موبایل‌های سرقتی غیرفعال می‌شوند

عصر کالا- مدت‌ها است سرقت گوشی‌های موبایل و درز اطلاعات آن به بیرون، دغدغه مردم شده و تا کنون راه حل مناسبی برای این معضل وجود نداشته است؛ درحالی که با اجرا شدن «طرح احراز اصالت گوشی تلفن همراه » این معضلات پایان یافته و علاوه بر آن، گارانتی‌های غیرمعتبر از بازار IT جمع و خدمات پس از فروش استاندارد به تلفن‌های همراه ارائه خواهد شد.

موبایل‌های سرقتی غیرفعال می‌شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، یکی از مجوزهای لازم برای واردات رسمی تلفن همراه به کشور، «مجوز سلامت گوشی‌های وارداتی» است؛ در این صورت اگر تست SAR گوشی‌های تلفن همراه شرایط مربوطه را دارا باشد، اجازه ورود به کشور را پیدا خواهد کرد و در غیر اینصورت خیر. این در حالی است که گوشی‌های قاچاق، تست‌های سلامت را طی نکرده و به همین دلیل بعد از استفاده از گوشی‌های تلفن همراه، دمای گوش و نقاط اطراف آن به طور غیرمعمول افزایش یافته و نیز امواج گوشی‌های غیراستاندارد در دراز مدت ممکن است موجب بروز سرطان و یا بیماری‌های خاص شوند، همچنین در برخی موارد نیز شاهد اتفاقات خطرناکی همچون انفجار گوشی خواهیم بود.

    علاوه بر این، به اذعان بسیاری از مسئولان، روزانه بیش از سه میلیارد تومان درآمد قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور است که سالانه به بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ این بدان معناست که سالانه بیش از هزار میلیارد تومان ضرر به دولت و اقصاد کشور تحمیل می‌شود که با بودجه دو وزارتخانه «ارتباطات» و «صنعت، معدن و تجارت» برابری می‌کند.

    قطعاً به این دلیل است که خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تنها راه پیشگیری از قاچاق تلفن همراه کشور را اجرای ثبت و شناسه‌دار کردن تلفن‌های همراه و به دنبال آن ممانعت از ارائه خدمات به گوشی‌های قاچاق می‌داند و یا آنکه غلامحسین کریمی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی اجرای طرح رجیستری را ضربه نهایی به قاچاقچیان گوشی‌های تلفن همراه عنوان کرده است.

    * احراز اصالت گوشی تلفن همراه چیست؟

    «رجیستری» یا همان «احراز اصالت گوشی تلفن همراه» طرحی است که در آن گوشی‌های تلفن همراه در حین ورود به کشور با اختصاص کدهایی منحصر به فرد، در گمرک هویت‌دار می‌شوند و با توجه به تبادل اطلاعاتی که بین دو وزارتخانه «ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «صنعت، معدن و تجارت» وجود دارد، تنها گوشی‌هایی فعال خواهند شد که قبلاً در گمرک ثبت شده باشند.

    *مزیت‌های طرح احراز اصالت گوشی تلفن همراه

    به جرات می‌توان گفت که دزدیده شدن گوشی تلفن همراه و درز اطلاعات موجود در آن، دغدغه همه صاحبان گوشی‌های تلفن همراه است که تا کنون راه حل موثری برای حل این معضل وجود نداشته است؛ در حالی که با اجرایی شدن طرح «احراز اصالت گوشی تلفن همراه» هر گوشی موبایل دارای یک کد تجاری و یک سیم کارت معتبر هم ردیف می‌شود چنانکه به محض سرقت موبایل، صاحب گوشی تنها از طریق یک تماس با اپراتور خود می‌تواند شرایطی را ایجاد کند تا گوشی سرقت شده نتواند میزبان سیم‌کارت‌های دیگر باشد؛ به عبارت دیگر، دزدیدن گوشی‌های تلفن همراه دیگر به صرفه نخواهد بود.

    *مزایای رجیستری از زبان مسئولان و کارشناسان

    برای درک بهتر مزیت‌های اجرای طرح «احراز اصالت گوشی تلفن همراه یا همان رجیستری» بهتر است گریزی به سخنان مسئولان و کارشناسان در این باره بزنیم؛ بر این اساس «راحت پیدا شدن گوشی‌های گم شده»، «از بین رفتن قاچاق موبایل»، «جمع شدن کارت‌های گارانتی غیرمعتبر از بازار IT» و نیز «ارائه خدمات پس از فروش استاندارد» تنها برخی از فواید و مزایای این طرح به شمار می‌آیند.

    در همین باره محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات در خصوص طرح رجیستری گفته بود: «اگر این طرح اجرا شود، دیگر به راحتی امکان پیدا شدن گوشی‌هایی که گم شده‌اند، وجود خواهد داشت».

    همچنین سید علیرضا گلستانی‎زاده، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرده که «با اجرایی شدن این طرح، سیم‌کارت روی موبایل‌های قاچاق فعال نمی‌شود و با اجرای کامل این طرح، قاچاق موبایل از بین خواهد رفت».

    بر اساس این گزارش، یکی دیگر از مزیت‌های طرح رجیستری، جمع شدن کارت‌های گارانتی غیرمعتبر از بازار IT است؛ امیرمیثم گیاهی، کارشناس IT با اعلام این خبر عنوان می‌کند: «اجرای رجیستری نهایتاً به نفع مردم و مصرف‌کنندگان خواهد بود چرا که بعد از اجرای این طرح، کلیه شرکت‌های واردکننده اصلی و دارای مجوز، ملزم به ارائه خدمات پس از فروش استاندارد می‌باشند که مدت زمان آن حداقل 18ماه خواهد بود».

    *مردم نگران نباشند

    برخی از دغدغه‌های مردم به افزایش قیمت گوشی تلفن همراه پس از اجرای طرح رجیستری و نیز هزینه‌بر بودن اجرای آن برای افراد برمی‌گردد؛ در حالی که دهقانی‌نیا، معاون کل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با قاطعیت عنوان کرده که «بابت تجهیز، ثبت در شبکه و رجیستر کردن تلفن همراه نباید هیچ هزینه‌ای از مردم دریافت شود و اگر خلاف این کار صورت گیرد، قطعاً آن افراد کلاهبردار هستند».

    وی در این باره نیز نوید داده که «برای گوشی‌هایی که قبلاً در شبکه فعال شده‌اند، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و گوشی‌هایی که هم اکنون در دست مردم است، همچنان از خدمات اپراتوری بهره‌مند خواهند شد»؛ به بیان دیگر، فقط گوشی‌هایی که بعد از اجرای این طرح به کشور وارد و یا توسط فروشندگان به فروش می‌رسند، برای فعال شدن گوشی‌ها باید یک سری اقدامات ساده‌ای را طی کنند که آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های آن در آینده اعلام خواهد شد.

    اما یکی دیگر از این دغدغه‌ها به افزایش قیمت تلفن همراه پس از اجرایی شدن این طرح برمی‌گردد و نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است؛ در حالی که سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی صراحتاً عنوان می‌کند: «برای جلوگیری از التهاب بازار و افزایش قیمت‌ها، هیچ جای نگرانی برای مصرف‌کننده نهایی نیست و پس از اجرای این طرح، قیمت تلفن همراه افزایش چندانی نخواهد یافت».

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر