در سازمان امور اصناف و سازمان حمایت که نمایندگی را تایید کرد ثبت سفارش انجام می شود بعد که کالا به گمرک رسید بر اساس اطلاعات ثبت شده گوشی را ترخیص می کند.

    این مقام مسئول در وزارت صنعت گفت: در سامانه تجارت داخلی اطلاعات قابل رهگیری است در آخر هم وقتی فرد برای خرید گوشی مراجعه می کند اگر کالا از طریق مبادی رسمی وارد شده باشد وقتی سیم کارت وارد می شود جوینت انجام می شود که شماره ملی و شماره سیم کارت با هم جوینت می شوند تا گوشی شروع به کار کند.

    او افزود: یک و نیم میلیون گوشی به صورت رسمی وارد کشور شده اند. هدف از این طرح این است که آموزش لازم به واردکنندگان گوشی داده شود و تا به امروز بیش از 200 مورد کد شناسایی کالا گرفته اند و در سامانه ثبت شده است.

    میرنژاد گفت: با توجه به اینکه در فاز اول همه مدل ها وارد طرح نمی شود از نظر میزان گوشی های موجود در بازار مشکلی نخواهیم داشت.

    او افزود: واردکنندگان کالا علاقمند به رقابت هستند. اگر طرح یکجا اجرا شود ممکن است مشکلاتی بوجود آید اما گام به گام اجرا کردن آن طرح را هدفمند می کند.اجرای این طرح موجب بومی شدن و تولید و اشتغالزایی خواهد شد.

    حمید رضا دهقانی نیا مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم در این برنامه تلویزیونی گفت: واردکننده شناسه کالا و با شناسه کالا ثبت سفارش می گیرد که در نهایت منجر به ترخیص کالا می شود. طبق گفته وزیر ارتباطات این کار با اسکن شبکه شروع می شود و گوشی ها در شبکه ثبت می شود بعد شبکه پایش می شود.

    وی ادامه داد: بعد از معرفی دو مدل کار شروع می شود و در ابتدا به همه برندها و مدل ها نمی پردازیم. همچنین برای اینکه هرسیستمی در سطح ملی و گسترده به نتیجه برسد باید مرحله به مرحله پیش رویم تا ذینفعان طرح هم با طرح منطبق شوند و ضرر و زیانی متوجه انها نباشد.

    دهقانی نیا افزود: آغاز پروژه با برخی مدل ها و برندها آغاز می شود اگر فرد مسافری همان گوشی را در همان زمان وارد کشور کند باید طبق قانون اعلام شده عمل کند.

    او افزود: بیش از 90 درصد گوشی ها غیر قانونی و قاچاق است. وقتی انجمن واردکنندگان مطمئن شوند هزینه می کنند و نیاز بازار برطرف خواهد شد. یکی از دلایل اجرای گام به گام این است که واردات هدفمندتر انجام شود.

    دهقانی نیا گفت: اجرای گام به گام اطمینان وارد کننده را بیشتر می کند و جلوی قاچاق گرفته می شود. همه ذینفعان به تناسب از این طرح بهره خواهند برد.

    دهقانی نیا گفت: مدلی که قرار است در طرح رجیستری قرار گیرد، با هماهنگی شرکت های رسمی وارد کننده اعلام خواهد شد. او افزود: انتظار این است که تا سه ماه آینده این طرح همه مدل ها و برندها را در برگیرد. این قاعده شامل همگان و همه مدل ها خواهد شد.

    او افزود: این طرح به کمیته راهبری بالادستی برای تصمیم جدی و آنی نیاز دارد. وزارت ارتباطات و سه اپراتور در اجرای این طرح زحمات زیادی کشیده اند که جای تشکر دارد.

    وی تاکید کرد: مردم از اجرای این طرح هیچ نگرانی نداشته باشند و در قبال این طرح هیچ هزینه ای از مردم دریافت نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر