با اجرای طرح رجیستری؛

واردات رسمی گوشی تلفن همراه به کشور ۹۳ درصد رشد کرد

عصر کالا- با اجرای طرح رجیستری، واردت رسمی تلفن همراه در ۱۱ ماهه امسال ۹۳ درصد رشد داشته و درآمد های گمرک از محل واردات قانونی گوشی تلفن همراه در ۹ ماهه امسال ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

واردات رسمی گوشی تلفن همراه به کشور ۹۳ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، در گزارش از اجرای طرح رجیستری عنوان شد: طرح رجیستری به عنوان مهمترین طرح مبارزه با گوشی های قاچاق از مهر ماه امسال در حال اجراست. بررسی ها نشان می دهد با اجرای این طرح واردت رسمی تلفن همراه افزایش چشمگیری داشته است و بر اساس آمار گمرک واردات رسمی گوشی تلفن همراه به کشور  در 11 ماهه امسال 93 درصد رشد داشته است. همچنین بررسی ها نشان می دهد درآمد های گمرک از محل واردات قانونی گوشی تلفن همراه در 9 ماهه امسال 150 درصد رشد داشته است.

    هرچند در ابتدای اجرای این طرح، سودجویان و مخالفان، تلاش کردند تا افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه را دلیل اجرای این طرح عنوان کنند و مانع از اجرای موفقیت آمیز این پروژه شوند، اما با گام‌های محکم و موثر وزارت ارتباطات و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه های مرتبط ، این  طرح به خوبی در حال اجرا است و بر اساس آخرین گزارش ها گوشی های شرکت اپل، گوگل، بلک بری،  موتورولا، ال جی، نوکیا، سونی، تکنو، هوآووی و دو مدل جدید گوشی سامسونگ مشمول این طرح شده اند و مابقی این مدل گوشی به گفته وزیر ارتباطات از 15 فروردین اجرا می شود.

    گزارش گمرک نشان می دهد در این مدت بیش از 2 میلیون و 600 هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه از طریق گمرکات وارد کشور شده است. در 11 ماهه سال 96 تعداد 2 میلیون و 648 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 419 میلیون و 651 هزار دلار به کشور وارد شد. این در حالیست که در 11 ماهه سال گذشته یک میلیون و 440 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 217 میلیون و 34 هزار دلار به طور رسمی از مبادی گمرک به کشور وارد شده بود.

    بررسی ها از تاثیرات مثبت طرح رجیستری بر کاهش قاچاق گوشی های تلفن همراه حکایت دارد. آمارها نشان می دهد تنها در نشان تجاری آیفون ساخت شرکت اپل با رشد واردات قانونی به میزان 600درصد مواجه شده ایم. براساس آمارها رشد درآمد های گمرک از محل واردات قانونی گوشی تلفن همراه در 9 ماهه امسال 150درصد بوده است. انجام قاچاق بیش از 3000 میلیارد تومان به منابع کشور آسیب می‌رساند اما درآمدی که از این مجرا نصیب دولت می‌شود، در طول سال شاید به اندازه بودجه کامل یک وزارتخانه باشد که دولت با آن می‌تواند برای امور مختلف خود برنامه‌ریزی کند.

    رییس انجمن واردکنندگان گوشی‌های تلفن همراه درباره مزایای اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، گفت: منفعت اعمال رجیستری در وهله اول نصیب مصرف‌کنندگان می‌شود؛ چراکه بعد از اجرای این طرح خدمات پس از فروش گوشی‌های موبایل تقویت خواهد شد و همچنین برخی از کالاهایی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند، به دلایل مختلف برروی سلامت مردم هم اثر منفی می‌گذارد، چرا که کالاهای قاچاق بعضا تست‌های لازم را نگذرانده‌اند.

    حبیب اله حقیقی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به اجرای موفقیت آمیز این طرح و با بیان اینکه طرح رجیستری باید دقیق، بدون ایجاد مشکل و هزینه برای مردم اجرایی شود، گفت: در مورد این طرح گام‌های محکم و موثری برداشته شده و مشکل عمده ای در میان نیست.

    فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی هم با اشاره به اینکه 120 میلیون سیم کارت در کشور وجود دارد که 80 میلیون آن فعال است، گفت: در حال ایجاد بانک اطلاعاتی کاملی از IMEIهای موجود هستیم. فلاح با بیان نیازمندی‌ها و انتظارات این طرح، تصریح کرده است: این طرح به نحوی اجرا خواهد شد تا کمترین تأثیر بر کاربران شبکه و اپراتورهای تلفن همراه داشته باشد و از هرگونه پیچیدگی پرهیز شود.

    با اجرای طرح موفقیت آمیز رجیستری، بسیاری از مصرف کنندگان گوشی ابراز رضایتمندی و اطمینان خاطر می کنند.  فرار از ارائه خدمات پس از فروش گوشی‌های موبایل از شایعترین انتقادات خریداران گوشی بود و انتظار می رود با گذشت زمان اثرات موفقیت آمیز این طرح بیشتر مشاهده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر